h
VERKIEZINGSPROGRAMMA 2018 - 2022

ARMOEDEBESTRIJDING, MINIMABELEID EN SCHULDHULPVERLENING

Wat wil de SP voor Venlo?

  1. Inzet op preventie, inhouden vaste lasten op bijstandsuitkering.
  2. Gemeentelijke zorgverzekering flexibeler inzetten om geldproblemen te voorkomen.
  3. Meer controle op het functioneren van bewindvoerders.
  4. De geld-terug-regeling moet vereenvoudigd worden, betaling bij start van het nieuwe jaar.
  5. Bij schuldhulpverlening moet vaker gebruik gemaakt worden van een totaallening zodat er maar één schuldeiser overblijft.
  6. Bij start van een schuldhulptraject dient men een gedegen budgettraining te volgen en hulp te krijgen tijdens het hele traject.
  7. Streven naar verdwijnen voedselbanken en dergelijke.
  8. Bijzondere bijstand versoepelen voorkomt grotere financiële problemen.
  9. Uitbreiding van het huidige Kindpakket en de aanvraag hiervoor stimuleren.
  10. Alle mensen met een laag inkomen kunnen gebruik maken van alle voorzieningen zoals bijzondere bijstand, kwijtschelding gemeentelijke belastingen en collectieve zorgverzekering.

 

 

Hoe wil de SP dit bereiken?

  1. Preventie op schulden en huisuitzettingen door middel van verplicht inhouden van de vaste lasten op de bijstandsuitkering door de gemeente. Huur, gas, water, elektra en zorgverzekering worden automatisch ingehouden op de bijstandsuitkering. Externe instanties dienen rekening te houden met de beslagvrije voet en deze dient te worden verlaagd. Met dit alles wordt voorkomen dat er grote financiële problemen ontstaan en is in veel gevallen schuldhulpverlening overbodig.
  2. Wij willen ervan af dat je bij schulden aan zorgverzekeraars niet kan overstappen naar een gunstigere zorgverzekering of naar het zorgverzekeringspakket van de gemeente (collectieve zorgverzekering van de gemeente). De gemeente dient actief te onderzoeken of een regeling vanuit de gemeente kan bijdragen dat er maar één schuldeiser is zodat men kan overstappen naar een zorgverzekering die beter past. Hiermee voorkomen we dat mensen opnieuw of langdurig in de schulden bleven steken. Ook blijven hiermee mensen voldoen aan de verplichting om een zorgverzekering te hebben, blijven zorgkosten vergoed worden en voorkomen we dat mensen vanwege de kosten zorg gaan mijden met alle gevolgen van dien.
  3. Veel mensen maken gebruik van een bewindvoerder. Vaak worden de kosten hiervoor vergoed middels bijzondere bijstand. Er dient meer controle op deze bewindvoerders te komen. Er komt een zwarte of witte lijst van bewindvoerders welke goed zijn en welke niet zodat een gemeente of andere instantie niet naar foute bewindvoerders doorverwijzen. Soms kan een schandpaal goed werken. Vraag hierbij is wel: wat is slecht? Er zijn dus ook duidelijke kwaliteitscriteria nodig. Verder dienen bewindvoerders ook aan de slag met preventie voor de toekomst zodat het onnodig lang verbonden blijven aan een bewindvoerder voorkomen wordt. Als een bewindvoerder niet aan de eisen voldoet zal er geen bijzondere bijstand worden toegekend. Er komt een onafhankelijk meldpunt waar mensen terecht kunnen met klachten over bewindvoering; dit zou bij de Gemeentelijke Ombudsman ondergebracht kunnen worden.
  4. De huidige geld-terug-regeling dient makkelijker gemaakt te worden. Momenteel dient men bewijzen op te sturen van gemaakte kosten. Nadeel hiervan is dat men deze kosten eerst moet voorschieten. In de praktijk blijkt dit moeilijk. Uitbetaling dient standaard te gebeuren bij de start van het nieuwe jaar, er wordt dan 100 euro per gezinslid overgemaakt.
  5. Binnen de schuldhulpverlening wordt te weinig gebruik gemaakt van de mogelijkheid om via een totaallening alle bestaande schulden onder te brengen bij een schuldeiser. Hiermee kan een langdurige aanloopfase voorkomen worden. In deze fase lopen schulden vaak hoger op door extra kosten van incassobureaus en deurwaarders. Door dit middel in te zetten is het mogelijk duidelijkheid te creëren voor de mensen maar kunnen er ook afspraken gemaakt worden zodat de hele schuld afgelost kan worden.
  6. Als een schuldhulptraject ingezet moet worden dient er extra aandacht te zijn voor de toekomst. Preventieve middelen dienen te worden ingezet. Een gedegen budgettraining hoort onderdeel te zijn van een traject. Tevens dient men hulp en advies te krijgen tijdens het hele traject. Het is van belang dat een nieuw leef- en uitgavepatroon wordt aangeleerd zodat men in de toekomst valkuilen kan vermijden en daarmee terugval of nieuwe financiële problemen voorkomen.
  7. Het is in een rijk land als Nederland van de zotte dat er mensen afhankelijk zijn van de voedselbank, kledingbank, speelgoedbank enzovoorts! Maar dat deze instanties er zijn is prijzenswaardig en hoognodig ook, veel mensen zijn er keihard afhankelijk van. Zo zeer dat er wachtlijsten zijn. De SP vindt dat voedselbanken overbodig dienen te worden en streeft er dan ook naar dat het armoedebeleid zo ingezet wordt dat de armoede ook daadwerkelijk verdwijnt en er geen grote groepen mensen meer gebonden zijn aan bijvoorbeeld de voedselbank.
  8. Bijzondere bijstand is op dit moment alleen toegankelijk na een strenge toetsing van regels. Beter zou zijn om naast de persoon in kwestie te gaan staan en te kijken naar waar deze persoon behoefte aan heeft voor wat betreft hulp en ondersteuning. De cultuur bij de gemeenten moet dus in positieve zin veranderen, de gemeente kan veel pro-actiever handelen wanneer er bijvoorbeeld een echtscheiding is door bij de personen in kwestie te informeren. We horen vaak de opmerking dat er bij toetsing net even ‘te veel’ geld op de rekening stond (was er net toeslag gestort) bij iemand om kwijtschelding van gemeentelijke belastingen te kunnen toepassen, alhoewel er wel sprake is van een minimumuitkering. Ook bij de jaarlijkse controle leidt dit tot problemen. De SP wenst dat er elk kwartaal getoetst waardoor men een beter beeld krijgt van de inkomsten. Laat hierbij het vakantiegeld of bijvoorbeeld individuele inkomenstoeslag bedrag vrij. Het is oneerlijk om de kwijtschelding af te wijzen als er net vakantiegeld of bijvoorbeeld individuele inkomenstoeslag wordt overgemaakt. De gemeente dient hierop toe te zien dat er eerlijker mee omgegaan wordt zodat mensen niet de dupe worden.
  9. Er leven te veel kinderen in armoede. Er is een kindpakket gerealiseerd maar dit is niet voldoende. De SP wil een uitbreiding met gratis toegang tot bibliotheek, mogelijkheid tot kledingpakket voor winter- en zomerseizoen inclusief schoenen. Ook willen we ouders ondersteunen bij schoolkosten die men niet kan opbrengen om zo te voorkomen dat de kinderen buiten activiteiten georganiseerd door scholen vallen. Ervoor zorgen dat kindregelingen in natura worden betaald. Bijvoorbeeld het direct betalen van een sportvereniging door de gemeente. Mooi voorbeeld is het ‘meedoen-arrangement’ in de gemeente Doetinchem.
  10. Er zijn verschillende minimavoorzieningen in de gemeente Venlo. Zoals de geld-terug-regeling, kwijtschelding gemeentebelastingen en afvalstoffen, bijzondere bijstand en een collectieve zorgverzekering en armoederegelingen. Nu vallen mensen buiten deze regelingen omdat men iets boven bijstandsniveau verdient. De SP wil dat iedereen die tot 125% van het sociaal minimum (de bijstandsnorm) aan inkomen heeft hiervan gebruik dient te kunnen maken, ook ZZP'ers en ondernemers. We kiezen voor 125% omdat we nu zien dat mensen door de norm van 120% van de bijstandsnorm (of lager) vaak buiten de boot vallen voor bijzondere regelingen omdat ze net iets ‘te veel’ inkomen hebben maar die regelingen wel hard nodig hebben. Dat het kan bewijzen de succesvolle voorbeelden die hiervan te vinden zijn in de gemeente Amsterdam waar ze mensen waarom het gaat in beeld krijgen door deur aan deur langs te gaan om te kijken wat er aan de hand is en hoe dat opgelost kan worden. Maatwerk is het toverwoord. Niet pamperen maar een totaaloplossing bieden, mensen blijven wel zelf verantwoordelijk. Achterstanden bij het uitkeren van minimaregelingen worden voorkomen. Regelmatig zijn er mensen die een minimaregeling hebben aangevraagd die niet binnen de wettelijke termijn van 6 weken verwerkt wordt. Het kan zijn dat deze mensen in de problemen komen als er te laat wordt uitgekeerd. Via de Wet Dwangsom en Beroep kan de gemeente een boel ellende op zich afkrijgen, aanvragen en ook betalingen horen gewoon netjes op tijd afgehandeld te worden. Jaren geleden is een gedeelte van de WTCG afgeschaft. Dit was een landelijke regeling voor chronisch zieken en gehandicapten. Eens per jaar kreeg je ter compensatie voor de kosten van je aandoening een bedrag. Deze regeling is ondergebracht bij de gemeentes. Zij krijgen daar Rijksgelden voor en er zou een specifieke regeling voor de doelgroep voor moeten komen, los van een inkomenseis. De gemeente Venlo heeft nu zulk een regeling geschrapt omdat er geen geld voor is. Waar gaat het Rijksgeld heen? De SP vindt dat dit geld terug naar de doelgroep moet, die je daarmee meteen financiële verlichting geeft. Betere communicatie en voorlichting over het minimabeleid voor de diverse doelgroepen. Nu weten veel mensen/doelgroepen niet dat ze ervoor in aanmerking komen. De gemeente dient zelf proactief deze communicatie en voorlichting te geven. Fijn dat bijvoorbeeld Stichting Bindkracht, Stichting Platform Sociale Zekerheid en de SP zelf mensen hierop attenderen maar het is toch echt een taak van de gemeente (en haar medewerkers) die dient ze veel meer dan nu op te pakken.

 

Wat heeft de SP bereikt in Venlo de afgelopen 4 jaar?

  • Juni 2014 werd ons rapport gepresenteerd naar het onderzoek dat we hielden naar de situatie in de schuldhulpverlening in Venlo en de rol van uitvoerder PLANgroep daarin. De conclusies en aanbevelingen waren glashelder en leidden meteen tot raadsvragen. Ook vroegen we een debat aan en dwongen daarin de PvdA-wethouder tot actie en verbeteringen. Na enkele keren nogmaals aandringen kwam ze in 2016 eindelijk over de brug maar daarmee zijn nog steeds niet alle aanbevelingen overgenomen in het beleid. Hier moeten we voor blijven knokken zodat de schuldhulpverlening in Venlo eerlijker, beter, transparanter, succesvoller en van kortere duur wordt. Onze Hulpdienst had ook een gesprek met PLANgroep zelf om dieper in te gaan op ons onderzoek naar de staat van de schulphulpverlening in Venlo, waarin PLANgroep van deskundigen en cliënten kritiek kreeg op haar werkwijze. In het vervolggesprek lichtten we onze verbetervoorstellen toe en PLANgroep gaf haar reactie op de klachten. Zo kwamen we samen nader tot een oplossing wat ertoe leidde dat PLANgroep haar werkwijze aanpaste.
  • Het percentage van de bijstandsnorm voor (bijzondere) regelingen is in de afgelopen jaren steeds beetje bij beetje naar beneden bijgesteld. Het was ooit voor alle regelingen 125% maar is van 120% naar 110% en voor sommigen regelingen zelfs 104% gezakt. De SP ziet dat hierdoor veel mensen in de knel komen en wil het percentage terug naar 125% als norm.
  • VVD, CDA en D66 wilden de bijzondere bijstand ernstig uitkleden, de VVD wilde er zelfs helemaal van af. Doordat we met argumenten bleven hameren op de gevolgen die dat zou hebben voor de inwoners (zoals hogere (zorg)kosten op de langere termijn) werd het voorstel alsnog ingetrokken. Met de financiële tekorten nu ligt een dergelijk nieuw voorstel op de loer.
  • Na lang aandringen werd het Kindpakket verruimd maar in onze ogen nog steeds onvoldoende dus blijven we ons inzetten voor een breder Kindpakket (zie ook punt 9 hierboven).
  • Begin 2015 was er een fiks probleem bij de SVB met de uitbetaling van de PGB’s, er was sprake van een administratieve chaos waarbij veel PGB’s niet meer werden vergoed, onduidelijkheid was over contracten waardoor de zorg in de knel kwam voor honderden, vaak gehandicapte, mensen. Bij de SP en talrijke belangenorganisaties stroomden klachten en vragen binnen van mensen die ineens zonder loon of vergoeding zaten en er financiële problemen ontstonden, mensen gingen dan maar dure leningen aan of betaalden verzorgenden dan maar van eigen geld. Ook in Venlo liepen de zaken bij de SVB niet goed, de SP stelde dit aan de kaak waarop de gemeente besloot een tijdlang zelf de voorschotten uit te keren totdat de SVB de boel op orde had. Dit duurde uiteindelijk maanden. Dankzij de interventie van de SP en proactieve houding van de toenmalig wethouder werd voorkomen dat PGB-houders in de knel zouden komen.
  • Eind 2012 (!) bood de SP een petitie aan de PvdA-wethouder aan voor een beter armoedebeleid. De petitie zat in een kunstwerkje met 3,5 kinderschoenen dat de 3500 kinderen die in Venlo opgroeien in armoede symboliseerde. Het armoedebeleid in Venlo kan meer toegespitst worden om juist kinderen niet de dupe te laten worden van de problemen van hun ouders of anderen. We riepen B&W op deze kinderen niet uit het oog te verliezen, zich maximaal in te zetten voor bestrijding van armoede onder kinderen en er bij het kabinet op aan te dringen dat er een steviger plan moet komen om deze armoede onder kinderen op te lossen. We zijn dik vijf jaar verder en in Venlo groeien nog steeds bijna 4000 kinderen in armoede op. Dit is schandalig! Hoe kan het dat dit probleem niet kan worden aangepakt? Ruim 20% van de huishoudens in Venlo leeft op bijstandsniveau of tot 120% daarvan. Eén op de vijf gezinnen in Venlo kampt dus met armoede. Daaronder ruim kinderen die opgroeien in armoede zonder dat ze er iets aan kunnen doen, vaak weten ze niet eens beter. De SP gaat dit radicaal aanpakken met beleid om deze armoede vlug uit te roeien zodat deze kinderen een goede toekomst krijgen.
  • Elk jaar besprak de gemeenteraad een voorstel over de voortzetting van het armoedebeleid. Sommige rechtse partijen wilden er liefst van af, andere (midden)partijen spraken zich nauwelijks uit. De SP zag steeds meer een duidelijkere visie ontstaan maar concrete ambities ontbraken keer op keer. Dat schiet niet op, met alleen visies en woorden bereik je niks. De SP deed al vaker voorstellen voor een ander armoedebeleid waarbij niet alleen de armoedeverschijnselen worden bestreden maar de voedingsbodem, het ontstaan, wordt aangepakt zodat mensen die dreigen in armoede te raken tijdig een helpende hand krijgen, en daarmee nieuwe armoede voorkomen wordt en bestaande armoede opgelost wordt. Dat voorstel blijven we bevechten maar we merken dat alleen een SP in het gemeentebestuur dat echt goed voor elkaar kan krijgen.
  • Steeds meer mensen hebben moeite om rond te komen. Slechts een kleine groep is er de afgelopen jaren op vooruit gegaan. De kleine groep van 10% rijkste Nederlanders heeft tweederde van onze rijkdom in handen. Kleine ondernemers betalen netjes hun belastingen, terwijl multinationals worden geholpen zoveel mogelijk belasting te ontwijken. Dat is ongepast. Als de rijkste Nederlanders en de grootste bedrijven hun eerlijke deel van de belastingen gaan betalen, dan kunnen de lasten voor de rest van Nederland omlaag. Want er is genoeg voor iedereen in ons land, maar dan moeten we de koek wel eerlijk verdelen. Daartoe kwam de SP met een actie waarbij de miljonairs van Venlo werden opgeroepen zich te mengen in het maatschappelijke debat over ongelijkheid in Venlo én om hun mening te geven over het SP-plan om deze ongelijkheid te bestrijden door het invoeren van een miljonairsbelasting van 1 á 2 procent op het vermogen boven één miljoen euro. Hierdoor gaan de midden- en lagere inkomens minder belasting betalen, de hoogste inkomens meer. Daarnaast gaan multinationals gewoon belasting betalen, zodat we niet meer 1000 miljard euro aan belastinginkomsten mislopen. De SP is niet tegen rijkdom maar wel tegen armoede. Blijkbaar was dat te veel gevraagd want geen enkele miljonair meldde zich…
  • Tijdens het begrotingsdebat eind 2017 uitte de SP stevige kritiek op de ingezette bezuiniging van 400.000 euro op het armoedebeleid. Dat trof doel want die is gelukkig nu grotendeels van tafel. Want hoe denkt de gemeente anders de armoededoelstelling te kunnen bereiken wanneer ze op het beleid bezuinigt? We kregen afgedwongen dat in 2018 er 150.000 euro extra naar armoedebestrijding gaat en 150.000 euro om de laaggeletterdheid terug te dringen. Dit bedrag kan de komende jaren oplopen tot 4-6 ton extra.
  • De SP maakt zich ernstige zorgen over het stapeleffect van bezuiniging op bezuiniging, van zowel landelijk als gemeentelijk. Deze stapeling heeft gevolgen voor mensen met een minimuminkomen, die door de financiële crises en het kabinetsbeleid al flink aan koopkracht inleverden. We waarschuwden al dat korten op bijvoorbeeld ouderenvoorzieningen en diverse andere bezuinigingen die daarop gestapeld worden, ertoe kunnen leiden dat ouderen voor financiële problemen gesteld worden waarin ze keuzes moeten maken om niet meer deel te nemen aan de samenleving en daarmee in een isolement en zorgvraag terecht komen. Dat is niet alleen ongewenst maar kost op de lange termijn ook nog eens veel meer geld om de negatieve effecten te repareren. Daarop stelde de SP voor om dit inzichtelijk te laten maken door het Nibud, dat onderzoekt welke gevolgen de landelijke bezuinigingen en stapeling heeft op het gemeentelijk beleid. Als we dit ook te weten komen voor Venlo kunnen we daar het beleid op aanpassen. Daarop kwam een toezegging van de wethouder dat hij zal meeliften op het onderzoek en de uitkomsten zal meenemen voor de Venlose situatie. We zijn benieuwd.

U bent hier