VERKIEZINGSPROGRAMMA 2018 - 2022

WONEN, HUISVESTING EN RUIMTE

Wat wil de SP voor Venlo?

1. Meer betaalbare sociale huurwoningen in de gemeente Venlo.
  2. Huisvesting voor jongeren, extra aandacht voor de 18 tot 23-jarigen.
  3. Flexibele oplossingen voor wonen.
  4. Behoud van het binnen- en buiten zwembad.
  5. Duurzaam bouwen stimuleren.
  6. Meer openbaar groen en speeltuinen voor kinderen in de wijken.
  7. De hele gemeente wordt een geleidehond-vriendelijke gemeente.
  8. Spreidingsbeleid in wijken, eenzijdige wijksamenstelling heeft effect op de leefbaarheid.
  9. Standplaatsen voor woonwagens uitbreiden, wachtlijst wegwerken.
  10. De kabelbaan over de Maas heroverwegen
  11. Gemeenschapshuizen die passen bij de huidige tijd.

Hoe wil de SP dit bereiken?

1. Er is een groot tekort aan sociale huurwoningen in het lagere segment. Vanuit de gemeente moet er aansluiting gezocht worden bij de woningcorporaties. De gemeente bezit veel grond, hierin kan er samenwerking gezocht worden zodat corporaties meer gaan bouwen in de sociale huursector beneden de huurtoeslagnorm. Plannen die er nu liggen voor bijvoorbeeld de wijk Q4 dienen in samenwerking met de provincie Limburg te worden uitgevoerd.
  2. Meer aandacht voor jongerenhuisvesting. Er zijn nauwelijks geschikte woningen voor jongeren vanaf 18 jaar. Ook de jongere die zijn eerste huis wil kopen kan moeilijk iets vinden. Dit probleem gaan we op wijkniveau bekijken. In elke wijk en dorp moeten mogelijkheden zijn om zo de jeugd in de eigen wijk/dorp te houden, wat ook de leefbaarheid ten goede komt. Startersleningen kunnen hierbij helpen. Vanuit de gemeente dient hierbij ook gekeken te worden naar innovatieve oplossingen. Zoals leegstaande kantoorpanden die met een minimum aan inzet geschikt gemaakt kunnen worden voor jongerenhuisvesting. (Staat uitvoeriger toegelicht in het hoofdstuk onderwijs en jongeren.)
  3. Flexibele oplossing voor wonen voor jong en ouder. Ombouwen van kantoorpanden is hierin een mogelijkheid. Voor ouderen moet het mogelijk worden wel zelfstandig te blijven wonen maar in flexibele woonvormen. Meerdere ouderen in een woning moet ook mogelijk zijn, zonder dat men gekort wordt op het inkomen, plus mogelijkheden voor zorg aan huis. Op deze manier kan er bespaard worden op zorgkosten, de oudere houdt sociale contacten (voorkomen van eenzaamheid) en er komen woningen vrij op de woningmarkt. Ideeën van mensen betreffende flexibel wonen dienen omarmd te worden. Levensloopbestendige woningen realiseren alsook mantelzorgwoningen (ook wel kangoeroewoning of generatiewoning genoemd). We lossen situaties op zoals bij Camper Village Resort Arcen waar mensen ingeschreven staan in de gemeente maar er niet vast hoeven te verblijven en delen van het jaar al dan niet rondreizen vanaf deze vaste standplaats (kavel/chalet/camper). Met de nieuwe Omgevingswet kan er een dubbelbestemming komen voor recreatief wonen op campings en af van de regel dat mensen minimaal 120 dagen per jaar elders moeten verblijven. Tiny Houses (1-persoons minihuizen, al dan niet tijdelijk) of containerwoningen zijn in opmars en een goed alternatief voor mensen die tijdelijk in Venlo willen wonen of mensen die kleiner/energiezuiniger wensen te wonen. De gemeente dient ook al deze woonvormen mogelijk te maken omdat het tegemoet komt aan een groeiende behoefte en lucht brengt in de woningnood onder vooral alleenstaanden, jongeren, ouderen en jonge gezinnen. Erfpacht is niet bedoeld als melkkoe (premieconstructies), Venlo komt met een nieuw erfpachtsysteem voor huizenkopers wat de huizen goedkoper kan maken. Erfpacht is namelijk niet gekoppeld aan de marktprijs van de grond maar aan de kostprijs en inflatie. Zo kunnen ook woningen (zoals blokhuizen) behouden blijven voor de sociale woningbouw. Als voorbeeld: De SP-wethouder in Amsterdam heeft hiervoor nieuw beleid gemaakt.
  4. Een zwembad in een gemeente verhoogt de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van de gemeente. Zowel het binnenbad als buitenbad in Blerick moet behouden blijven, beide in beheer van de gemeente. Ook het zwembad in Steyl (geprivatiseerd nadat de gemeente het in 2010 wilde slopen maar behouden bleef dankzij langdurige actie van de SP samen met ruim 11.300 bezorgde burgers). Ondersteuning hierbij van vrijwilligers heeft meerwaarde maar toezicht behoort bij de professionals te liggen. Het ‘vermarkten’ van het buitenzwembad in Blerick was enkel om te kunnen bezuinigen, lof voor de stichting en haar vrijwilligers die het wisten te redden maar dit afschuiven had nooit moeten gebeuren. Zeker niet in het licht van de nog steeds lopende discussie over een mogelijk nieuw zwembad in Venlo of Blerick, een mogelijk onnodig miljoenenproject wanneer men de Wisselslag opknapt, is ook goedkoper.
  5. Duurzaam bouwen en verbouwen moet gestimuleerd worden voor particulieren en ondernemers. Duurzame gebouwen zijn (op termijn) beter voor het milieu dan de traditionele bouw, ze zijn zuiniger in het energieverbruik en het bespaart grondstoffen. Er zijn mogelijkheden om gebruik te maken van subsidieregelingen. Om hiervan gebruik te maken moeten men terecht kunnen bij de gemeente, er dient een loket te komen waar men geholpen wordt met aanvragen voor subsidies verstrekt vanuit EU, Rijksoverheid, provincie en gemeente.
  6. Voor de leefbaarheid in de gemeente zijn recreatiemogelijkheden en plekken om te spelen belangrijk. Er dient meer groen te komen in de gemeente. Onderhoud van grasvelden en ander groen is een taak van de gemeente. Er moeten voldoende speelplekken zijn voor onze jeugd maar bekijk dit slim (samenstelling van de wijk) en pas de behoefte daarop aan samen met buurtbewoners. Huidige plannen zijn vooruitstrevend en dienen nu ook uitgevoerd te worden.
  7. De hele gemeente dient geleidehond-vriendelijk te worden. Maatregelen die hiervoor genomen moeten worden dienen zo snel als mogelijk uitgevoerd te worden. Denk hierbij niet alleen aan markeringen in de straten (ribbeltegels) maar ook afspraken met winkels, bedrijven en instanties dat bijvoorbeeld hulphonden en blindengeleidehonden overal welkom zijn. Dit ontbreekt nu maar past wel in de ‘Agenda22’ afspraken die Venlo toegankelijker moet maken.
  8. Spreidingsbeleid is noodzakelijk om de leefbaarheid in de wijken te behouden. De wijk dient te bestaan uit een diversiteit van woningen en bewoners. Extra aandacht dient er te zijn voor het huisvesten van arbeidsmigranten om achterstandswijken te voorkomen. Bij iedere planvorming zal de SP dit als beleidsuitgangspunt hanteren. Woningcorporaties moeten hierbij betrokken worden zodat zij bij toewijzing van woningen hiermee ook rekening gaan houden.
  9. Al jaren staan er tientallen mensen op een wachtlijst voor een woonwagen maar de gemeente houdt vast aan een strikt aantal van maximaal 59 standplaatsen, verspreid over 8 grotere en vooral kleine kampjes. Volgens de gemeente is er geen sprake (meer) van uitsterfbeleid, dat mag ook niet meer sinds in 2015 een VN-comité zich uitsprak tegen discriminatie van Roma, Sinti en woonwagenbewoners. Ook het College voor de Rechten van de Mens en de Nationale Ombudsman oordeelden beide in 2017 dat gemeenten discrimineren met zo’n beleid. Daarnaast staat de woonwagencultuur sinds 2014 op de Unesco-lijst voor immaterieel cultureel erfgoed Nederland van tradities die beschermd moeten worden. Echter houdt de gemeente vast aan de ‘nul-optie’ (er komt niks bij) en is er een plan voor renovatie van de bestaande kampjes. De SP wil ook tegemoetkomen aan de woonbehoeften van deze vaak vergeten groep mensen, waar mogelijk het aantal standplaatsen uitbreiden en daarmee de wachtlijst wegwerken. We volgen hierin Arnhem waar bewoners, gemeente en corporaties samen afspraken maakten voor beleid.
  10. De kabelbaan over de Maas moet heroverweegt worden. De kabelbaan is een attractie, dat is geen taak voor de gemeente dus die moet daar niet aan meebetalen. Als de exploitatie mislukt (failliet) dan zit de gemeente er contractueel voor nog vele jaren aan vast om die exploitatie zelf te moeten gaan doen. En dan gaat het ons allemaal veel geld kosten. Niet doen dus! Een brug lijkt dan een beter alternatief tussen kazerneterrein en de binnenstad. Een brug kost in het begin heel veel geld maar op termijn juist nauwelijks nog want enkel blijven de kosten voor onderhoud. In verhouding is eigenlijk elk alternatief beter dan de zeer risicovolle kabelbaan.
  11. Venlo kent de Huizen van de Wijk waarin ook zorgpunten, informatie- en adviespunten, wijkspreekuur, verenigingen onderdak vinden maar vaak ook de bibliotheek, soos, sportzaal, buitenschoolse opvang, cursuscentra, exposities, dorps/wijkraad, jeugdhonk, eetpunt, activiteiten, sport en spel en cultuur. Een heel breed palet dus voor een gemeenschapshuis en heel waardevol voor een wijk of stadsdeel. Het idee voor Huizen in de Wijk is prima maar de uitvoering is problematisch. De SP vraagt zich om die reden af of hier professionele vakkrachten moeten worden ingezet. De goedwillende vrijwilligers zijn dikwijls niet toegerust voor hun taken en worden overvraagd. De gemeente zinspeelt op het verminderen van het aantal Huizen van de Wijk en welke functie en functionaliteiten ze moeten krijgen (of overhouden). Zolang daar onduidelijkheid over is blijft er ook onrust. Er moet helderheid komen, de SP wil dat voor iedere grote wijk en dorp minimaal een gemeenschapsaccommodatie, dorpshuis, multifunctioneel centrum of huis van de wijk is. De invulling is vooral aan de gemeenschap zelf, wat wel en niet werkt. Veel van deze buurthuizen kampen met hoge exploitatiekosten (huur, energie, personeel) die ondervangen kan worden door soepeler om te gaan met bijvoorbeeld de subsidie en horecavoorziening. Paracommercie en reguliere horeca mogen elkaar niet bijten maar maatwerk kan een oplossing bieden uit de impasse die er met het huidige beleid is.

Wat heeft de SP bereikt in Venlo de afgelopen 4 jaar?

• We dwongen een onderzoek naar de handel en wandel in Q4 af. Nadat de rekenkamer Venlo de gang van zaken had onderzocht en met een pijnlijk rapport kwam, wilde een raadsmeerderheid (de coalitiepartijen VVD, CDA, PvdA, VenLokaal) het erbij laten. De SP drong met succes aan op een diepgaander onderzoek, een raadsenquête waarbij getuigen onder ede werden verhoord. Daarop kwam er een onderzoekscommissie bestaande uit raadsleden (ook van de SP) die eveneens met een vernietigend rapport kwam. De cultuurwethouder (CDA) overleefde wederom een motie van wantrouwen. De conclusies en aanbevelingen werden aangenomen, er werd beterschap beloofd en toegezegd de Q4-bewoners beter te betrekken bij de plannen voor de wijk. Nog geen twee maanden later ging B&W weer in de fout door bouwplannen erdoor te drukken zonder omwonenden te betrekken. Dit kenmerkt het steeds weer falende bestuur. We zullen echt zelf moeten blijven controleren hoe een en ander opgepakt en uitgevoerd wordt.
  • We kregen garanties voor sociale huurwoningen aan de IJsvogelstraat afgedwongen. Eind november 2017 staakten de stemmen nog, maar eind december 2017 werd het raadsvoorstel alsnog aangenomen, plus een motie voor de zekerheid die gemaakte toezeggingen met de woningcorporatie ook voor de gemeente doet gelden. Het plan voor nieuwe woningen op de oude plek van de basisschool in Venlo-Zuid kan van start nu we de garantie hebben dat er overlegd wordt met de bewoners over de herontwikkeling van de wijk zonder afbreuk te doen aan het parkje, de leefbaarheid en veiligheid.
  • Het kostte enkele moties en pittige debatten maar we kregen het voor elkaar dat de gemeente soepeler omgaat met het verstrekken van vergunningen om levensloopbestendige woningen te realiseren als mantelzorgwoning (ook wel kangoeroewoning of generatiewoning genoemd). Hiermee is het makkelijker en sneller geworden om een bestaand of nieuw pand als mantelzorgwoning aan te laten merken zonder gevolgen voor bijvoorbeeld de OZB of de uitbetaling van (vooral AOW) uitkeringen.
  • Het gemeentebestuur wilde eerst 24 Huizen van de Wijk realiseren maar schroefde dat omwille van de kosten steeds verder terug. Hoeveel Huizen van de Wijk er komen of overblijven (en welke invulling ze krijgen) is ongewis. De SP heeft vaak aangedrongen op duidelijkheid maar blijkbaar laat B&W het aan de nieuwe coalitie over dus moet de SP zorgen dat ze daarin komt om te voorkomen dat er gemeenschapshuizen onnodig worden gesloten of gekort.
  • Toen we voor het eerst spraken over spreidingsbeleid werden we met de nek aangekeken maar inmiddels zijn woningcorporaties en gemeente zover dat ze het nut en de noodzaak hiertoe ook inzien. Alleen met een goede spreiding kunnen we gettovorming en verpaupering voorkomen en buurten en wijken meer divers, leefbaarder en veiliger krijgen.
  • De SP kwam in actie tegen de sloop van seniorenwoningen in Arcen, waar jongeren graag zouden willen wonen. In eerste instantie leek de sloop door te gaan, maar uiteindelijk is gekozen voor tijdelijk behoud om statushouders te kunnen vestingen in combinatie met jongeren. Heel succesvol blijkt!
  • In februari 2016 plakten we posten met de leus ‘Waarom woont hier niemand?’ op leegstaande huizen in Arcen. Woningcorporatie Woonwenz stelde dat deze woningen “niet meer van deze tijd” waren en renovatie te duur zou zijn. Dankzij onze actie en de vele steunbetuigingen ging de corporatie overstag; de huizen aan de Dunantstraat in Arcen werden toch niet gesloopt maar weer bewoond door statushouders. Deze mensen integreerden zo vlot en zijn zeer behulpzaam in de buurt, dat ze door de Arcenaren omarmd zijn als nieuwe Arcenaren. Een win-win situatie.
  • Ook bij de Wal in Arcen voerden we eenzelfde posteractie maar daar loopt het moeizamer. We hebben diverse keren met Woonwenz om tafel gezeten maar kennelijk duren de procedures voor vergunningen zo lang dat de bouwplannen steeds weer bijgesteld moesten worden. Woonwenz heeft ons en de mensen in Arcen verzekerd dat er mogelijk tot 12 nieuwe huurwoningen gebouwd gaan worden. De aanhouder wint, al duurt de realisatie wat langer.
  • We adresseerden opnieuw de problemen met grondwater in Venlo en kregen samen met de VVD een motie aangenomen voor een operationeel beheer van de grondwaterstand ten einde de situatie te kunnen beheersen rond schommelingen van het grondwater dat met name in Venlo zorgt voor regelmatig ondergelopen kelders. Hiermee zijn we er nog niet maar het is een eerste stap om te komen tot een oplossing.
  • Begin 2016 pleitten we ervoor om het oude klooster Bethanië aan de Beckerweg in Venlo niet vol te stouwen met maximaal 225 gastarbeiders die daar zouden worden gehuisvest in kleine kamertjes. Dit plan is te massaal en vraagt om problemen. Maar alleen de SP had bezwaren bij het vaststellen van het bestemmingsplan van het voormalige klooster. We zullen zien…
  • Naar aanleiding van meldingen aan de SP, én de doorlopende discussie in Venlo-zuid over de overlast van drugsgebruik en drugshandel, heeft de SP onderzoek gedaan naar de leefbaarheid in delen van deze wijk. In juli 2015 presenteerde de SP haar rapport en zond dit samen met raadsvragen naar het College van B&W in Venlo. We hoopten dat daarmee een eerste zet in de richting van een meer leefbaar Venlo-zuid kon worden gezet maar he duurde nog enkele maanden (en flink aandringen) voordat de PvdA-wethouder tot actie overging. Dat ze in een presentatie voor de wijk vervolgens deed alsof de verbeteringen haar verdienste waren, nemen we voor lief het gaat de SP immers om het doel, niet om het middel.
  • Voortbordurend op het vorige punt: In april 2016 kwam het bericht dat de overlast in Venlo-zuid niet is afgenomen, ondanks genomen maatregelen. Met name in het gebied rondom de Minister van Hallstraat is jeugdoverlast al jaren een probleem. Reden voor de SP om via raadsvragen wederom opheldering te vragen en verbeteringen af te dwingen. B&W gaf aan dat ze zich herkent in onze analyse en voorgestelde aanpak. Sterker, de gemeente Venlo gaat nadrukkelijker met scholen, politie, bewoners en jongeren in overleg over de aanpak van verkeersproblemen en andere overlast. Dit zullen we echter moeten blijven bewaken.