h
VERKIEZINGSPROGRAMMA 2018 - 2022

BEREIKBAARHEID, VERKEER EN VERVOER

Wat wil de SP voor Venlo?  

  1. Meer aandacht voor voetgangers en fietsers in het stadsverkeer.
  2. Duurzame oplossing voor het rangeerterrein in Venlo.
  3. Aandacht voor fijnstof, luchtkwaliteit en geluidsoverlast van onder meer autosnelwegen.
  4. Adviezen vanuit mensen betreffende verkeersmaatregelen die de gemeente wil uitvoeren meenemen in de besluitvorming.
  5. Ondertunneling Vierpaardjes op de agenda houden en realiseren.
  6. Elektrificeren en dubbelspoor op de Maaslijn, stations in Greenport en Belfeld, nachtnet.
  7. Fatsoenlijke en betaalbare parkeeroplossingen voor vrachtvervoer.
  8. Fietsen stimuleren, fiets- en wandelroutes verbeteren.
  9. Aanpakken blackspots, verbeteren verkeersveiligheid.
  10. Collectieve vervoersvoorziening herintroduceren.

 

 

Hoe wil de SP dit bereiken?

  1. Het verkeer in Venlo is vooral gericht op personenauto's en vrachtverkeer. Er dient meer aandacht te zijn voor onze fietsers en voetgangers. Meer aandacht voor gevaarlijke situaties bij scholen. Vaststellen van meer 30-km zones en aanleg van zebrapaden. Goede fietspaden ook naar de buitengebieden, dit stimuleert het gebruik van de fiets en is tevens voor recreatieve doeleinden geschikt. Het onderhoud van wegen en fietspaden laat te wensen over en moet aangepakt worden. Extra aandacht voor fietsroutes bij wegwerkzaamheden want nu is er vooral aandacht voor de doorstroom van het snelverkeer.
  2. Uitplaatsing van het rangeerterrein in het hart van Venlo. De verkapte opslag van gevaarlijke goederen gaat tot het verleden behoren. Het rangeerterrein is een ongewenste tikkende tijdbom. Verplaatsing geschiedt bij voorkeur naar een industrieterrein waar ook de logistieke sector voordeel bij heeft. (Zie ook het hoofdstuk veiligheid en leefbaarheid.)
  3. Fijnstof, luchtkwaliteit en geluidsoverlast van drukke wegen in de gemeente en de autosnelwegen A67 en A73/A74 dienen continu in de gaten gehouden te worden. Er wordt steeds meer hout opgestookt (blokken, briketten, pellet/korrels), sfeervol en warm maar waar echter ook steeds vaker over geklaagd wordt (rook, stank, overlast, gezondheidsproblemen) maar de gemeente is niet bij machte om hieraan iets te doen. Jaarlijks sterven er onnodig veel mensen door jarenlange blootstelling aan fijnstof. Het is in het belang van de gezondheid van alle mensen dat de luchtkwaliteit op orde komt. Controle is nodig, te beginnen met gedegen metingen van de luchtkwaliteit langs de snelwegen en in de wijken pal daaraan (nooit plaatsgevonden, er werden enkel berekeningen toegepast, oftewel nattevingerwerk) en indien nodig maatregelen treffen als de gezondheid in het geding is.
  4. Veelvuldig worden verkeersmaatregelen genomen die wijkbewoners als onzinnig ervaren. De mensen weten het beste wat er in hun buurt en wijk noodzakelijk is of juist niet. Communicatie over aanstaande plannen richting mensen moet worden verbeterd. Nu is die verre van toereikend; bewoners worden niet of te laat geïnformeerd. De SP wil dat de inbreng van de bewoners meegenomen en indien mogelijk meegewogen wordt in de besluitvorming. Indien de inbreng niet te realiseren is dan dat ook naar de bewoners duidelijk communiceren.
  5. Spoorwegovergang Vierpaardjes is steeds vaker dicht doordat het transport van goederen is toegenomen (werkzaamheden Duitse zijde Betuwelijn). De doorstroom van het verkeer heeft hier ernstig hinder van, net als de hulpdiensten en leidt vaak tot gevaarlijke situaties. Het plan om de Vierpaardjes te ondertunnelen is na jaren lobbyen een feit mits de financiering geregeld wordt. Dit moeten we dus in de gaten blijven houden zodat het project uitgevoerd wordt.
  6. De Maaslijn, het spoor tussen Roermond en Nijmegen, is erg druk door vooral forensen en studenten. Het enkele spoor zorgt regelmatig voor vertragingen wanneer goederentransport kruist. Op het spoor kunnen enkel dieseltreinen rijden wat slecht is voor milieu en luchtkwaliteit. Maar realisatie van elektrificatie en dubbelspoor is nog ver weg, net als realisatie van stations in Belfeld en Greenport/Grubbenvorst. Lobby versterken dus. De stedelijke treinstations in Limburg aansluiten op het nachtnet zodat bijvoorbeeld minimaal eens per uur een trein rijdt tussen zuid- en noord-Limburg en omgekeerd zodat je optimaal bereikbaar bent, en ook buiten de provincie aansluiting hebt (Luik, Eindhoven, Nijmegen, Ruhrgebied). Nu rijden ’s nachts enkel goederentreinen terwijl bijvoorbeeld Eindhoven ook ’s nachts voor personenvervoer nog open is. Met het nachtnet maken we Venlo en de andere (vooral) steden aantrekkelijker voor studenten, toeristen maar ook de eigen bevolking die op stap of naar een concert/voorstelling gaat en anders de auto nam.
  7. Met het sluiten van de Keulse Barrière werd ineens onduidelijk waar vrachtwagens precies terecht konden. Immers werd de toegang en parking bij het chauffeursrestaurant haast onmogelijk gemaakt. Er was een rechtszaak voor nodig om het parkeerterrein weer opengesteld te krijgen, de gemeente had die niet zomaar mogen afsluiten. Het probleem van de vooral buitenlandse vrachtwagenchauffeurs blijft echter bestaan. Ook de betaalde parking aan de James Cookweg blijkt niet de gedroomde oplossing te zijn. Venlo, als logistieke hotspot, dient zich sterk te maken voor de logistiek door ook truckers en hun werkgevers ten dienste te zijn door het faciliteren van een fatsoenlijke, laagdrempelige, betaalbare en bewaakte parking voorzien van faciliteiten zoals toilet, douche en eetpunt.
  8. Fietsen dient meer gestimuleerd te worden, het is niet alleen beter voor onze inwoners (meer bewegen is gezonder), fietsers nemen minder ruimte in dan automobilisten en vervuilen het milieu veel minder. Er moet meer rekening gehouden worden met de fietsers: zo min mogelijk de fietspaden blokkeren bij wegwerkzaamheden en grote evenementen. Plus, goede verlichting van de fietspaden, is ook beter voor de verkeersveiligheid en verkeersdeelname. Daarbij is het ook belangrijk dat kinderen de beschikking hebben over een fiets. Hier bestaan speciale subsidies/fondsen voor, men dient daar meer op gewezen te worden. Hetzelfde geldt voor het aanbieden van fietsles bij zowel kinderen als volwassenen. Ook belangrijk is dat fietsroutes door alle wijken gaan, zodat mensen meer uitgenodigd worden de fiets te pakken. Een goed netwerk van wandelpaden nodigt ook meer uit voor beweging en sporten in de eigen omgeving. We kijken hierbij naar wat er op dit gebied al gedaan wordt en waar er verbeterpunten aanwijsbaar zijn.
  9. Op (onoverzichtelijke) plekken waar bijvoorbeeld gevaarlijke situaties zich voordoen en/of veel ongelukken gebeuren, de zogenaamde blackspots, willen we ervoor zorgdragen dat die in de komende vier jaar aangepakt gaan worden zodat de verkeersveiligheid verbetert.
  10. We herintroduceren de collectieve vervoersvoorziening voor mensen met een beperking (busvervoer). De huidige vervoersvorm wordt als ondermaats ervaren waardoor mensen afhaken. We willen mensen juist een actieve bijdragen laten hebben in de samenleving, dan hoort vervoer van A naar B geen belemmering te zijn. Dit vervoer willen we samen met vervoerspartners en de Provincie gaan verbeteren.

 

 

Wat heeft de SP bereikt in Venlo de afgelopen 4 jaar?

  • We stelden in de afgelopen jaren talrijke keren vragen aan het college van B&W over de verkeersoverlast van de A73/A74 en de niet nagekomen toezeggingen ter verbetering. Na tig keer aandringen worden er beetje bij beetje aanpassingen gedaan maar overlast van geluid, stank en verslechterde luchtkwaliteit blijven bestaan en er lijkt geen totaaloplossing mogelijk te zijn. De aanleg van beide op elkaar aansluitende snelwegen was een hele verkeerde maar we zitten nu met de ellende te kijken waar gewoonweg een oplossing voor moet komen.
  • In juli 2016 stelden we raadsvragen over de verkeerssituatie aan de kruising Kaldenkerkerweg/ Van Aragonstraat/ Kapelaan Nausstraat in Venlo-Oost. In een enquête zei de wijk de stoplichten te willen houden maar de gemeente negeerde dat. Met hulp van de SP kwam de buurt massaal in actie en werd in juni 2017 met een ludieke actie kortstondig het kruispunt bezet, waarbij het verkeer erop werd geattendeerd hoe gevaarlijk de verkeerssituatie op deze plek is. In het overleg met de VenLokaal-wethouder bleek hij niets toe te willen geven aan de eisen van omwonenden. Op tv zei hij zelfs dat de verkeerslichten slechts “schijnveiligheid” zouden bieden! Helaas is intussen het stoplicht verwijderd en gebeurden er sindsdien tal van (bijna) ongelukken. De SP blijft samen met de wijk actievoeren voor een veiliger kruispunt.
  • Heeft het College van B&W de regie nog wel als het gaat om de verbetering van het spoor rondom Venlo? Die vraag hield de SP sinds 2016 bezig toen bekend werd gemaakt dat de verdubbeling van de spoorlijn Kaldenkirchen-Dülken voorlopig niet doorgaat, als het aan de Duitse regering ligt. Reden om opheldering te vragen en inmiddels lijken de Duitsers bij te draaien en komt de intercity Eindhoven-Düsseldorf (via Venlo) alsnog in zicht.
  • De Werkgroep Kaldenkerkerweg presenteerde tijdens een raadsvergadering begin 2015 een rapport naar de problematiek die omwonenden van die weg ondervinden. De VenLokaal-wethouder wilde daarop niet inhoudelijk reageren en wuifde elke kritiek weg. Daarop dwongen we hem middels raadsvragen tot actie want er moet iets gebeuren aan de overlast op die weg. Al jaren ondervinden omwonenden van de Kaldenkerkerweg in Tegelen overlast van het vooral zware verkeer op de weg die de verbinding is tussen landsgrens en centrum en snelwegen. Maar ook al jaren horen deze mensen dat er ‘niets aan de hand’ is, van de ene kant zegt de gemeente Venlo dat er geen probleem is en van de andere kant stelt B&W dat problemen opgelost worden. Mensen voelen zich beetgenomen terwijl er aan de water- en verkeersoverlast niets verbetert. Nog steeds niet. We blijven aandringen op verbeteringen.
  • We hielden druk op het proces van ondertunneling van de Vierpaardjes, wat uiteindelijk leidde tot plannen voor dit project. Nu is het zaak om de tunnel gerealiseerd te krijgen.
  • De SP was de eerste die aandacht vroeg voor de problemen op de Maaslijn, deed onderzoek en kwam met een rapport met aanbevelingen. Onze motie om zaken voor elkaar te krijgen werd eerst weggestemd en een maand later werd exact dezelfde motie door VVD en PvdA ingediend en alsnog aangenomen. De SP trok er het hardst aan en het is onze verdienste dat er nu, in samenwerking met vele partijen, verbeteringen in gang zijn gezet.
  • Dankzij acties van chauffeurs, vakbonden, belangenverenigingen en de SP werd het probleem aan de Keulse Barrière in de openbaarheid gebracht. De plotselinge afsluiting van het parkeerterrein werd teruggedraaid en weer doordeweeks opengesteld. Twee eerdere SP-acties en het aanbieden van handtekeningen en ons onderzoeksrapport (februari 2016) zetten de problematiek van vrachtwagenchauffeurs en het restaurant op de kaart en dwongen de gemeenteraad en B&W tot een uitspraak. De vervangende parkeerplaats aan de James Cookweg werd geopend eind 2017 maar nu blijkt dat die niet helemaal voorziet in de behoefte, en met name buitenlandse trucks parkeren nog altijd elders (langs de wegen, op vluchtstroken en zelfs in wijken), inclusief overlast.

U bent hier