VERKIEZINGSPROGRAMMA 2018 - 2022

ECONOMIE EN FINANCIËN, WERK EN INKOMEN

Wat wil de SP voor Venlo?

1. MKB ondersteunen, aandacht voor de kleine/startende ondernemer, ZZP'ers steunen.
  2. Meer pop-up bedrijfjes mogelijk maken en de procedure verbeteren
  3. Geen externe bedrijven voor beheer. Leegstand beschikbaar stellen voor ondernemers.
  4. Social return serieus inzetten en hierop controleren.
  5. Bij aanbestedingen door de gemeente Venlo de voorkeur geven aan lokale bedrijven.
  6. Beter beleid voor mensen zonder werk of in een uitkering, geen draaideurbeleid meer.
  7. (Her)introduceren van de onafhankelijk arbeidsadviseur op het Werkplein.
  8. Regelingen zoals kwijtschelding gemeentebelasting voor werkzoekenden en bijstandsgerechtigden handhaven en drempel verhogen naar 125% van de bijstandsnorm.
  9. Vrijwilligerswerk moet vrijwillig zijn, geen tegenprestatie. Geen verdringing van betaalde banen door vrijwilligers. Er komt een onafhankelijk meldpunt tegen misstanden.
  10. Zorgen voor arbeidsplekken voor mensen met een beperking. Mensen die werken met een WSW-indicatie niet in de kou laten staan.
  11. Sollicitatieplicht voor ouderen afschaffen. Werkwijzen beter op elkaar afstemmen.

Hoe wil de SP dit bereiken?

1. Het midden- en kleinbedrijf (MKB) is de motor van onze economie. Het beleid van de gemeente dient dan ook gericht te zijn op het ondersteunen van de MKB'ers. Beleid hanteren om ruimte te maken voor innovaties vanuit het MKB. Meedenken en ondersteunen vanuit de gemeente. Startende ondernemers moeten een steuntje in de rug krijgen vanuit de gemeente door bijvoorbeeld verlaging van de gemeentebelasting of tijdelijke kwijtschelding.
  2. Pop-up ondernemingen, tijdelijke bedrijven in leegstaande winkelpanden, meer mogelijk maken door met pandeigenaren hierover afspraken te maken. Een andere mogelijkheid is de bestemming van panden afhalen zodat hergebruik van leegstaande panden eerder te realiseren is. In Venray leven hier al ideeën voor, Venlo kan die bij succes 1-op-1 overnemen. De concept-store, pop-up winkel of -restaurant werkt in verschillende steden, proeven hiermee in Venlo bleken van toegevoegde waarde. Ook biedt het tijdelijk invullen van leegstand met kunst en cultuur nieuwe beleving en trekt het nieuwe ondernemers aan. Het zorgt niet alleen voor een beter aanblik van de winkelstraat maar ook voor een levendigere winkelstraat. Ondernemers inspireren elkaar en andere mensen, dat wekt ook vertrouwen. Beleid moet gericht zijn op het mogelijk maken en niet te veel regels hieraan verbinden, dat ontmoedigt ondernemers.
  3. Het beheer van de panden in bezit van de gemeente dient in handen te blijven van de gemeente Venlo. Beheer en verhuur niet via tussenpersonen. Ongebruikte panden in gemeentelijk bezit liefst verhuren aan startende ondernemers tegen een lage huur of enkel gebruikerskosten. Zo help je niet alleen de startende ondernemer maar draag je er ook aan bij dat het bedrijf kan groeien en lasten geen struikelblok vormen in de opstartfase. Een succesvolle onderneming draagt bij aan de groei van de economie, creëert banen, zorgt voor innovaties en versterkt (het verhaal van) Venlo op zich.
  4. Beleid moet gericht zijn op een duurzaam vooruitzicht op werk. Maar ook als gemeente moet men erop toezien dat werknemers die aan het werk zijn via een social return regeling, loon naar werk krijgen in goede werkomstandigheden. In het verleden was er bij enkele bedrijven al sprake van social return maar na enkele maanden waren de arbeidscontracten al opgezegd en was men niet verplicht opnieuw personeel via social return in dienst te nemen. Hier moeten harde afspraken over worden gemaakt die nageleefd dienen te worden (controles). Minimaal 8% van de medewerkers via sociaal return moet een harde eis zijn, ook binnen de gemeente. Juist de gemeente dient het goede voorbeeld te geven maar daar komt nu te weinig van terecht, zeker voor arbeidsplekken voor mensen met een beperking. Bij grondverkoop kun je als gemeente voorwaarden stellen in het aandeel aan vaste banen en het kansen geven aan mensen die niet zo makkelijk meekomen. Mooi is dat de provincie hier sinds kort met de gemeenten in samenwerkt. Loon naar werken betekent ook gelijk loon voor hetzelfde werk ongeacht leeftijd of geslacht. Het is bizar dat jongeren en vrouwen voor dezelfde werkzaamheden minder betaald krijgen. Daar moeten we van af; de gemeente moet bedrijven hierop aanspreken. Neem een voorbeeld aan Weert met het project ‘Werk.nu’ waarbij mensen vanuit de WW al naar werk worden geholpen vóórdat men in de Bijstand zou raken. Of aan Amsterdam waar 23.000 mensen aan werk werden geholpen waarvan 18.000 vanuit de bijstand!
  5. Vanuit de Europese Unie moet er worden aanbesteed bij opdrachten vanuit de gemeente. Bij deze aanbesteding moeten lokale bedrijven de voorkeur krijgen. Kwaliteit en profijt voor de regio gaan dan voor de laagste prijs (in praktijk blijkt goedkoop vaak duurkoop). In gemeenten zoals Zwolle is hiermee geëxperimenteerd en dit blijkt goed te werken. Dit brengt voordelen voor de lokale economie en werkgelegenheid. Tevens is het beter voor het milieu want men heeft kortere aanrijtijden en verbruikt zo minder brandstof, minder schadelijke uitstoot en ook de drukte op de weg vermindert.
  6. Mensen met een bijstandsuitkering of een uitkering vanuit het UWV moeten beter begeleid worden. Nu moet men deelnemen aan verplichte workshops die vaak geen toegevoegde waarde hebben. In de praktijk blijkt dat men soms 3 tot 4 maal per jaar dezelfde workshops moet volgen als men kortdurende arbeidscontracten heeft gehad. Deze energie kan beter gestoken worden in duurzame oplossingen. Maatwerk is daarbij van belang. Er moet geïnvesteerd worden in scholing. Geen draaideur-beleid meer want dit werkt averechts en zeer demotiverend.
  7. Om werkzoekenden laagdrempelig te informeren en adviseren over de weg terug naar de arbeidsmarkt (bijvoorbeeld vanuit de Participatiewet, WSW-problematiek, schulden, uitkering, UWV) brengen we de onafhankelijk arbeidsadviseur op het Werkplein terug. Dit kan zeker ook tot een kostenbesparing leiden. Mensen moeten weer vertrouwen krijgen in zichzelf en de gemeente, vaak zijn ze nog bang voor de gemeente, zo’n onafhankelijk iemand kan zulk een drempel wegnemen.
  8. Voor mensen met een minimuminkomen of uitkering is er een kwijtscheldingsregeling voor gemeentelijke belastingen. Deze moet worden verruimd zodat mensen met een laag inkomen ook hiervan gebruik kunnen maken. Ook dit vraagt om maatwerk. Daarnaast dienen deze regelingen binnen de wettelijke termijn verwerkt te worden. Een basisinkomen klinkt mooi maar het is maar de vraag of het in praktijk als een solidair systeem standhoudt want het is enorm duur en zal daardoor de belastingen doen verhogen wat weer ten koste gaat van bedrijvigheid en bestedingen, waarmee het op termijn meer negatieve gevolgen kent dan oplossingen biedt. Een serieus basisinkomen betekent dat de Staat iedereen boven de 18 jaar, rijk of arm, ook partners van werkenden, een inkomen op minimaal bestaansminimum van 1.000 euro (ongeveer Bijstandsniveau) per maand geeft. Daar staat tegenover dat uitkeringen en toeslagen verdwijnen. Dat is de reden waarom rechtse partijen het idee toejuichen en linkse partijen er weliswaar van gecharmeerd zijn maar het net zo bekritiseren. Zo ook de SP; een echt goede proef met het basisinkomen (loopt al in enkele gemeenten), om te bezien of zo’n systeem werkt, houden we niet tegen.
  9. Vrijwilligerswerk geeft voldoening maar kan net zo werkervaring opleveren. Vrijwilligers zijn onmisbaar, verdienen waardering, maar vrijwilligerswerk onder dwang moet stoppen. Geen dwang om werk te moeten verrichten vanuit de participatiewet (tegenprestatie) want dit werkt denigrerend, demotiverend en levert niet meer op dan gratis werknemers zonder rechtspositie. Vrijwilligers moeten geen betaalde banen gaan invullen. Een betaalde baan is een betaalde baan en dient dan ook als zodanig beloond en gewaardeerd te worden. Het overvragen van vrijwilligers en hen belasten met taken die uitgevoerd horen te worden door professionals dient meteen te stoppen. Voor vrijwilligers dient er een onafhankelijk en laagdrempelig meldpunt te komen waar men indien gewenst anoniem misstanden in het vrijwilligerswerk kan melden.
  10. WSW-voorzieningen stoppen door landelijk beleid maar gemeenten blijven verantwoordelijk voor de mensen met een beperking of een grote afstand tot de arbeidsmarkt die werk(t)en bij deze WSW-voorzieningen. Er dient op een duurzame en menselijke manier gezocht te worden naar andere mogelijkheden zonder mensen af te schrijven of richting de Bijstand te duwen. Vanuit de gemeente dient er scherp toezicht gehouden te worden dat door- en uitstroom op een waardige menselijke manier gebeurt. Mensen met een Wajong- of SW-indicatie houden recht op volwaardig werk en begeleiding in een beschutte werkomgeving. Deze mensen moeten weer waardering voelen, dat er op ze gerekend wordt, dat ze erbij horen en ertoe doen.
  11. In Venlo stoppen we met het onnodig traineren van mensen boven de 60 jaar die vanuit een uitkeringssituatie verplicht zijn te blijven solliciteren ondanks dat dit zinloos blijkt. Mensen waarvan bekend is dat ze niet meer aan werk kunnen komen worden vrijgesteld van de sollicitatieplicht. Dat scheelt een hoop bureaucratie, frustratie (zowel bij de sollicitant als de aangeschreven werkgevers, vernederend als je steeds wordt afgewezen) en brengt rust in de privésfeer zodat deze (met name) ouderen de tijd kunnen besteden aan het helpen van anderen, vrijwilligerswerk of anderszins een maatschappelijke bijdrage leveren. Daarnaast dient de administratieve procedure bij UWV, Werkplein/gemeente en Werkgeversservicepunt beter op elkaar afgestemd te worden zodat mensen niet op elke plek steeds opnieuw hun verhaal moeten doen en/of vechten voor hun rechten.

Wat heeft de SP bereikt in Venlo de afgelopen 4 jaar?

• Ook in Venlo zijn vooral meer jongeren en 45-plussers in de bijstand terechtgekomen. De fracties van VVD en SP hebben in 2016 samen raadsvragen ingediend over de juiste cijfers (die ontbreken) en welke aanpak B&W voorstelt om mensen aan het werk te krijgen en uit de armoede. Feit is dat Venlo een stad is met een relatief grote groep kwetsbare burgers. We kregen de toezegging dat het gemeentebestuur zich meer dan maximaal gaat inzetten om toch zoveel mogelijk mensen aan het werk te krijgen en uit de armoede.
  • De versnelde verkoop van bedrijfsonderdelen en de versnelde uitplaatsing van werknemers bij de sociale werkvoorziening WAA zorgt voor onrust en baart ons al jaren zorgen. De snelheid waarmee bedrijfsonderdelen weggedaan werden en hallen gesloten, de onzorgvuldige wijze waarop de verkoop van kringloopwinkel ’t Pakhoés ging (nu Het Goed), of de verplaatsing van de tweedehands fietsenwinkel, lieten zien hoe onrust, geruchten en werkstress de werknemers in hun greep hielden. Menig keer zwengelden we hierover een discussie aan maar zowel de PvdA-wethouder als zijn CDA-opvolger doen steeds alsof het wel meevalt en alles vast goed komt. Dit is wegkijken van de realiteit, de SP blijft ze met de neus op de feiten drukken en vragen om verbeteringen. Samen met de gemeenten Bergen en Beesel is Venlo eigenaar van de WAA, dan dient ze in plaats van een versnelde afbraak van de kennis en infrastructuur van de WAA meer toezicht te houden en te temporiseren. Dit hebben we in diverse raadsdebatten en raadsvragen aan de kaak gesteld. Net als dat er voor werknemers maatwerk moet worden geleverd en er een vangnet en beschut werk in voldoende mate dient te blijven bestaan voor hen die niet mee kunnen. Hier hebben we (als enige!) steeds op aangedrongen en dat blijven we ook doen!
  • Mei 2014 heeft de SP raadsvragen gesteld aan B&W over de vreemde trucage die steeds vaker wordt ondernomen door bedrijven om personeel te dumpen en tegen dumpprijzen weer opnieuw in dienst te nemen. Vooral in de zorgsector werden en worden nog steeds werknemers ontslagen onder het motto van bezuinigingen en de decentralisaties. Vervolgens worden diezelfde ontslagen medewerkers gevraagd om weer bij hun voormalige werknemer aan de slag te gaan als tijdelijke vakantiekracht of ZZP’er en tegen een lager loon en verlies van arbeidsrechten zoals pensioenopbouw. De wethouder erkende en bekritiseerde de situatie en trucage die het management toepast. De gemeente zei toe in overleg te gaan met zorgaanbieders en bij zorginkoop te willen inzetten op continuïteit van werk en functie.
  • De SP steunt FNV/Young&United in haar strijd voor een eerlijke beloning voor jongeren, die nu de helft verdienen van iemand met het minimumloon terwijl ze hetzelfde werk doen. De SP heeft het gemeentebestuur in juli 2015 gevraagd om al haar (jonge) medewerkers te betalen conform wettelijk minimumloon en tevens om dit ook te bepleiten bij organisaties waar ze zaken mee doet. Zo moet het ouderwetse jeugdloon ook in Venlo weggepoetst worden. Daarop kregen we de toezegging van B&W dat iedere werknemer het volwassenenloon krijgt.
  • Hoewel de SP het toejuicht dat werkzoekenden weer betaald werk vinden, zijn we ook bekend met problemen die zich kunnen voordoen bij werken over de grens. In juni 2015 verscheen een jubelbericht dat de gemeente 50 mensen in Duitsland aan het werk hielp, in latere jaren verschenen soortgelijke berichten maar ook artikelen die stelden dat het helemaal geen succes was en mensen bij Duitse firma’s zelden een langdurig contract kregen en dus weer in de WW/Bijstand belandden. Iedere keer vroegen we om opheldering hoe het zit, welke voorwaarden er gelden (die ontbraken!), of opbouw van sociale rechten in Nederland zoals pensioen en dergelijke doorgaat (nee dus) of hoe zit het met hypotheekrenteaftrek (vervalt) en of deze mensen niet benadeeld worden door een baan over de grens (soms wel), krijgen zij wel minimaal het in Nederland geldende minimumloon (niet altijd). Daarop vroegen we wat de toegevoegde waarde is van banen in Duitsland als de lokale overheid het middel wordt om de eigen inwoners te benadelen in plaats van te helpen. De PvdA- en VVD-wethouder zijn ons nog steeds een antwoord daarop schuldig want tot meer dan een reclamepraatje kwamen ze niet.
  • Uit een kritisch rapport van vakbond FNV uit maart 2017 bleek dat de WAA, de sociale werkplaats, voor zo’n honderd mensen geen of te weinig passend werk kan bieden. Bovendien krijgen deze mensen (nog steeds) onvoldoende begeleiding en aansturing en schort het aan de veiligheid bij het werk. Dit geldt zowel in de Venlose Huizen van de Wijk als in diverse werkplaatsen en bij Kan Doen. De SP is niet verbaasd omdat we zulke klachten al een tijd ontvangen maar wel verbaasd over de houding van de gemeente die de klachten ontkent. In gesprekken die we met de WAA-directie hadden werd beterschap beloofd. We houden het scherp in de gaten.
  • We steunden onze brandweermensen in hun strijd voor betere pensioenen en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden. Brandweerlieden vielen al onder het FLO-overgangsrecht (Functioneel Leeftijdsontslag) omdat ze fysiek en mentaal zwaar belast worden. Maar die regeling is door verschillende oorzaken inmiddels achterhaald. Zo was er een pensioengat ontstaan door de verhoging van de AOW-leeftijd en zijn er fiscale wijzigingen doorgevoerd, waardoor de uitkering van veel brandweerlieden flink omlaagging. Om de actievoerders een hart onder de riem te steken bezochten we in juli 2016 (weer) de kazerne in Venlo, spraken met de brandweer-mensen, en overhandigden hen een flinke slagroomtaart. Ook spoorden we de gemeente aan pal te staan voor haar brandweermensen. Een jaar later pas, juni 2017, werd een nieuw akkoord bereikt voor een vervroegd pensioen en tal van andere verbeteringen. Actievoeren loont!
  • Ook andere ondernemers steunden we in woord en daad zoals; Amusementscentrum Taurus in Velden dat tegenwerking ondervindt van de gemeente in haar nieuwbouwplannen; De uitbater van het chauffeursrestaurant aan de Keulse Barrière die ervoer dat de gemeente met twee maten meet en het parkeerterrein plots afsloot (de rechter moest eraan te pas komen); Ook ondernemers in stadswijk Q4 die zich door de gemeente niet serieus genomen voelen in hun klachten over de veiligheid en de omstandigheden waarin zij moeten ondernemen (onderkomen panden waar de schade niet wordt opgelost, kastje naar de muur verwijzingen, enorme verschillen in huurprijzen); De bioscoop die gebouwd werd waarvoor de grondprijs op dubieuze wijze wel erg gunstig voor de projectontwikkelaar uitviel en de vraag welke schimmige rol toenmalig VVD-wethouder Verheijen daarin had; Enzovoorts enzovoorts… De lijst van ondernemers in de knel is lang maar bovenstaande zijn de meest aansprekende voorbeelden die ook veel media-aandacht kregen. Sterker, de eerste twee leverden een onderzoek op van de Rekenkamer en een raadswerkgroep die met een eigen initiatiefvoorstel kwam (op aandringen van de SP) om de bioscoop bij Taurus mogelijk te maken. Het mocht niet baten, B&W bleef stoïcijns en de coalitie volgde dat.