SP: Verdubbel het spoor tussen Roermond en Nijmegen
SP: Verdubbel het spoor tussen Roermond en Nijmegen
In mei hield de SP een onderzoek naar de problemen op de Maaslijn, er werden bijna 1700 enquêtes opgehaald. Tweederde van de ondervraagde reizigers zien de overvolle treinen als een groot probleem en vinden dat de spoorlijn meer capaciteit moet aankunnen en verdubbeld moet worden. Dinsdag werd het rapport gepresenteerd aan de verantwoordelijke gedeputeerde en Veolia-directeur.
Uit het onderzoek dat de SP hield kwamen als belangrijkste conclusies dat de Veolia-treinen op het traject tijdens de spits overvol zitten, en dat reizigers regelmatig achterblijven op het perron. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat het spoor op de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen verdubbeld en geëlektrificeerd moet worden. Als er bovenleiding boven de rails komt zouden ook sneltreinen op de lijn kunnen rijden.
Op de Maaslijn ontbreekt het nu aan voldoende spoorcapaciteit, er zouden evenwel meer treinstellen ingezet kunnen worden. Een voordeel van railverdubbeling en bovenleiding is dat treinen elkaar kunnen passeren en dus niet meer op elkaar hoeven te wachten. Dat levert tijdwinst op en maakt een uitgebreidere dienstregeling mogelijk doordat zowel NS, ProRail als Veolia het spoor optimaal kunnen benutten. Daarnaast levert de besparing op diesel een bijdrage op voor een betere luchtkwaliteit en milieu door minder uitstoot van CO2 en fijnstof.
Een andere aanbeveling is de zorg van aansluitingen van Veolia-treinen op die van de NS en vice versa. Met name in Roermond lopen reizigers hun aansluiting op seconden mis wat elke dag opnieuw zorgt voor ergernis en frustratie.
Gisterenavond werd het SP-rapport gepresenteerd aan gedeputeerde Patrick van der Broeck (CDA) en Veolia-directeur René de Beer. Beide heren deden geen toezeggingen.
Het rapport wordt ook gepresenteerd aan de provincies Brabant en Gelderland. Met de drie provincies samen hoopt de SP het onderwerp hoger op de politieke agenda te krijgen en eindelijk oplossingen te forceren voor de langlopende problemen op de Maaslijn.
Lees hier het gehele rapport ‘De Maaslijn; dood spoor of dubbel spoor’ (PDF)
28-08-2012: Website L1: ‘SP: Spoor Maaslijn moet verdubbeld worden’ (interview met SP-Statenlid Ben Rewinkel)
25-06-2012: Enquête: “Overvolle treinen Maaslijn zijn een probleem”
27-05-2012: Problemen Maaslijn: nu is de reiziger aan het woord
18-05-2012: Onderzoek naar volle treinen Maaslijn
- Zie ook:
- Openbaar Vervoer