Problemen in de jeugdzorg

3 mei 2021

Problemen in de jeugdzorg

Opnieuw stelde de SP vragen aan het college aangaande de situatie binnen de jeugdzorg. Onderzoek van Omroep Venlo maakte duidelijk dat momenteel veel ouders problemen ondervinden ten aanzien van de manier waarop de gemeente invulling geeft aan haar taken rondom jeugdzorg. Raadslid Ton Heerschop gaf bij een tv-uitzending aan dat geld nooit het probleem is geweest, maar de focus van zowel raad als college op geld wel.

“We zitten niet in de gemeenteraad om geld rond te schuiven, maar om het beste voor de mensen in Venlo te doen”, aldus SP-raadslid Ton Heerschop, “Als het gaat om de jeugdzorg zien we dat een aantal kinderen niet de zorg krijgt die het beste bij hen past.”

“Dit kan te maken hebben met dat de gemeente juist de voor die kinderen noodzakelijke zorg niet heeft ingekocht. Een persoonsgebonden budget (PGB) zou dan de uitkomst kunnen zijn. Maar de bureaucratie waar dat mee gepaard gaat doet ook veel ouders afhaken. Het is georganiseerd wantrouwen geworden.”, typeerde Heerschop de situatie rond het PGB.

De kern is dat de mensen in Venlo momenteel de overheid te weinig als bondgenoot ervaren en te vaak als tegenstander. Daarnaast hebben we te maken met een rijksoverheid die in 2015 de zorg overhevelde naar de gemeenten, en daar direct een bezuiniging van 25% op inboekte. “Daardoor moet de gemeente Venlo jaarlijks bijna tien miljoen extra uitgeven om de zorg in de basis te regelen.”, betoogde Heerschop.

Helemaal zorgelijk is dat er veel ouders waren benaderd door de omroep maar dat zij zich niet durfden te melden omdat zij bang zijn dat dit ten koste gaat van de zorg van hun kinderen.

Heerschop: “Verwerpelijk. Mensen moeten kritiek kunnen hebben op de overheid zonder zich zorgen te hoeven maken dat dit ten koste gaat van de dienstverlening van diezelfde overheid.”

“Dat ambtenaren blijkbaar een signaal afgeven dat kritiek ten koste gaat van de zorg voor de kinderen kan en mag niet. Daar zal de wethouder stevig in moeten optreden.”

Ton Heerschop waarschuwde in de tv-uitzending ook voor de effecten die de huidige pandemie heeft op de situatie binnen de jeugdzorg: “Ik voorspel dat er veel meer jongeren door de pandemie in de problemen zijn gekomen. Die moeten niet onder het maaiveld blijven maar geholpen worden.”

De SP erkent dat de oorzaak dat jongeren nu in de knel komen zeker niet altijd bij het college kan worden gelegd. Maar het college kan wel zorgen dat communicatie goed op orde is. Daarnaast kunnen we altijd kijken wat we wél kunnen doen. De gemeente is dankzij Omroep Venlo en de raadsvragen vanuit SP (en ook CDA) weer wakker geschud, dat dit een belangrijk dossier is waar we bovenop zitten.

Bekijk ook: