Actiedag: zorgverleners verdienen meer dan applaus!

5 september 2020

Actiedag: zorgverleners verdienen meer dan applaus!

Foto: SP-Venlo
Vandaag actie voor de zorg. In heel Nederland via een livestream de demonstratie, met schoenen op het Malieveld van de zorghelden die ook vandaag voor u en ons aan het werk zijn, maar ook in Venlo actie. Met een oldtimer ambulance waren we in Tegelen, Blerick, Genooi en de binnenstad om aandacht te vragen voor betere beloning en waardering.

De SP in Venlo komt in actie voor de zorg. Deze 5e september waren we op verschillende plekken in Venlo om op een ludieke wijze flyers uit te delen en handtekeningen op te halen. En op deze wijze wederom aandacht te vragen voor een eerlijke beloning van onze zorgmedewerkers.

Fractievoorzitter Angelique Weingarten: “Er is de afgelopen jaren te veel bezuinigd op de zorg, de werkdruk en bureaucratie in de zorg zijn toegenomen, er zijn minder ic-bedden en personeel beschikbaar. Tijdens de coronacrisis zijn het de zorgverleners die in de frontlinie staan maar echte waardering blijft uit. Onze zorg verdient meer dan alleen applaus.”

“Vandaag, zaterdag 5 september, is een grote landelijke actie. In Venlo deden we daar een schepje bovenop. Met onze SP ambulance reden we door de gemeente om aandacht te vragen voor de zorgactie. Samen zorgen we ervoor dat onze zorgverleners meer krijgen dan alleen applaus, namelijk een eerlijke beloning!”

Bekijk de video van de actie met als prachtige eyecatcher de oldtimer.

SP, GroenLinks, PvdA en vakbonden CNV, FNV en NU'91 riepen iedereen op om 5 september mee te doen met de grootste online demonstratie voor de zorg ooit. Actie is hard nodig. Nadat de Kamerleden van de coalitiepartijen (VVD, CDA, D66, CU) eerst hard wegrenden, blokkeerden ze de week erna in het Kamerdebat alsnog een hogere beloning voor zorgverleners. Onze zorgverleners verdienen een eerlijke beloning.

Angelique Weingarten: “Tijdens de coronacrisis zien we dat samenwerking, en niet concurrentie in de zorg het beste werkt. Als het nu kan dan kan het na de crisis ook.”

Naast de online demonstratie hielden we in Venlo dus ook een fysieke actie, ludiek met een oldtimer, onze eigen zorgactie-ambulance.

In de ochtend, rond 10:30 uur, begonnen we in Tegelen-Op de Heide om daarna via Blerick en Venlo-Noord, in de binnenstad de actie af te sluiten.

Bekijk ook: