Snel nieuwe (tijdelijke) parkeergarage in centrum

27 november 2019

Snel nieuwe (tijdelijke) parkeergarage in centrum

Er komt een tijdelijke parkeergarage met tenminste 260 parkeerplaatsen op de plek waar de Arsenaal parkeergarage stond. Die werd in 2017 gesloopt omdat ze onveilig was geworden. Na de sloop werd er een parkeerterrein ingericht en bleef de discussie wat met die plek midden in het centrum te doen. Nu ligt er een nieuw besluit en kunnen we vooruit met betere ontwikkelingen.

Fractievoorzitter Angelique Weingarten: “De SP kan zich prima vinden in het raadsvoorstel. En hiermee ook het opheffen van de gevaarlijke haakse parkeerplekken op de Deken van Oppensingel, zoals beloofd was aan de bewoners.”
“Het nieuwe besluit geeft de ruimte om rekening te houden met de positieve ontwikkelingen in het gebied rondom Arsenaal en ‘Museumplein’. En tijd om daadwerkelijke behoeften voor parkeren beter in beeld te krijgen.”

Bouwen om te bouwen is onverstandig, door voortschrijdend inzicht kunnen plannen beter aangepast worden. En daarmee het zoekgebied verbreden, geen mogelijke opties uitsluiten en actief spreiden van verkeersdrukte en parkeerdrukte is een vereiste voor de SP.

Weingarten: “Tevens het integreren van een fietsenstalling in de te bouwen parkeergarage en zo te stimuleren om bijvoorbeeld met de fiets naar de stad te komen.”
“We moeten naar alle mogelijkheden kijken, als een marktpartij aan de slag wil moeten wij dit niet op voorhand frustreren, het ene sluit het andere niet uit.”

Na een lang debat en diverse toezeggingen van de wethouder waardoor enkele wijzigingsvoorstellen werden ingetrokken, heeft de gemeenteraad het raadsvoorstel unaniem aangenomen.

Hiermee is mogelijk gemaakt dat er meteen gestart wordt met de aanbesteding voor een tijdelijke parkeergarage en dat er tegelijkertijd een mogelijk initiatief voor de bouw van een parkeergarage onder het Julianapark onderzocht wordt.

Ofschoon dit laatste al enkele malen werd onderzocht in het recente verleden en het nooit een serieus alternatief bleek. Het college heeft toegezegd dat men hiermee aan de slag gaat en daarmee was het indienen van een amendement overmoedig geworden.

Bekijk ook: