Bezoek aan zwembad, in mei besluit over toekomst ervan

12 maart 2019

Bezoek aan zwembad, in mei besluit over toekomst ervan

Foto: SP
Op initiatief van de SP werd vanavond zwembad De Wisselslag in Blerick bezocht. Afgelopen jaar voerde de SP actie voor het behoud van een zwembad in de gemeente, in mei neemt de gemeenteraad een keuze over óf sluiting, óf renovatie óf nieuwbouw. In aanloop daarnaartoe willen we ons goed informeren.

In februari zou er een presentatie door de gemeente gehouden worden over de staat van het zwembad op locatie in het zwembad. Dit zodat de raadsleden zelf de toestand konden zien en er hun oordeel over vormen. Echter, hield de agendacommissie (bestaande uit de fractievoorzitters van alle partijen) zo'n bezoek tegen, men had er "geen behoefte aan" want "kende de situatie nu wel onderhand" en wilde het liefst in het stadhuis vergaderen.

Een gemiste kans. Zo vond onze wethouder (Alexander Vervoort, sport) én onze raadsfractie ook. Dus organiseerden we zelf wel een dergelijk bezoek. Het zwembad werkte graag mee, we nodigden ook andere raadsfracties uit en daar werd flink gebruik van gemaakt. Hoezo "geen behoefte"?

Vanavond (12 maart) vond het werkbezoek op ons initiatief plaats. Ook andere raadsfracties waren dus uitgenodigd om mee te komen kijken, tof dat diverse raadsleden van CDA, PVV en EENLokaal én de Jeugdraad Venlo er ook bij waren om zich te laten informeren over de staat van het zwembad.

Toen bekend werd dat er over de toekomst van het zwembad De Wisselslag een besluit moest worden genomen, en sluiting dreigt als er niks zou gebeuren, kwam de de SP afgelopen najaar in actie voor het behoud van een zwembad in de gemeente. Een motie daartoe werd in november in de gemeenteraad aangenomen, in mei moet de gemeenteraad een keuze maken over óf sluiting, óf renovatie óf nieuwbouw.

In aanloop daarnaartoe wilden we ons niet alleen laten bijpraten en een beter beeld vormen van de situatie maar ook zelf een kijkje nemen in het zwembad. Dat is gelukt, met eigen ogen konden we vanavond zien hoe het zit met het bad en de installaties.

Vooraf spraken we met de zwemverenigingen en andere gebruikers over hoe zij de toekomst van het zwembad zien en wat zij nodig achten.

We danken de medewerkers van het zwembad voor de rondleiding en uitleg en ook dank aan de aanwezige raadsleden en andere geïnteresseerden.

We hebben alvast een beter beeld gekregen over de mogelijkheden en onmogelijkheden van het huidige zwembad. We wachten nu af wat er naar de gemeenteraad komt voor een voorstel voor het zwembad.