Geen megastallen in onze omgeving, de SP kreeg het voor elkaar

28 februari 2019

Geen megastallen in onze omgeving, de SP kreeg het voor elkaar

Foto: AutoCCD
Eind februari diende de SP een motie in die moet zorgen dat er beleid wordt gemaakt om de vestiging van megastallen onmogelijk te maken. De gezondheid gaat boven het houden van duizenden dieren op een kluitje. Een geitenhouder in Belfeld mag z’n bedrijf uitbreiden omdat het bij de gemeente ontbrak aan “criteria”, met de SP-motie worden die nu aangescherpt.

SP-raadslid Ton Heerschop haakte in op een uitspraak van een CDA-raadslid enkele weken geleden, die stelde dat het gemeentebestuur niet serieus omging met de gezondheid van de bewoners van Belfeld. Dit vanwege de uitbreiding van een geitenhouderij. Grote woorden die vervolgens net zo snel verstilden toen het CDA elders gewoon tegen het inperken van megastallen stemde.

Ton Heerschop diende namens de SP een motie in waarbij wij stelden dat we dan maar geen intensieve veehouderij in Venlo moeten hebben. Inclusief een concrete grens die door de Landbouwuniversiteit is vastgesteld. Vreemd genoeg was het nu wederom het CDA dat met stevige woorden kwam. “Belachelijk” en "te gek voor woorden" noemde het CDA de motie.

Ton Heerschop vroeg hierop terecht waar het CDA nu voor staat, de agrarische sector of de mensen in de dorpen? Daarop kwam geen antwoord...
Daarnaast leverde ook de PVV kritiek. Die vooral naar de provincie wees waar dit geregeld moet worden, waarop de reactie kwam dat we niet moeten afwachten maar beter is om zelf in Venlo alvast te beginnen.

Wethouder Peeters (leefbaarheid, 50PLUS) maakte onze dag helemaal goed door te stellen dat hij zeker met gemeenten rondom Venlo gaat overleggen of zij ook paal en perk willen gaan stellen aan megastallen. B&W wil zelfs verder gaan dan onze motie door het aanpassen van de structuurvisie en in overleg te gaan met buurgemeente, euregio en de provincie.

Met het breder trekken van onze motie en de ruimhartige toezeggingen die we daarop kregen, hoefde de motie geeneens meer in stemming gebracht te worden. We zijn dan ook erg tevreden dat er nu nieuw beleid ontwikkeld gaat worden die toekomstige megastallen uit de regio moet weren, wat ten goede komt van de gezondheid en leefbaarheid van mens en dier.

Zie ook: