SP gaat regeren en levert wethouder!

28 april 2018

SP gaat regeren en levert wethouder!

Vanmiddag zijn de coalitie-onderhandelingen afgerond, we zijn er samen uitgekomen. Venlo krijgt een nieuw gemeentebestuur bestaande uit EENLokaal, PvdA, SP, GL en 50PLUS. De SP gaat daarmee voor het eerst in Venlo meeregeren en levert een wethouder.

Het concept-coalitieakkoord is klaar en zal op 8 mei aan onze leden in een extra ledenvergadering besproken worden.

SP-raadslid Alexander Vervoort is aangewezen als de kandidaat-wethouder namens de SP.

De exacte invulling van de diverse portefeuilles wordt nader besproken in de eerste collegevergadering.

Na de gemeenteraadsverkiezingen (21 maart), waarbij de SP knap haar vier zetels wist te behouden, werden we uitgenodigd voor de coalitieonderhandelingen. Vandaag zijn de onderhandelende partijen er samen uitgekomen waardoor er op 16 mei door de gemeenteraad een meerderheidscoalitie van EENLokaal, PvdA, SP, GroenLinks en 50PLUS aangesteld kan worden.

Dat gaat betekenen dat voor het eerst de SP in Venlo gaat meeregeren, het beleid gaat meebepalen en dus ook voor het eerst een wethouder mag leveren. In meerdere opzichten schrijven we daarmee niet alleen historie maar belangrijker is dat we als coalitiepartij meer voor de mensen in de gemeente Venlo voor elkaar kunnen gaan krijgen.

De vrijkomende plek van Alexander Vervoort in de SP-raadsfractie zal worden in genomen door Stefan Hugues.

Hij nam eind maart nog afscheid van de gemeenteraad omdat hij niet rechtstreeks gekozen was als één van de vier SP-raadsleden en nam zodoende plaats op de 'reservebank' in afwachting van hoe de formatiegesprekken zouden verlopen en of de SP een wethouder zou gaan leveren. Nu dat het geval is en die wethoudersfunctie wordt ingenomen door een zittend raadslid, kan Stefan de raadszetel als eerstvolgende op de kieslijst (weer) gaan innemen.

Het onderhandelingsresultaat, het concept-coalitieakkoord, willen we graag aan de leden voorleggen in een extra ledenberaad. Dat vindt plaats op dinsdag 08 mei 2018. We starten om 19:30 uur. Locatie is een zaaltje in Boulevard Hazenkamp, Albert Verweystraat 6 te Blerick.