Buurtonderzoek Gelissensingel

31 januari 2018

Buurtonderzoek Gelissensingel

Naar aanleiding van een eerder bezoek, na klachten over overlast, gingen we zaterdag 27 januari met een grote groep SP’ers Venlo-Zuid in om deur aan deur met bewoners te praten wat er speelt in de wijk. De verkregen informatie is voor ons reden om raadsvragen te stellen over de overlastsituatie.

We kregen onlangs namelijk een verzoek om te komen praten met vooral bewoners van de Prof. Gelissensingel, Mina Krusemanstraat en Anne Frankstraat over de overlast in de wijk ‘De Oude Beemden’, het gedeelte tussen het ziekenhuis en het Crescendocomplex, Tegelseweg en de Maas.

Fractievoorzitter Ton Heerschop: "Ons bezoek laatst, en de verkennende gesprekken met enkele mensen, bracht de buurt in beweging; men wilde ons overal laten kijken en iedereen wilde met de aanwezige SP'ers spreken.
Dit gaf ons een beeld dat er echt iets mis is, wat nader onderzocht moest worden voordat we er verdere actie op kunnen ondernemen."

Raadslid Stefan Hugues: "Niet alleen aan huis spraken we met bewoners maar ook hadden we een tent opgezet bij het speeltuintje aan de Tiberstraat. Vandaaruit waren we goed zichtbaar en aanspreekbaar en kregen we dan ook van menig omwonende bezoek die z’n verhaal kwijt wilde."

Bekijk hier de videofilm (met interviews) van het wijkonderzoek:

Ton Heerschop: "De meeste bewoners klagen over toenemende verkeersdrukte en het lawaai daarbij maar ook de luchtkwaliteit die verslechterd (zwarte aanslag op tuinmeubilair) en de buurt die zienderogen achteruit gaat door onder meer verloedering en een huisjesmelker die het kennelijk allemaal niet zo nauw neemt."

Stefan Hugues: "De verkregen informatie hebben we uitgezocht en geanalyseerd, en over met name de verkeersoverlast hebbenw e vandaag raadsvragen ingediend richting het gemeentebestuur. Daarmee spreken we ook de wethouder aan over zaken die allang geregeld hadden moeten zijn, zo stellen de buurtbewoners die meerdere keren met de gemeente om tafel zaten."

Bekijk hier de ingediende raadsvragen. Het college van B&W heeft 30 dagen om deze vragen te beantwoorden.