Ontwikkeling school en kindcentrum gefrustreerd?

24 juli 2017

Ontwikkeling school en kindcentrum gefrustreerd?

Basisschool de Toermalijn in Tegelen wil graag in het leeggekomen pand naast haar (voorheen school de Cocon) een kindcentrum realiseren en had daar afspraken over gemaakt met de gemeente maar dit verloopt inmiddels zo stroef dat de school zich zorgen maakt of realisatie nog wel van de grond komt. De SP heeft hierover de nodige vragen die ze vandaag naar B&W stuurde.

De openbare Jenaplan school (OJBS) de Toermalijn is in de wijk Op de Heide in Tegelen nog de enige basisschool nadat de Cocon halverwege 2016 gesloten werd en daarmee leeg kwam te staan.

De Toermalijn wil graag van die mogelijkheid gebruik maken door in het leegstaande pand naast haar een kindcentrum te realiseren, zowel voor de school als voor de wijk. Denk daarbij aan ondersteuning bij de opvoeding, logopedie, fysiotherapie en andere aan jonge kinderen gerelateerde behoeften.

”Een prima plan, zeker voor deze wijk waarin de leefbaarheid van tijd tot tijd onder druk staat en waarin leerkrachten van de OJBS merken dat er behoefte is aan ondersteuning bij een behoorlijk aantal gezinnen. Dergelijke initiatieven zijn waardevol en dan is het juist vreemd dat de gemeente daar kennelijk laks mee omgaat.”, zegt SP-fractievoorzitter Ton Heerschop.

De school is namelijk al enige tijd in overleg met de gemeente Venlo maar lijkt tegen onwil vanuit de gemeente aan te lopen als het gaat om de verdere invulling van dit kindcentrum. Daar waar men verwachtte de gehele procedure eind december 2016 af te ronden en met de ontwikkeling te beginnen, ligt een en ander nu al tijden stil.

De wijze van communiceren en het uitblijven van duidelijkheid frustreert de school. Heerschop: “Begrijpelijk en ook de SP wil weten hoe het nu zit. Want we hebben hierover de nodige vragen, die we vandaag dan ook aan het College van B&W stelden. Die heeft nu dertig dagen de tijd om de vragen te beantwoorden maar belangrijker is dat die vragen ertoe leiden dat het kindcentrum er kan komen.”