Vragen over ondernemen in Q4 en leegstandsbeheer

16 juni 2017

Vragen over ondernemen in Q4 en leegstandsbeheer

Foto: SP
Verschillende ondernemers in Q4 hebben de SP aangesproken over problemen in de wijk die hen belemmeren op een positieve wijze te kunnen blijven ondernemen. Redenen waren hun zorgen over de criminaliteit in dit gebied maar ook de manier waarop de gemeente panden in deze omgeving verhuurt en de problemen daarbij. Reden voor de SP om er raadsvragen over te stellen.

Q4 moest van een broeinest een broedplaats worden waar creatieve ondernemers moesten landen. Dit heeft anders uitgepakt, de wijk is nog steeds in transformatie maar een richting is onduidelijk en daarbij ook de toekomst die ondernemers in dit gebied kunnen hebben.

SP-raadslid Alexander Vervoort: "Een ondernemerscollectief betrok een voormalige loods (voorheen huurde Jocus die) aan de Maaskade, een pand dat door de gemeente verhuurd wordt. Daarbij is de gemeente meerdere malen gewezen op gebreken in het pand. Zonder dat die gebreken werden opgelost werd het beheer plotsklaps overgenomen door een onderneming die klaarblijkelijk het alleenrecht heeft binnen de gemeente als het gaat om leegstandsbeheer (anti-kraak)."

SP-fractievoorzitter Ton Heerschop: "Daarnaast hebben andere ondernemers signalen van criminaliteit gemeld via een brandbrief aan de gemeente. Genoemde ondernemers voelen zich niet serieus genomen in hun klachten en overwegen een vertrek of bedrijfsbeëindiging, zoals de edelsmid (Bolwaterstraat) en het genoemde ondernemerscollectief (Maaskade)."

Dit alles is voor de SP reden tot het stellen van een flinke set aan vragen. Het College van B&W heeft 30 dagen de tijd om te antwoorden. Hopelijk resulteert dat in een verbetering van de situatie in Q4.

Bekijk ook:

20-10-2016, SP-Venlo: Wanneer helpt gemeente ook de kleine ondernemer?