B&W dwingen tot fatsoenlijke antwoorden

6 juni 2017

B&W dwingen tot fatsoenlijke antwoorden

De gemeente Venlo peilt in haar enquête het stemgedrag en vraagt zelfs of men overweegt PVV te stemmen. Daar moet de gemeente zich helemaal niet mee bemoeien. Op 24 mei stuurden VVD, CDA, D66 en SP samen raadsvragen naar B&W, die binnen een week al werden beantwoord maar wel erg beperkt en zelfs ontkennend. Daarom stellen SP en CDA vandaag opnieuw vragen. Hopelijk worden die wel serieus en inhoudelijk beantwoord!

SP-fractievoorzitter Ton Heerschop: “Al binnen een week kreeg de gemeenteraad antwoord op de gestelde vragen. Ongekend snel maar veel wijzer worden we er niet van.”

“B&W verwijst in haar reactie naar onderzoekstechnische redenen waarom ze de PVV noemt in het onderzoek. En dat dit onderzoek is uitgevoerd op initiatief van een ambtelijke afdeling. Moeten we hieruit concluderen dat B&W er niets van wist? Dat mag ik toch hopen van niet.”

“Het gemeentebestuur ontkent in haar reactie verder dat specifiek het stemgedrag op de PVV onderzocht wordt. Toch staat een vraag daarover wel zo specifiek opgeschreven. Het wordt er zo niet duidelijker op. Waarom reageert het College van B&W zo beknopt en wegkijkend?”

Ton Heerschop: “Met verbazing hebben SP en CDA dan ook kennis genomen van de summiere beantwoording (op 1 juni) van de door CDA, VVD, SP en D66 samen ingediende raadsvragen (op 24 mei). Voor de fracties van CDA en SP is dit reden tot het stellen van aanvullende vragen waarbij we B&W verzocht hebben om deze wél te voorzien van een serieuze en inhoudelijke beantwoording.”

Bekijk ook: