Vragen over omleidingen en afsluitingen wegen in Tegelen

12 mei 2017

Vragen over omleidingen en afsluitingen wegen in Tegelen

Afgelopen weekend vonden er wegwerkzaamheden plaats aan de A73, tegelijkertijd was er in Tegelen kermis en werd de weekmarkt verplaatst waardoor twee doorgaande wegen in Tegelen afgesloten waren. Dit zorgde voor veel verkeersoverlast die ook merkbaar was in de wijk Op de heide omdat verkeer naar Duitsland via die wijk werd omgeleid. De SP wil graag weten of een volgend verkeersinfarct te voorkomen is en welke maatregelen daarvoor nodig zijn.

SP-fractievoorzitter Ton Heerschop diende de vragen in: “Ook de komende tijd zijn er wegwerkzaamheden op de A73, op het Glazenapplein is het werk vertraagd waardoor de ontsluiting van die wijk enkel via omleidingen kan plaatsvinden. Een mogelijk nieuw verkeersinfarct in en rondom Tegelen ligt daarmee op de loer.”

Afgelopen weekend stond er onderhoud ingepland op de Rijksweg A73/A74 ter hoogte van afrit 16 (‘Venlo-Zuid’). Dit leidde tot behoorlijke filevorming ten gevolge van de afsluiting van deze snelweg. Daarnaast liep met name op zaterdag 6 mei de kern van Tegelen vol met verkeer. Dit kwam mede door de zaterdagmarkt en de kermis waardoor zowel Raadhuislaan als een deel van de Grotestraat afgesloten waren.

Heerschop: “In de wijk Op de heide is overlast ervaren omdat de Kaldenkerkerweg als alternatief is gebruikt voor verkeer naar Duitsland. Komt bij dat dus al tijden de Glazenapstraat in Tegelen afgesloten is. Kortom; het was 6 mei ‘vragen’ om een verkeersinfarct in en om Tegelen. Via raadsvragen wil ik van het gemeentebestuur weten of een herhaling van de overlast voorkomen kan worden en welke maatregelen daarvoor nodig zijn.”