Rapport legt problemen sociale werkvoorziening bloot

30 maart 2017

Rapport legt problemen sociale werkvoorziening bloot

Foto: https://vimeo.com/bizbookchannel / Werkhuizen MIN vzw Deurne, https://vimeo.com/123611209
Uit een kritisch rapport van vakbond FNV blijkt dat de WAA, de sociale werkplaats, voor zo’n honderd mensen geen of te weinig passend werk kan bieden. Bovendien krijgen deze mensen onvoldoende begeleiding en aansturing en schort het aan de veiligheid bij het werk. Dit geldt zowel in de Venlose Huizen van de Wijk als in diverse werkplaatsen. De SP is niet verbaasd omdat we zulke klachten al een tijd ontvangen maar wel verbaasd over de houding van de gemeente die de klachten ontkent.

SP-raadslid Alexander Vervoort: “Ruim een jaar vraag ik de wethouder om aandacht te besteden aan de situatie bij de WAA. Eerder stelde ik raadsvragen over de problemen bij kringloopwinkel ’t Pakhoès, waarover de SP tientallen klachten kreeg van diverse werknemers, OR en leidinggevenden.”

“Het antwoord op die vragen is teleurstellend want de gemeente schuift de problemen vooral af op de WAA zelf en kijkt weg voor haar eigen verantwoordelijkheden. En dat terwijl de gemeente in feite de baas is over de WAA en verbeteringen kan afdwingen. Waarom ze dat nalaat is volstrekt onduidelijk en daar wil ik snel verandering in krijgen!”

“En dan nu het schokkende rapport van vakbond FNV naar de Huizen van de Wijk, waarin werknemers van de sociale werkvoorziening WAA aan de slag zouden moeten zijn. Maar dat is helaas in veel gevallen niet zo omdat het aan werk ontbreekt en vooral aan begeleiding schort. En zo staan er nog wel meer zaken in het rapport die ernstig om verbetering vragen. Ook hier.”

Bekijk ook de reportage van omroep L1 over het FNV-rapport.

Vervoort: “Ernstig hierin is dat onlangs nog raadsvragen werden gesteld over het functioneren van de WAA in die Huizen van de Wijk, en de gemeente toen stelde dat alles prima in orde is. Men voegde zelfs de uitkomst van een deel van een enquête bij waaruit bleek dat iedereen tevreden was. Uit het FNV-rapport blijkt een andere waarheid.”

In reactie op onze eerdere raadsvragen had de SP-fractie op 27 maart een gesprek met de directeuren van de WAA en haar detacheringstak Vindt. In tegenstelling tot de gemeente herkennen en erkennen zij de meeste conclusies uit het (toen nog niet gepubliceerde) FNV-rapport. De WAA zoekt naar oplossingen maar geeft ook meteen aan dat dit nog even kan duren. Ook omdat de gemeente hierbij een rol speelt. Een rol die de gemeente kennelijk niet op zich wil nemen, lezend de reactie van wethouder Lamers (CDA).

Vervoort: “Wat de vakbond in haar rapport stelt komt ook overeen met de klachten die ik ontving en uit gesprekken met diverse werknemers. Des te irritanter is het dat de gemeente Venlo (opnieuw) stelt dat het allemaal wel meevalt en het te wijten is aan ‘aanloopproblemen’ of ‘kinderziektes’, dat weliswaar de begeleiding en aansturen op veel plekken verbeterd kan worden maar dat er voor iedereen continu werk zou zijn. De realiteit is toch echt anders.”

“De problemen zijn er al minstens een jaar of nog langer op sommige locaties. Over sommige problemen werd eind 2014 al eens gezegd dat die opgelost zouden worden. Hallo gemeente, we zijn intussen drie jaar verder!”

Vervoort: “Hier heb ik wethouder Lamers deze week op aangesproken maar verbaasde me over zijn uitspraak tegenover mij, die hij ook in zijn reactiebrief schreef: "De mensen die ik spreek zijn allemaal enthousiast" en "Men moet geduld hebben". Dat geduld wordt al heel lang ernstig op de proef gesteld!"

"Dat werknemers enthousiast zijn is logisch, het is hun lust en hun leven, maar dat enthousiasme krijgt steeds vaker een knauw als er te weinig werk of luisterend oor is, als mensen onveilig moeten werken en veel onrust en onduidelijkheid heerst op de werkvloer.”

Vervoort: “Vanuit de WAA begreep ik dat ze zich echt wel sterk willen maken om zaken te veranderen, vanuit de gemeente krijg ik dat signaal niet echt. Ik krijg eerder het idee dat de kop nog in het zand zit.”

“De reactie van de gemeente op het FNV-rapport kent namelijk opnieuw een hoog wegkijk-gehalte waarin ze schrijft over ‘uitdagingen’ maar geeft wel toe dat de veiligheid verbeterd moet worden. De gemeente schrijft dat er voor bijna iedereen voldoende activiteiten zijn, terwijl de WAA erkent dat werkzaamheden een continue aandachtspunt blijft. Kennelijk leeft de gemeente in een andere werkelijkheid.”

Komende week wil de gemeente met de FNV in overleg om de problemen te bespreken. Vervoort: “Ik mag hopen dat de gemeente dan eindelijk haar verantwoording erkent en samen met de WAA de problemen aanpakt. De SP houdt dit goed in de gaten en als nodig ga ik een debat aanvragen en moties schrijven.”

Bekijk ook: