Kloppen in Venlo-Zuid

18 februari 2017

Kloppen in Venlo-Zuid

Vandaag gingen we buurten in een deel van Venlo-Zuid. Gewoon, zoals we al jaren doen; een wijk in, aanbellen en bewoners vragen wat er goed gaat en wat er beter kan in de buurt. Naast die informatie wilden we mensen ook informeren over de aanstaande verkiezingen en graag horen welke thema’s zij daarbij belangrijk vinden.

Werk, huren en lonen hoorden we het vaakst. Niet toevallig dat we juist over die onderwerpen op donderdag 2 maart in Venlo-Zuid een bijeenkomst organiseren waarbij onder andere SP-Tweede Kamerlid Sadet Karabulut

Foto: SP
vertelt hoe we de strijd aangaan voor hoger loon en het minimumloon verhogen met 10 procent. En ook de AOW en andere uitkeringen verhogen we met 10 procent. Wij willen dus een strijd voor 10!

Die 10% is haalbaar en betaalbaar, zo bleek deze week uit de berekeningen van het Centraal Plan Bureau dus is het alleen nog een politieke keuze en zien we graag andere partijen zich bij ons doel aansluiten. Dat is op 2 maart vanaf 19:30 uur in De Zwanehaof maar noteer het alvast in je agenda.

Ook vroegen we mensen in Venlo-Zuid naar hun mening over het Nationaal ZorgFonds zonder eigen risico. Het bleek een open deur want vrijwel iedereen staat daar achter.

In Den Haag was vandaag een grote manifestatie voor dit ‪Nationaal ZorgFonds waarbij ruim tienduizend (!) mensen op het Malieveld bijeenkwamen en in een demonstratietocht naar het Torentje van Mark Rutte liepen.

De lijsttrekkers van PvdA, GroenLinks, 50plus en SP waren erbij, en gingen ook met elkaar in debat. Teleurstellend is dat PvdA en GroenLinks zeiden nog steeds achter het huidige zorgstelsel te staan maar wel iets te willen doen aan de marktwerking en het eigen risico. SP-leider Emile Roemer zei daarop: “Ze moesten van ver komen maar zijn het nu al 80% met de SP eens. Die laatste 20% komt nog wel.” Meer over die manifestatie kun je hier lezen.

Ons eigen kandidaat-Kamerlid (plek 19 op de SP-lijst), fractievoorzitter Ton Heerschop was vandaag in Heerlen bij de Stichting Model European Parliament en ging in debat met Kamerleden van VVD en D66 en een advocaat/blogger over onderwijs, zorg, EU en veiligheid.

Zo was de Venlose SP vandaag dus op drie plekken present. Maar vooral waren we in Venlo-Zuid vandaag, gewoon omdat het kan en omdat we graag van de mensen zelf willen horen wat er bij hen leeft.

Zo kregen we opmerkingen over zwerfvuil, hardrijders, drugs, tekort aan parkeerplekken (openbare ruimte slimmer inrichten scheelt een boel). Maar ook klachten over ontbrekende verlichting waar de gemeente maar niet op reageert.

En een teleurgestelde bewoner die vertelde dat de speeltuin mooi opgeruimd werd door de gemeente maar men het plastic afval niet wilde meenemen. Heel apart inderdaad…

Foto: SP-Venlo

Overwegend de meeste mensen die we spraken waren positief over hun wijk maar er zijn ook altijd wel verbeterpunten te noemen.

Opvallend was ook dat de meeste mensen zeer weinig interesse hebben in de politiek, zeiden niet te gaan stemmen (om uiteenlopende redenen) maar ook enkelen daarbij die wel geïnteresseerd zijn, ook in de plannen van de SP. We konden een deel van de niet-stemmers overhalen om toch te gaan stemmen, en dan liefst SP natuurlijk.

Met de uitkomst van deze rondgang in de wijk gaan we aan de slag. Daar waar het klachten betreft leggen we het neer bij de juiste instantie en voor de opmerkingen kijken we wat we er mee kunnen in de gemeenteraad of elders.

De SP-Venlo was vandaag op drie fronten actief, en dat smaakt naar meer. Als u zelf opmerkingen of klachten over uw buurt heeft, of andere zaken die de (gemeente)politiek eens zou moeten oppakken, dan laat het ons vooral weten!

Bekijk ook: