Halfbakken oplossingen voor parkeerproblemen bieden geen soelaas

23 februari 2017

Halfbakken oplossingen voor parkeerproblemen bieden geen soelaas

Herrie in de raadszaal afgelopen raadsvergadering. In tegenstelling tot veel andere fracties was de SP zeer kritisch over het plan om twee parkeergarages te slopen vanwege achterstallig onderhoud. Geen enkele fractie van de coalitie durfde te benoemen dat er in het verleden fouten zijn gemaakt. En ‘dus’ ging een raadsmeerderheid akkoord met de hapsnap oplossing van sloop, tijdelijke renovatie en alsnog sloop.

SP-fractievoorzitter Ton Heerschop: “De SP benoemde de fouten wel en trok fel van leer. Het voorstel van het college van B&W voor sloop, tijdelijke renovatie en verkoop lost weinig op en kost waarschijnlijk meer geld dan dat langdurige renovatie en spoedige openstelling kan opleveren.”

“B&W maar ook de coalitiepartijen (VVD, PvdA, CDA, VenLokaal) liepen weg van het feit dat al vanaf de bouw van de garage Roermondsepoort, begin jaren 90, er meldingen van problemen structureel niet op het bordje van de wethouders waren gekomen. Althans, dat stelden de wethouders zo. Op kritiek kwam geen antwoord waar je echt iets mee kon waardoor het debat in de gemeenteraad woensdag (22 februari) er niet veel beter op werd.”

Opvallend daarbij was dat buiten de coalitiepartijen ook oppositiepartij Lokale Democraten nog niet met een begin van kritiek kwam. Zou ze al voorsorteren op collegedeelname in de volgende periode, nadat ze dan gefuseerd zijn met nu coalitiepartij VenLokaal? Het blijft gissen maar opmerkelijk was haar softe houding wel.

De bijdrage van de SP zat vol scherpe kritiek. Die wekte irritatie op bij de coalitiefracties die liever niet achterom of ver vooruit wilden kijken en enkel over mogelijke oplossingen op korte termijn spraken.

Heerschop: “De SP wilde weten waarom B&W nu ineens beide gesloten parkeergarages wil slopen en de resterende wil verkopen terwijl zij eerder alle parkeergarages nog “de kip met de gouden eieren” noemde die men niet van de hand moest doen.”

“Waarom sloop terwijl renovatie aan de orde was en gewoon kon? Wie komt er nu op voor de bewoners, bezoekers en ondernemers in het oosten van de stad? “

In ieder geval niet de VVD die de SP “emotie” verweet maar verder niet op de kritiek inging. “Ja, de SP had emotie, we kookten van woede over de blunders, fouten, toedekken, koppigheid en de vele signalen over intimidatie, opzijzetten, wegwuiven van mensen die met ideeën of alternatieve onderzoeken kwamen. Maar daar mochten we het kennelijk niet over hebben.”, zegt Heerschop.

“Het college en de coalitiepartijen deden een poging om te doen voorkomen of de SP de aanval inzette op ambtenaren, daar waar we aangaven dat mensen die zich bij ons meldden signalen afgaven van intimidatie. Een detail pakken, groot maken en doen alsof er iets heel onbehoorlijks gebeurt is natuurlijk een beproefde strategie.”

“We lieten ons niet afleiden en gaven aan dat er alternatieven waren. Samen met D66 stelden we een tijdelijke parkeergarage in het oosten van de stad voor. Daar waar de coalitie kwam met het voorstel om slechts één ondernemersvereniging te laten meepraten over de verdeling van het geld uit een parkeerfonds.”

Ook de goedlopende parkeergarage onder het Nolensplein wordt verpatst.

Heerschop: “GroenLinks en D66 deelden onze kritiek en drongen met ons aan op het bespreken van alle fouten die gemaakt worden. Want of het nu gaat over Q4, Mikwe, Taurus, bioscoop of de Floriade om er maar een paar te noemen, een leven lang leren lijkt hier wel het motto voor B&W, zo stelde ik in het debat.”

“Dat de gemeente er een potje van maakt is duidelijk, maar instemmen met de vernietiging van kapitaal daar gaat de SP niet in mee. En zeker toen het voorstel om meer capaciteit in het oosten van het centrum te genereren sneuvelde was duidelijk dat dit raadsvoorstel geen bijdrage levert aan de structurele problemen.”

De soap rondom de (gesloten) parkeergarages Roermondsepoort en Arsenaal beleefde deze raadsvergadering misschien haar hoogtepunt maar daarmee is ze nog niet ten einde. In de komende jaren blijft het parkeerprobleem nu een dilemma en dus nog vaak terugkeren op de raadsagenda.

Of zoals Heerschop stelde: “Vijf jaar gebruiksverlenging van de Roermondsepoort in plaats van meteen slopen is enkel een zoenoffer naar de gemeenteraad toe, het blijft sloop. En dus vernietiging van kapitaal en parkeercapaciteit. Daar schiet niemand iets mee op.”

Bekijk ook: