Nieuwe jaar in stadhuis gevierd

13 januari 2017

Nieuwe jaar in stadhuis gevierd

We verzorgden een rondleiding in het historische stadhuis van Venlo waar we op donderdag 12 januari onze nieuwjaarsborrel hielden, die werd gecombineerd met de jaarvergadering. Er werd uiteraard geproost op het nieuwe jaar maar ook vooral gepraat over de aanstaande verkiezingen. De burgemeester verzorgde het welkomstwoord.

Normaal houden we onze Nieuwjaarsborrel in een gemeenschapshuis of een kroeg. Ditmaal kozen we voor een unieke locatie, het stadhuis van Venlo, dat door partijen zelden voor zulke aangelegenheden gebruikt wordt, zo vertelde de gemeente ons.

Als speciale gast verzorgde burgemeester Antoin Scholten de aftrap en bracht met ons een toost uit op het nieuwe jaar.

Als je dan toch in dit historische huis van de stad te gast mag zijn, dan meteen de leden een extraatje bieden in de vorm van een rondleiding door het gebouw, dat anders alleen op afspraak met een gids of soms tijdens de drukbezochte Monumentendag voor publiek opengesteld is. Nu verzorgde de SP zelf de rondgang.

Daarnaast stonden we stil bij de werking van de lokale democratie en onze rol daarin, waarvoor we een presentatie verzorgden. Dit leverde meteen een goede discussie op over de werkelijke invloed die de burger kan hebben en hoe dit zich uit in het publieke debat.

Foto: SP-Venlo

Daarmee was dan ook vlug een bruggetje gemaakt naar de verkiezingen voor de Tweede Kamer die op 15 maart gehouden wordt.

Een succesvolle campagne daarvoor (en een goede verkiezingsuitslag en hopelijk regeringsdeelname) kan een goede basis leggen voor de gemeenteraadsverkiezingen die in maart 2018 gaan plaatsvinden, waarbij we ook in Venlo opnieuw willen winnen en groeien naar deelname aan de coalitie en het gemeentebestuur.

Voordat het zover is zullen we eerst dus een goede campagne moeten neerzetten. Niet in de laatste plaats om onze eigen kandidaat daarvoor naar Den Haag te krijgen. Onze fractievoorzitter Ton Heerschop staat namelijk op een verkiesbare plaats 19 op de SP-lijst!

De plannen die we voor de campagne deze ledenavond presenteerden werden met enthousiasme ontvangen.

Wel waren er enkele kritische reacties om bepaalde standpunten meer naar voren te gaan brengen, om de focus te verbreden en een goed weerwoord te hebben tegen de partijen die mede de ellende veroorzaakt hebben (PVV, VVD, PvdA, CDA, D66) maar nu ineens mooi weer spelen en weer allerlei (onrealistische en onbetaalbare) beloften aan het doen zijn.

Die reacties waren niet aan dovemansoren gericht en nemen we zeker mee in de campagne!

Net zo werden onze gemeenteraadsleden en afdelingsbestuurders kritisch aan de tand gevoeld. Lokale problemen zoals het gedoe rondom de parkeergarages, problemen in de (thuis)zorg, armoedebestrijding en werk kwamen ter sprake maar ook de opstelling van de SP-fractie daarin, die voor de een niet scherp genoeg kon zijn en voor de ander geprezen werd om de successen die we behaalden.

Foto: SP-Venlo

Bijzonder was dus de aanwezigheid van de burgemeester van Venlo, Antoin Scholten (VVD), die allen aan het begin van de bijeenkomst welkom heette en in zijn toespraak een historische terugblik gaf op de opkomst van de SP en zijn ervaringen met onze partij, nu als burgemeester maar vooral toen hij nog wethouder was in Deventer. Bij zijn afscheid in die stad kreeg hij van de Deventer SP een boek cadeau, de 'Atlas van de macht' als handleiding van hoe het niet moet. Dat heeft hij goed in de oren geknoopt, zei hij.

Ook onze SP-Hulpdienst kwam aan bod en de werkzame vrijwilligers vertelden over wat zij zoal aan hulpvragen te verstouwen krijgt, hoe ze dat aanpakken en hoe ze mensen daardoor kunnen helpen.

Aansluitend werd Angelique Weingarten gedecoreerd voor haar tomeloze inzet voor deze Hulpdienst en alle mensen die ze daardoor heeft kunnen helpen.

De avond werd afgesloten met de zoveelste schaal bittergarnituur en de nodige drankjes in de parterre van het stadhuis.

We kijken terug op een erg toffe avond en willen met name de Gemeente Venlo bedanken voor hun steun en het mede mogelijk maken van deze bijeenkomst.

Met zo’n geslaagde start gaat het ook vast een mooi (politiek) jaar worden!

Lees ook: