Klooster Bethanië niet volstouwen met “arbeidsmigranten”

28 januari 2016

Klooster Bethanië niet volstouwen met “arbeidsmigranten”

Alleen de SP had  bezwaren bij het vaststellen van het bestemmingsplan van het voormalige klooster, waar maximaal 225 gastarbeiders worden gehuisvest in kleine kamertjes. Dit plan is te massaal en vraagt om problemen.

In januari sprak de gemeenteraad over het bestemmingsplan voor de invulling van het voormalige kloostercomplex Bethanië aan de Kaldenkerkerweg/ Beckersweg in Venlo-oost.

De nieuwe eigenaar wil er met name Poolse arbeidsmigranten huisvesten. Daar is al iets van te zeggen, de SP maakt zich al jaren druk om de vaak erbarmelijke wijze waarop de nieuwe golf gastarbeiders moet wonen.

Massale bewoning op bijvoorbeeld campings, met meerderen in een caravan, vinden gemeenten tegenwoordig ongewenst. Maar met dit plan doet de gemeente Venlo precies hetzelfde.

Want volgens de vergunningsaanvraag kunnen er maximaal 112 personen worden gehuisvest, echter niet alle beschikbare ruimtes zijn in deze aanvraag meegenomen. Het bestemmingsplan laat maximaal 225 personen toe in maximaal 116 onzelfstandige woonruimten.

Arbeidsmigranten worden in dit kloostergebouw dus opgehokt in kleine verblijven van 12 m2, en hopen dat het allemaal goed gaat.

“Hebben de raadsleden hier enig idee welk effect dit heeft op de mensen die hier straks gaan verblijven? De SP wel, die effecten zijn niet goed. Wij vrezen sociale onrust onder de arbeidsmigranten die hier straks komen te ‘wonen’.”, zo sprak SP-raadslid Alexander Vervoort de Raad toe op 27 januari.

In het bestemmingsplan staat enkel iets over “arbeidsmigranten” maar niet of het tijdelijke krachten zijn (zoals seizoenswerkers) of mensen met meerdere banen of onbepaalde tijd werk.

Vervoort: “Heel goed mogelijk dat deze bewoners voor hele lange tijd hier verblijven. Is dit de wijze waarop we integratie willen doen slagen? Leren we dan niks van het verleden?”

“Daarnaast zie je dat arbeidsmigranten steeds vaker gezinsleden meenemen. Rijst de vraag: gaat het hier enkel om individuen of ook om gezinnen? Als dat laatste zo is, dan lijkt ons Bethanië daarvoor geen goede locatie.”

Voor- en zijaanzicht van het monumentale kloostergebouw.

De VVD stelde hierover in de gemeenteraad: “Het wooncomfort is laag maar mensen kiezen er voor om daar te gaan wonen, wie zijn wij dan om daar tegenin te gaan?”

Vervoort: “Lariekoek want de meeste arbeidsmigranten hebben geen keuze in de huisvesting, die is vaak direct verbonden aan het arbeidscontract. En houdt dat op dan verliest men ook de woonruimte.

Dit zorgt voor mogelijk toekomstige problemen die we al vaker hebben gezien in vergelijkbare situaties, bijvoorbeeld het aandeel dakloze arbeidsmigranten is toegenomen, vooral seizoenswerkers.”

De gemeente Venlo stuurt onze werkzoekenden naar Duitsland om daar vacatures in te vullen, en tegelijkertijd halen werkgevers mensen uit het buitenland hierheen om hier te komen werken.

Vervoort: “Het argument dat Nederlanders niet het werk willen doen wat bijvoorbeeld Polen wel oppakken, is onterecht. Het gaat niet of mensen bepaald werk willen doen maar om de beloning en arbeidsvoorwaarden dat er tegenover staat. Als die slecht zijn is het logisch dat mensen daar geen trek in hebben.”

“En ja, vooral Oost-Europeanen vullen die vacatures dan wel in. Niet omdat ze dat zo graag willen maar omdat in hun land ook massawerkloosheid en arbeidsverdringing heerst en het toekomstperspectief laag is.

Veelal worden die mensen verlokt met mooie verhalen en komen ze er pas hier achter dat ze weliswaar iets beter verdienen dan in pak weg Polen, maar er verder weinig mee opgeschoten zijn.”

Vervoort: “Voor de andere raadsfracties was dit bestemmingsplan een ‘hamerstuk’, men vond het wel prima zo en maakt zich niet druk over eventuele negatieve gevolgen. Reden te meer voor de SP om nogmaals onze kritiek als waarschuwing en aandachtspunt mee te geven aan gemeenteraad en gemeentebestuur.”

“Wij vinden het geen goede bestemming, we voorzien problemen die voorkomen kunnen worden, we vinden de invulling en de wijze waarop de gemeente het gesol met mensen mogelijk maakt een verkeerde.”

“De SP staat hierin alleen, het zij zo. We hopen dat onze kritiek ongegrond zal blijken.”

Lees ook: