Verbouw en toekomst kloostercomplex Bethanië onzeker

3 februari 2009

Verbouw en toekomst kloostercomplex Bethanië onzeker

kloostercomplex Bethanie Venlo-oost Het gebouw zou verbouwd worden in vijftig luxe appartementen. Maar sinds twee jaar ligt de opdracht stil. De kredietcrisis helpt ook niet mee in een oplossing. De SP heeft wel een alternatief achter de hand.

Op 25 november 1915 werd het “Huis van Bethanië“ ingewijd. Het kloostercomplex Bethanië aan de Kaldenkerkerweg/ Beckersweg in Venlo-oost is nog steeds eigendom van de zusters Dominicanessen, die in 2003 uit het pand vertrokken. Sinds 1 juli 2003 is het complex dat omgeven is door een prachtige kloostertuin met Mariagrot, een gemeentelijk monument.
Dura Vermeer Vastgoed kreeg van de zusters opdracht om een plan te ontwikkelen voor de bouw van 50 luxe appartementen, maar de projectontwikkelaar heeft al twee jaar niks meer van de opdrachtgever, de zusters, gehoord. Hopelijk komt dit omdat de zusters druk aan het bidden zijn voor een einde aan de economische malaise.

Juist om het gebouw van de ondergang te redden kreeg Bethanië in 2003 een monumentale status. Maar een leegstaand gebouw raakt in verval, en dat lijkt ons niet de bedoeling van een monument dat men wil behouden. Vandaag is duidelijk geworden dat de toekomst van Bethanië hoogst onzeker is. Net als de SP maakt de gemeente Venlo zich hierover terecht zorgen: “De gemeente juicht ieder initiatief toe dat leidt tot het behoud van het monumentale gebouw.” Dat is wel eens anders geweest bij de sloopgrage gemeente.

kloostercomplex Bethanie Venlo-oost Voor- en zijaanzicht van het monumentale kloostergebouw.

Het is wel vreemd dat diezelfde gemeente direct erbij zegt dat er geen geld is om dit complex aan te kopen. De gemeente Venlo en geen geld, terwijl we het ene prestigeproject over het andere tillen? Dat is een vreemde zaak of kijken we hier tegen een vorm van handige politiek aan?
Want laat ons eerlijk zijn, of men heeft spijt van de monumentale status die het gebouw in 2003 verkreeg en wil de zaak slopen. Of men zoekt naar middelen om zich voor te doen als een armlastige gemeente om straks te roepen dat die aandelen Essent wel verkocht moeten worden.

Naast Dura Vermeer blijkt ook vastgoedinvesteerder Serendis bezig te zijn met Bethanië en roept op haar website geïnteresseerden op "te praten over dit complex met kansrijke mogelijkheden". Verder vermelden ze: "Wij benaderen en informeren momenteel ons netwerk om te komen tot kansrijke ontdekkingen en deze daadwerkelijk uit te voeren." Dat belooft wat! Hun bedrijfsnaam betekent zoiets als ‘het vermogen toevallig waardevolle zaken te ontdekken’. Nou, dat hebben ze zeker met het kloostercomplex Bethanië! Maar ook dit bedrijf kan blijkbaar hierin geen potten breken om daadwerkelijk te gaan (ver)bouwen.

Bondsgebouw De SP Venlo gaf vandaag wethouder Verheijen de tip mee om eens te bellen met Woningstichting Venlo-Blerick, die het voor elkaar kreeg om monumentale panden als Metropolis, Bondsgebouw en Nedinsco te behouden. Als hen dat lukt, moet er toch een oplossing te bedenken zijn voor Bethanië? Dan mogen we van anderen toch verwachten dat zij minimaal eenzelfde inspanning kunnen verrichten. Het is echt niet moeilijk om als bestuurder zo'n oproep te doen!
Juist nu tijdens een economische crisis moet er geïnvesteerd en gebouwd worden, dat geeft een impuls aan de economie, werkgelegenheid en gaat verdere verpaupering tegen. Als nu ook onze genationaliseerde banken hun geld (onze miljarden!) eens vrij geven aan de ondernemers, dan gaat het sneller de betere kant op.

De gevolgen van de economische crisis worden ook in onze gemeente steeds harder duidelijk. Reden te meer om te voorzien in goede sociale huisvesting. Een gebouw als Bethanië kan daar prima in voorzien.
Sterker, als voormalig klooster past het voorzien van woonruimte voor hen die het, even, minder hebben beter dan een groep dure luxe appartementen voor hen die al genoeg hebben. Waarom trouwens luxe appartementen bouwen wanneer mensen steeds meer moeite hebben om hun huidige hypotheek en huur te betalen? Meer mensen zijn geneigd om goedkoper te gaan wonen/huren, dus laten we in het voormalige klooster eens betaalbare huurwoningen bouwen onder de toeslagennorm.

Een gedachte die we als SP ook maar weer eens hebben neergelegd bij wethouder Verheijen, wie weet ziet ook hij in deze het licht!

03-02-2009 Website Omroep Venlo: "Onzekere toekomst voor Bethanië"