Debat Villa Flora geflopt

24 juni 2015

Debat Villa Flora geflopt

Vanavond besprak de gemeenteraad het kritische onderzoeksrapport van de Rekenkamer over de Villa Flora. Opnieuw kreeg B&W een veeg om de oren, het lijkt wel elke maand prijs nu. Maar op het eind van het debat ging men snel weer over tot de orde van de dag. Welke les is nu geleerd?

In 2010 gaf een raadsmeerderheid haar akkoord om de Villa Flora te bouwen op het Floriadeterrein. Het moest een uiterst duurzaam en energie-opwekkend iconisch gebouw worden. Dat werd het niet, om kosten te besparen werd bezuinigd op de 'extra's' en dan moest er tussentijds nog 3 ton bij om de exploitatie rond te krijgen.
De 'markt' durfde het bouwrisico destijds niet aan waardoor de gemeente voor projectontwikkelaar ging spelen en ruim 20 miljoen spendeerde aan de bouw.
De SP was in 2010 al kritisch en waarschuwde dat zaken veel te positief werden voorgesteld en risico's genegeerd. Die analyse blijkt uitgekomen.

SP-raadslid Stefan Hugues voerde het woord tijdens het raadsdebat gisterenavond 24 juni: "Volgens de gemeente zouden we het geld echter dubbel en dwars terug verdienen. Pas toen een potentiële grote huurder (Fooddrome) ineens afhaakte kwam aan het licht dat de positieve berichten veel te rooskleurig waren; het gebouw is slecht verhuurbaar, grote delen staan leeg, verkoop is niet in zicht, duurzaam werd het evenmin."

De gemeenteraad vroeg de Rekenkamer onderzoek te verrichten naar de gang van zaken. Het rapport is ontluisterend; informatie kwam vaak te laat en was onvolledig. Zo ook over bijvoorbeeld de exploitatietekorten die te laat bekend werden gemaakt. We moeten nu rekening houden met een verlies van 1,4 miljoen euro in 2021. Een tekort dat gedragen moet worden door de aandeelhoudende gemeenten Venlo, Horst aan de Maas, Gennep, Venray en Peel en Maas, de inwoners mogen dus het verlies ophoesten.

Stefan Hugues: "Waren we maar tijdig, volledig en correct geïnformeerd, hadden we maar de juiste vragen gesteld en zagen we er maar op toe dat deze ook beantwoord werden. Dit was vooral hetgeen waar vele fracties over spraken tijdens de raadsvergadering maar op de vraag van de SP wat er in het geval Villa Flora anders was gelopen kwam helaas geen antwoord."

"Hoe kan een gemeenteraad nu vragen formuleren? Aan hand van welke informatie, die ontbrak immers. Hoe kan de raad dan controleren en/of sturen? De SP vindt dat correcte informatie die onvolledig en niet tijdig wordt aangeleverd daarmee alsnog incorrect is. En gedeeltelijk voldaan, zoals in het onderzoek genoemd, staat gelijk aan niet voldaan."

"Een tekort aan controleerbare en beheersbare meetpunten en het volledig voorbijgaan aan het belangrijkste risico leegstand en het bijpassende "planningsoptimisme", getuigt van een fikse dosis naïviteit. Tenminste, dat zou men zo kunnen stellen doch daar gelooft de SP niet in; van naïviteit kan hier geen sprake zijn maar enkel van bewust handelen.", zei Hugues in het raadsdebat.

"Villa Flora moest en zou er tijdig staan voor de Floriade, hemel en aarde werd bewogen dit voor elkaar te krijgen en het is gelukt, inclusief de aannames en intenties als feiten te verkopen, deze waren immers noodzakelijk een raadsmeerderheid te krijgen, zeker als men bedenkt dat het geen geheim was dat geen enkele marktpartij interesse had in deze risicovolle onderneming."

Hugues: "Nu blijken deze aannames en intenties niets waard te zijn. Toch houdt men vast aan de optimistische cijfers en blijft de informatievoorziening uit. Ik vroeg wethouder Satijn ons te vertellen waarom hij besloot ons niet tijdig en volledig te informeren en waarom er toch zo hardnekkig aan het optimistische plan vastgehouden wordt."

Wethouder Satijn (VVD) reageerde met: "Dit had veel beter gekund. In het najaar komen we met voorstellen hoe de Raad beter in positie kan worden gezet."

Hugues: "Gek eigenlijk dat B&W het werk van de Raad gaat doen, de gemeenteraad moet zelf verbeteringen opeisen, maar deed dat opnieuw niet. Met name de coalitiepartijen (VVD, CDA, PvdA, VenLokaal) spraken hooguit bezorgde woorden maar wat leren we hier uit? Wat verandert er nu? Volgens de SP helemaal niets."

Hugues: "Het gevoel dat ik na het raadsdebat overhoud is dat we er als Raad 'iets' van het Rekenkameronderzoek mochten vinden en men vlug weer over ging tot de orde van de dag. Wat er nu daadwerkelijk verandert blijft vaag en is op de lange baan geschoven, hopende dat dan de ophef en kritiek is verstomd? Op die manier gaan we op naar de volgende Villa Floppa, naar weer een kritisch onderzoeksrapport, naar weer een tik op de vingers?"

Lees ook: