Opnieuw problemen centrumplan Blerick?

6 mei 2015

Opnieuw problemen centrumplan Blerick?

Vandaag diende de fractie raadsvragen in over het centrumplan Blerick dat alweer vertraging oploopt. Aanleiding is een uitspraak van de Raad van State die het bestemmingsplan voor het centrumplan schorst. Hoe kon dit gebeuren en welke gevolgen heeft dit?

De Raad van State, de hoogste bestuursrechter, heeft het bestemmingsplan voor het centrumplan Blerick voorlopig geschorst waardoor realisatie van dit plan opnieuw vertraging oploopt. Bezwaarmakers zijn in het gelijk gesteld: Behoefte voor uitbreiding van de winkels zou onvoldoende bewezen zijn en parkeerplekken zouden te dicht op woningen komen te liggen.

Raadslid Stefan Hugues: “De gemeente heeft voor haar onderbouwing de verkeerde plannen ingediend, die uit 2009 waarin nog sprake was van een ondergrondse parkeergarage. Die onzorgvuldigheid zorgt er nu voor dat realisatie van het centrumplan andermaal stokt. Ik vraag me af hoe dit heeft kunnen gebeuren, wie opdraait voor deze kosten, en welk effect dit heeft op het hele centrumplan?”

“Daarnaast, welke gevolgen zijn er wanneer de Raad van State het bestemmingsplan definitief schorst? Dient de gemeente dan opnieuw te gaan onderhandelen met de diverse marktpartijen? Zo ja, mag ik toch hopen dat dan wel de omwonenden meer betrokken worden; dan ontstaat draagvlak en voorkomt men nieuwe bezwaren en daarmee nog meer vertraging.”

Hugues: “Eén voordeel bij deze misère is er misschien wel; als men opnieuw moet gaan onderhandelen, zou het goed zijn de herbouw van het gesloopte pand Tivoli alsnog te overwegen, zoals dat ook in de oorspronkelijke plannen stond, dan komt een historisch stuk Blerick alsnog terug op de hoek  Laurentiusplein/ Steegstraat. Dat zou helemaal recht doen aan de situatie.”

UPDATE: Op 12 juni kregen we op onze vragen van B&W het antwoord (zie hier).
B&W ziet geen belemmeringen. Voor het onderzoek maakte het volgens B&W geen verschil of ze cijfers over een ondergrondse of bovengrondse parkeergarage zou aanhouden; het zou een vergelijkbare toename van verkeer opleveren.
Als de Raad van State het gemeentebeluit vernietigd zal er een nieuw onderzoek moeten komen, dat dan opnieuw aan gemeenteraad en Raad van State voorgelegd zal worden.
Er volgen echter geen nieuwe onderhandelingen en ook 'Tivoli' zal niet herbouwd worden. Ontzettend zonde...

Lees ook: