Emile Roemer lanceert in Steyl grootschalige asbestaanpak

23 februari 2015

Emile Roemer lanceert in Steyl grootschalige asbestaanpak

Vandaag was SP-leider Emile Roemer op bezoek in Steyl. Daar sprak hij met Stichting Kloosterdorp over het SP-plan voor de aanpak van asbestdaken en vervolgens verduurzaming van die daken: “Dit moeten we doen, de tijd dringt, goed dat ons plan enthousiast ontvangen wordt en Steyl hiervoor als proef wil dienen.”

Op maandag 23 februari bezocht SP-voorman Emile Roemer tal van plaatsen in Limburg. Tijdens zijn bezoek bezichtigde hij een aantal projecten die hoog op de agenda staan in het verkiezingsprogramma van de Limburgse SP, zoals in het kloosterdorp Steyl waar een pilotplan werd gepresenteerd om 8000 vierkante meter aan asbestplaten van de kloosterdaken te verwijderen en vervangen voor onder meer betere isolatie en zonnepanelen.

Emile Roemer: “Dit is geen 'verkiezingsding', dit is iets wat gewoon moet. Iedereen weet welke ellende asbest met zich meebrengt, kijk naar de vele incidenten de afgelopen tijd, hoe lang bijvoorbeeld mensen in Roermond na de brand in de troep zaten en de opruiming daarvan, en hoe veel dat kost. Dan moet je er werk van maken om van die asbest af te komen. Er is een noodzaak, vanaf 2024 zijn in heel Nederland asbestdaken namelijk verboden.”

Winfried Timmers van de Stichting Kloosterdorp Steyl: ”We willen graag deelnemen, goed wanneer asbestplaten zijn gesaneerd want dan kunnen we de nu leegstaande ruimtes daaronder een nieuwe functie geven voor bijvoorbeeld educatieve programma's of toerisme. Veiligheid voor de mensen staat hoog in het vaandel, een ramp zoals in Roermond wil je dan absoluut niet hebben. Daarom hebben we de politiek er bij betrokken. Dit plan dient uiteindelijk voor alle kloostercomplexen, er wordt nu niet zo maar wat aan gewerkt, het moet nu echt aangepakt worden.”

Foto: SP-Venlo

In discussie over het plan van aanpak (v.l.n.r: Daan Prevoo, Marleen Rijnsbergen, Emile Roemer, Winfried Timmers).

Lees er hieronder meer over:

Roemer: “We zien mogelijkheden om het asbestprobleem aan te pakken. In veel provincies zie je dat er geld op de plank ligt om er 'iets' mee te gaan doen, rondom asbest moeten we wat gaan doen vóór 2024, het is dus geen vrije keuze, de komende negen jaar kan er geld gereserveerd worden voor de astbestaanpak.”
“Steyl wil graag een pilot zijn omdat er daken zijn die echt gerestaureerd moeten worden. De cultuurgedeputeerde is enthousiast om mee te doen, de Bank Nederlandse Gemeenten wil er als investeerder graag mee aan de slag, dan is de cirkel bijna rond.”

Foto: SP-Venlo

Timmers: “Voor het kloostercomplex betekent de sanering niet alleen het verwijderen van asbest maar ook een energiecentrale van zonnepanelen om energieneutraal en zelfvoorzienend te worden, plus herbestemming van de nu vaak leegstaande gebouwen en ruimten.”

“Behoud van cultureel erfgoed, een duurzame bestemming met maatschappelijke doeleinden, zoals de huisvesting van ambachtelijke opleidingen en dagopvang van mensen met een beperking, en renovatie van het complex door diezelfde leerlingen. Meer dan win-win voor iedereen.”

Het plan van de SP-Limburg, voor de grootschalige aanpak van asbestdaken, wordt gesteund door de provincie Limburg en Bouwend Nederland. De Stichting Kloosterdorp Steyl reageerde enthousiast en bood de kloosterdaken meteen aan als proefproject.

Roemer: “Dat ons plan breed draagvlak krijgt is een stimulans om de ideeën concreter uit te werken en agenderen. De SP dankt de Stichting Kloosterdorp dat ze deze stap met ons wil nemen. Het omvangrijke kloostercomplex is ideaal als proefproject, met die ervaring kunnen we een start maken met het sanerings- en verduurzamingsplan in de rest van Limburg.”

Naast een gesprek met de Stichting Kloosterdorp bezocht de SP-delegatie ook enkele kloosterruimtes zoals de voormalige drukkerij, en bekeek ze de dakenconstructie met de asbestplaten.

Foto: SP-Venlo
Ook werd het Wereldpaviljoen bezocht waar we een rondleiding kregen van René Poels door een voor de educatie nagebouwd deel van Nicaragua. Roemer: “Je waant je meteen in een andere wereld. Zeker een plek om nog eens te bezoeken.”

Na het bezoek aan Steyl reisde Emile Roemer door naar Sittard-Geleen voor een gesprek met de actiegroep 'Wij zijn de Thuiszorg’ en vakbond FNV, waar hij een manifest tekende. Later bezocht hij in Heerlen projecten rondom het Jaar van de Mijnen. 's Avonds was hij te zien in het L1-programma ‘Avondgasten’. Tijdens de werkbezoeken werd Roemer vergezeld door SP-lijsttrekker Daan Prevoo en enkele andere kandidaten van de SP-kieslijst zoals ook onze nummer 3 Angelique Weingarten.

Lees ook: