Emile Roemer maandag in Venlo

20 februari 2015

Emile Roemer maandag in Venlo

Op maandag 23 februari zal SP-leider Emile Roemer tal van plaatsen in de provincie Limburg bezoeken. Tijdens zijn bezoek zal hij een aantal projecten bezichtigen die hoog op de agenda staan in het verkiezingsprogramma van de Limburgse SP, zoals in het kloosterdorp Steyl waar een pilotplan wordt gelanceerd.

In het kader van de verkiezingscampagne voor de Provinciale Staten van 18 maart bezoekt Emile Roemer alle provincies om bijgepraat te worden over tal van zaken. Zo brengt hij samen met SP-lijsttrekker Daan Prevoo en leden van SP-Venlo, een bezoek aan het Missiehuis en kloosterdorp in Steyl, waar de ‘Emile Tour’ van start gaat.

Daar in Steyl zal hij een plan lanceren van de SP-Limburg voor de grootschalige aanpak van asbestdaken, gesteund door de provincie en Bouwend Nederland, en met enthousiasme ontvangen door de kloosterorde dat hiervoor graag als proefproject wil fungeren.

De SP wil namelijk in het kader van het plan ‘Asbestvrij Limburg’ met steun van de provincie en Bouwend Nederland een pilot lanceren waarbij de asbestdaken van het monumentaal complex worden verwijderd en vervangen door een energiecentrale van zonnepanelen om zelfvoorzienend te worden.

Voor de werkzaamheden worden jongeren van de ambachtelijke timmerwerkplaats ingezet.

Doel van dit project is om (naast te voldoen aan de in 2024 verplichte asbestsanering van alle gebouwen)  cultureel erfgoed een duurzame bestemming te geven met maatschappelijke doeleinden, zoals de huisvesting van ambachtelijke opleidingen en dagopvang van mensen met een beperking.

Het bezoek begint om 11.00 uur bij het Missiehuis, St. Michaelstraat te Steyl.

Daarna gaat de 'Emile Tour' verder om 13.00 uur wanneer de SP-voorman in Sittard-Geleen in gesprek gaat met een afvaardiging van de actiegroep 'Wij zijn de Thuiszorg’ en de FNV.

De werkgroep, die actie voert tegen de bezuinigingen in de zorg, organiseert o.a. zorgcafés en heeft een burgerinitiatief ingediend bij de gemeente Sittard-Geleen. De actiegroep zal tijdens het bezoek het 'Manifest Thuiszorg' presenteren.

In de middag bezoekt Emile Roemer MIJNshop Heerlen in het teken van Jaar van de Mijnen. MIJNshop is een samenwerking tussen SCHUNCK*, Stichting Jaar van de Mijnen M2015, FASHIONCLASH en 100%Heerlen.

100%Heerlen is opgezet als leerbedrijf en werkplaats voor sociale activering door middel van creatieve productontwikkeling en geeft begeleiding, training en coaching om kansen op vervolgopleiding of werk te vergroten.

De Limburgse mijngeschiedenis is uniek voor ons land en heeft een enorme cultuurhistorische betekenis gehad voor Limburg. Als het aan de SP in Provinciale Staten ligt ondersteunt de provincie de oprichting van een mijnmuseum in samenwerking met de gemeente Heerlen.

Afsluitend zal Emile Roemer te gast zijn in het televisieprogramma L1 ‘Avondgasten’ van de regionale omroep. SP-lijsttrekker Daan Prevoo en een aantal andere kandidaten van de kieslijst zullen Emile Roemer vergezellen.

Lees ook: