B&W dwingen tot reactie

8 januari 2015

B&W dwingen tot reactie

De Werkgroep Kaldenkerkerweg presenteerde tijdens een raadsvergadering afgelopen woensdag een rapport naar de problematiek die omwonenden van die weg ondervinden. Het gemeentebestuur wilde daarop niet inhoudelijk reageren, dan dwingen we het maar af want er moet iets gebeuren aan de overlast op die weg.

Al jaren ondervinden omwonenden van de Kaldenkerkerweg in Tegelen overlast van het vooral zware verkeer op de weg die de verbinding is tussen landsgrens en centrum en snelwegen.

Maar ook al jaren horen deze mensen dat er niets aan de hand is, van de ene kant zegt de gemeente Venlo dat er geen probleem is en van de andere kant stelt B&W dat problemen opgelost worden.

Mensen voelen zich beetgenomen terwijl er aan de water- en verkeersoverlast niets verbetert.

Een werkgroep van omwonenden heeft onderzoek laten doen en de conclusies daarvan in een rapport gezet. Het rapport toont het gelijk van de bewoners aan. Dit rapport werd woensdag 7 januari aan de gemeenteraad en gemeentebestuur aangeboden, de Werkgroep sprak de raad toe en deelde haar analyse.

De SP herkent die analyse, ze is namelijk dezelfde na een eigen onderzoek in die wijk eind 2013 en ook tijdens het proces en de vele (gezamenlijke) acties om aanleg van de A74 te voorkomen.

Als SP vragen we al jaren aandacht voor de problemen die de drukke weg kent, met het rapport van de Werkgroep kan de gemeente er niet meer omheen.

Archieffoto's: Bij flinke buien staat de straat blank, het riool kan het water niet meer verwerken en loopt steeds over.

Tijdens de raadsvergadering verzocht de SP-fractie, gesteund door GroenLinks en Lokale Democraten, de wethouder om binnen een maand inhoudelijk op het rapport te reageren.

De fracties willen het standpunt van B&W vernemen zodat ze in maart kaders te kunnen stellen bij de behandeling van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan met daarin de beleidsplannen voor de komende jaren. Een aanpak van de Kaldenkerkerweg willen de fracties dan eindelijk opgenomen zien worden.

Echter weigerde wethouder Brauer (VenLokaal, wijken

en verkeer) een formele reactie toe te zeggen, hij bleef steken in een wollige toelichting hoe de procedure gaat rondom verkeersplannen maar ging niet in op de analyse en conclusies van het rapport. Werkgroep en raadsleden voelden zich geschoffeerd.

De wethouder maakte het zichzelf erg moeilijk, hij had een toezegging kunnen doen, de raad stak hem daarvoor de hand toe maar Brauer pakte hem niet aan. Daarop werd hij nogmaals diverse keren gevraagd om een antwoord met een simpel ja of nee te geven op de vraag óf hij binnen een maand een reactie op het rapport wilde geven.

Na een aantal onduidelijke zinnen kwam dan eindelijk het hoge woord er uit: Nee, B&W wil geen reactie geven.

De gemeenteraad was des duivels en zei daarop meteen dat die reactie dan maar afgedwongen moest worden en wethouder Brauer daartoe de volgende dag raadsvragen tegemoet kon zien, ingediend door SP, GroenLinks en Lokale Democraten.

Zo gezegd zo gedaan, vandaag stuurden de fracties een set pittige raadsvragen naar het college van B&W. Wil de wethouder nog serieus genomen en vertrouwd worden door omwonenden van de Kaldenkerkerweg, dan doet hij er goed aan om binnen een maand inhoudelijk op het onderzoeksrapport te reageren.

Update 20 maart 2014: Vandaag ontvingen we de antwoorden van B&W op onze raadsvragen. Daar zijn we tevreden mee op het eerste antwoord na. Want we vroegen om een inhoudelijke reactie op het rapport van de Werkgroep, maar B&W antwoord daarop dat ze in overleg gaat met die Werkgroep. Daarop hebben we woensdag 25 maart tijdens de raadsvergadering de wethouder nogmaals gevraagd om een reactie op het rapport. Dit zegde hij toe, en wel nog vóór bespreking van de verkeersplannen voor 2016 (medio/eind april) in de raad. Pfff, lange adem soms...

Lees ook: