Presentatie rapport naar situatie schuldhulpverlening in Venlo

1 juni 2014

Presentatie rapport naar situatie schuldhulpverlening in Venlo

Donderdagochtend
5 juni presenteert de SP-Venlo haar rapport naar het onderzoek 1 dat ze onlangs hield naar klachten in de schuldhulpverlening in Venlo en de rol van PLANgroep daarin.

Woordvoerder Angelique Weingarten van de SP-Hulpdienst die het onderzoek leidde: “In 2010 heeft de gemeente Venlo PLANgroep ingehuurd
om voor haar de schuldhulpverlening uit te voeren. In de afgelopen jaren waren er veel klachten. PLANgroep geeft aan dat deze problemen te wijten waren aan het hoge aantal
aanmeldingen en dat alle problemen zouden zijn opgelost. Ondanks deze uitspraak blijven er klachten die ook bij de SP binnen kwamen.”

Afgelopen maart en april deed de SP-Venlo een feitenonderzoek waarbij gericht werd geënquêteerd bij instanties, hulpverleners en cliënten om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de werkelijke situatie, welke verschillende klachten er zijn, zodat er gericht verbeteringen kunnen worden aangedragen.

Weingarten: “In oktober 2013 gaf PLANgroep een presentatie voor de gemeenteraad van Venlo waarbij men stelde dat er een ‘slagingspercentage’ van 96% was. Dit slagingspercentage wordt bereikt door de krenten uit de pap te halen. Alleen de op voorhand succesvolle casussen worden in behandeling genomen waardoor er veel mensen 'aan de voordeur' worden afgewezen, zij vallen dus buiten de boot. Dat kan nooit de bedoeling zijn van
hulpverlening.”

"Uit het onderzoek komt verder naar voren dat 45% niet goed blijkt te weten wat een schuldhuldhulpverleningstraject nu precies betekent voor hen. Daarnaast voelt 53% zich niet serieus genomen door de klantbegeleider. Zo'n 76% van de cliënten die aankloppen bij PLANgroep zijn negatief over de  geboden dienstverlening. Dit zijn nog maar enkele voorbeelden die vragen om verbetering."

Nu de klachten en knelpunten zijn geïnventariseerd en gebundeld wordt donderdag het eerste exemplaar aangeboden aan een cliënt, die in de schuldhulpverlening zit en daarmee met PLANgroep te maken heeft. Hij kan van uit eigen ervaring vertellen hoe de schuldhulpverlening in Venlo wordt aangepakt.

Vervolgens wordt een exemplaar aangeboden aan de wethouder van sociale zaken om de resultaten en onze alternatieven kenbaar te maken, om zodoende te komen tot verbeteringen in het (gemeentelijk) beleid van schuldhulpverlening.

De presentatie vindt plaats op 5 juni 2014 om 10:30 uur in café De Vergulde Gaper (Markt 26 te Venlo) waarbij we ons rapport toelichten, de respons vertellen vanuit de geënquêteerde
professionals en cliënten, onze aanbevelingen daarop en hoe we die tot stand willen brengen.

Zowel de wethouder (mevrouw Tax dan wel de heer Testroote) als ook PLANgroep zijn uitgenodigd. Die laatste heeft te kennen gegeven aanwezig te zijn.

De presentatie wordt afgesloten met een vragenronde voor de aanwezigen. Hiervoor bent u van harte uitgenodigd. Er wordt voldoende tijd ingeruimd voor vragen en interviews.

Lees ook: