Protestbijeenkomst voor de zorg op 1 mei in Venlo

21 april 2014

Protestbijeenkomst voor de zorg op 1 mei in Venlo

Werknemers in veel verpleeg- en verzorgingshuizen dreigen ontslagen te worden, in deze regio zien we dat met name bij De Zorggroep. Op donderdag 1 mei vindt 's avonds een protestbijeenkomst plaats
op het plein vóór het Limburgs Museum in Venlo tegen de bezuinigingen in de zorg. Kom ook en steun de zorg.

De zorg staat onder druk. Bij De Zorggroep – met verzorgings- en verpleeghuizen in heel Noord- en Midden-Limburg en uitvoerder van de thuiszorg – leidt dat tot bezuinigingen. Gevolg: Minder zorg, verpleeg- en verzorgingshuizen worden gesloten, werknemers komen op straat te staan, vrijwilligers en mantelzorgers mogen de gaten vullen. Je voelt al aan dat dat fout gaat.

Actiecoördinator Paul Geurts van de SP: “De ontslagen lijken ingegeven door de kabinetsplannen voor de zorg, dat heeft veel onrust veroorzaakt bij bewoners en personeel. Vakbonden zijn al maanden in overleg met werkgevers (zoals De Zorggroep) maar de onderhandelingen zitten in een impasse en leiden tot diverse werkonderbrekingen. Met deze manifestatie willen we, samen met de vakbonden, het personeel een hart onder de riem steken, bijpraten over de stand van zaken en vragen beantwoorden hoe het nu verder moet en welke (politieke) mogelijkheden er zijn om banen te behouden en zorg te garanderen.”

De bezuinigingen van dit kabinet hebben een grote impact op de zorg, óók binnen De Zorggroep. Het aantal uren gaat op veel plekken omlaag en dienstroosters worden niet volledig ingevuld. Dat gaat in veel gevallen ten koste van de zorg en leidt tot dramatische situaties. Afdelingen worden gesloten, door de aanpassing van indicaties is er minder tijd voor zorg en begeleiding.

Geurts: “Er is al te weinig personeel waardoor bij ziekte van medewerkers, diensten niet kunnen worden ingevuld. Er wordt gesproken over contracten die niet verlengd worden, flexwerkers die eruit moeten en activiteitenbegeleiders die moeten stoppen. Ondertussen worden die mensen die hun ontslag al gekregen hebben, gevraagd om toch nog maar vakantiewerk te komen doen, tot september. Zo ga je niet met mensen om.”

De kwaliteit van de zorg lijdt daaronder. Bewoners krijgen niet meer de zorg die zij verdienen. De kwaliteit van de zorg holt op deze manier achteruit. Volgens de SP is dat onacceptabel. Reden om iedereen op te roepen te komen protesteren, om het tij te keren, allereerst bij De Zorggroep.

Kom 1 mei naar Venlo en protesteer mee tegen de ontslagen bij De Zorggroep en vóór het overeind houden van de zorg in Nederland. Dat is de zorg u toch wel waard?

Organisatie: SP Noord- en Midden-Limburg (Horst aan de Maas, Venlo, Venray, Weert, Roermond, Leudal) en werknemers van De Zorggroep.

Plaats: In Venlo op het plein vóór het Limburgs Museum, op loopafstand van het NS-station.

Start: 19.30 uur (tot ongeveer 21.30 uur)

Presentatie: Paul Geurts

Sprekers: Onder andere Henk van Gerven (Tweede Kamerlid SP) en een spreker van Abvakabo-FNV.

We verwachten zo’n 400-500 mensen, onder andere al het personeel van De Zorggroep is uitgenodigd voor deze bijeenkomst.

Naast de sprekers is er ook muzikale begeleiding en is het Museumcafé (in het Limburgs Museum) speciaal open voor ontvangst en om na te praten.

Het programma voor deze avond leest u hier.

Let op: Donderdag 1 mei is het erg druk in Venlo doordat veel Duitse toeristen de stad bezoeken. U kunt het beste naar Venlo komen met de trein. Komt u met de auto, houd dan rekening met extra reistijd, parkeer bij het station of de parkeergarages in het centrum.

Lees ook: