Spoken verjagen met intercityactie

25 november 2013

Spoken verjagen met intercityactie

logo Ghostbusters Afgelopen week startte de SP met een petitie om voor Venlo de intercity te behouden. De actie maakte veel los; bestuurders buitelden over elkaar heen om te beweren dat Venlo intercitystation blijft maar harde toezeggingen bleven achterwege. Reizigers steunen massaal onze actie, aan vaagheden heeft men niets, men wil zekerheid. Veel dank voor die steun en mede daarom gaat de actie door, totdat we duidelijkheid hebben.

Onze actie kreeg de nodige media-aandacht, allemaal positief op één na. Die ene was Dagblad de Limburger, die op haar voorpagina dinsdag een artikel publiceerde met daarin interviews met de bestuurders die onze actie weerspraken en de eigen mening daarop van de verslaggever die suggereerde dat de SP “op spoken zou jagen”. Vreemd, had men zich niet verdiept in de plannen en de achtergrond daarbij?

Andere media deden dat wel en kwamen tot een duidelijk andere conclusie.
Niet enkel de SP maakt zich zorgen over de intercitykwestie; de VVD-Venlo stelde raadsvragen en Kamerlid Verheijen (VVD) en Gedeputeerde Van den Broeck (CDA) vroegen de staatssecretaris om opheldering. Toch iets meer aan de hand?

20-11-2013 actie station Venlo 03 In alle vroegte (en de kou) op station Venlo handtekeningen ophalen.

De negatieve berichtgeving van de krant heeft onze positieve actie niet beïnvloed. Sterker, mensen werden daardoor aangemoedigd om juist hun handtekening te plaatsen op onze petitie.
Een meneer reageerde toepasselijk op het krantenbericht: "Tja, als ik de wethouder zou moeten geloven, dan houd ik mezelf voor de gek, kom hier met die pen en petitie." En zo is het, een mooie belofte is goed maar een harde toezegging is beter.

Voordat de SP een actie start doen we eerst gedegen analyse en onderzoek en blijven in contact met de partijen die van belang zijn. We deden vandaag - 25 november - navraag bij de NS waarop ze haar jongste uitspraken baseerde. De NS kwam niet verder dan dat Venlo “mogelijk” een verbinding met de Randstad houdt maar verder was nog onbekend hoe dat dan ingevuld moest worden. Dat “mogelijk” is een behoorlijke slag om de arm natuurlijk.

20-11-2013 actie station Venlo 01 Ondanks de kou en haast van menig reiziger, tekenden velen de petitie.

Dat “mogelijk” staat ook in schril contrast met de stelligheid die wethouder Teeuwen (CDA, verkeer) en de NS eerder in de krant innamen, dat Venlo “zeker de intercity behoudt”. Aangezien de lokale politiek dat niet beslist, blijken de uitspraken van de politici in de krant niet meer dan een wens.
Een wens die de SP ook heeft maar die dus nog niet in vervulling is gegaan.

Het traject Venlo-Eindhoven is niet het probleem, maar het traject Eindhoven-Boxtel. Dat gaat in toenemende mate het knelpunt zijn voor de NS en dat gaat effecten opleveren voor Limburg en daarmee Venlo.

Eenvoudigste zou natuurlijk zijn als de NS gewoon haar proefballon naar binnen haalt en een garantie geeft voor de intercityverbinding voor Venlo. Tot op heden is dat niet gebeurd.
Aan vage toezeggingen vanuit de NS met een hoop mitsen en maren hebben we niets. Daarom gaat de SP-actie door.

20-11-2013 actie station Venlo 02

We kregen al veel steunbetuigingen, mensen gaven ook dikwijls aan moeite te hebben om de uitspraken van de bestuurders in de krant te geloven, men wenst zekerheid.

In de eerste actieweek tekenden ruim 580 mensen onze petitie op de stations Venlo en Blerick. De actie gaat door, als u nog niet heeft getekend dan kunt u dat hier doen.

Lees ook: