SP start petitie om intercitystation Venlo te behouden

17 november 2013

SP start petitie om intercitystation Venlo te behouden

NS_Veolia_perron De NS heeft het voornemen om per 2016 de intercityverbinding tussen Venlo en Eindhoven te laten vervallen. Als compensatie worden dan extra treinen ingezet tussen Eindhoven en Den Haag. Dit is een onzinnige, overbodige en onverantwoorde beslissing. De SP is daarom een handtekeningenactie gestart.

Woordvoerder Ton Heerschop: “De compensatie is onzinnig omdat de passagiers tussen Venlo en Eindhoven zullen gaan Ton-Heerschop kiezen voor meer autogebruik wat weer zorgt voor extra verkeersdrukte en milieuschade. Overbodig omdat naast de intercity Venlo-Den Haag extra capaciteit op het net van de NS naar Eindhoven gewoon gebruikt kan worden. Onverantwoord omdat het de rem zet op ontwikkelingen in de regio Venlo.”

Heerschop: “De SP-Venlo wil niet afwachten maar de druk nu al bij de NS en Tweede Kamer neerleggen. Venlo had, heeft en moet de status van volwaardig intercitystation behouden. De belangen van de reizigers, gemeente Venlo en de regio worden ernstig geschaad als Venlo haar intercitystatus verliest. Die belangen staan daarnaast haaks op de ontwikkelingen op de Maaslijn die verdubbeling en elektrificatie van de verbinding Roermond-Venlo-Nijmegen voor staat.”

De SP start vanaf maandag 18 november met een handtekeningenactie handtekeningenactie op het station van Venlo. U kunt meehelpen met handtekeningen ophalen, de lijst daarvoor kunt u hier downloaden. Het is ook mogelijk om op deze website de petitie online te tekenen.

Heerschop: “De SP-Venlo steekt nadrukkelijk de hand uit naar de andere politieke partijen in Venlo en andere belanghebbenden om samen op te trekken. Alleen een stevige tegenactie kan de directie van de NS en het kabinet op andere gedachten brengen.”

yyy De intercity Venlo-Den Haag CS. Is dit beeld binnenkort verleden tijd?

Een brief om samen te werken in deze actie gaat vanmiddag naar diverse belanghebbenden zoals Ondernemend Venlo, Fontys Hogeschool Venlo, HAS Venlo, Reizigersorganisatie Rover, Koninklijke Horeca Nederland afdeling Venlo, MKB Venlo en de overige politieke partijen in de gemeenteraad van Venlo.
Hun aansluiting bij de actie kan het af te geven signaal nog sterker maken, zorgt voor een breed draagvlak en daarmee een stevigere lobby.

De komende week staat de SP diverse keren, op wisselende tijden, op de stations in Venlo en Blerick.
Uiteindelijk overhandigen we alle opgehaalde handtekeningen aan de directie van de Nederlandse Spoorwegen en de Tweede Kamer.
Als u ook wenst dat Venlo een volwaardig intercitystation blijft, teken dan de petitie.

Lees ook: