SP presenteert resultaten onderzoek leefbaarheid en ondernemersklimaat Kerkstraat Tegelen

7 maart 2013

lege Kerkstraat In december en januari heeft de SP onderzoek gedaan naar de leefbaarheid en het ondernemersklimaat op de Kerkstraat, de winkelstraat in Tegelen. Geconcludeerd mag worden dat men ‘an sich’ positief is over het winkelklimaat maar er ook zorgen leven over het parkeren en de bereikbaarheid. Daarnaast vraagt de situatie rondom de weekmarkt en leegstand om een aanpak. Ook worden groene elementen gemist die het winkelgebied sfeervoller kunnen maken.

SP-raadslid Ton Heerschop: “Uit gesprekken blijkt dat met name de ondernemers Ton-Heerschop positief zijn over de Kerkstraat maar zich wel zorgen maken over de bereikbaarheid en het liefst zo snel mogelijk de weekmarkt terug ziet aangesloten op de Kerkstraat.”
“Verder ziet men de koopzondag niet als aantrekkelijk, om dit meerwaarde te geven dient het opgeluisterd te worden met sfeer. De huiskamer van Tegelen - zoals het Centrumplan ook wel genoemd wordt - moet zo snel mogelijk af, aldus enkele ondernemers, toch wordt de nieuwbouw als afbreuk gezien op de uitstraling. Om de Kerkstraat te verlevendigen wordt gedacht aan groene elementen zodat het straatbeeld minder saai oogt en het gebied aantrekkelijker maakt om te ondernemen.”
“Ander knelpunt is de veiligheid, vooral qua verkeersoverlast. Criminaliteit is weinig als probleem genoemd hoewel het onveiligheidsgevoel een grote rol speelt en dit toegeschreven wordt aan hangjongeren en het ontbreken van goede verlichting. Dit heeft daarmee wel degelijk invloed op de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van het woon- en winkelgebied.”

sfeervol winkelcentrum tegelen

Heerschop: “De SP draagt vanzelfsprekend ook haar alternatieven aan. Die alternatieven zouden een goed antwoord kunnen zijn op de onlangs gestelde vragen van de fracties van VenLokaal en Vervoort. Wat betreft de prioriteit die het college van B&W aan de leegstand en leefbaarheid in het centrum van Tegelen stelt, is de weigering van verantwoordelijk wethouder Satijn veelzeggend.”
“Satijn (VVD) werkt namelijk niet mee om op de Kerkstraat dit rapport officieel in ontvangst te nemen in het bijzijn van ondernemers en MKB-Venlo. Na diverse verzoeken bleef Satijn er bij het rapport enkel in zijn werkkamer in ontvangst nemen. De SP hecht er aan om bij zulke onderzoeken ook op de locatie die het betreft de verantwoordelijke bestuurder te laten zien waar de conclusies en alternatieven op gebaseerd zijn. Jammer dat hij hier geen oog voor heeft.”

Heerschop: “De wethouder kreeg het rapport op 20 februari al toegestuurd maar heeft er nog niet op gereageerd. publiek Kerkstraat Blijkbaar stopt B&W het probleem liever weg dan te luisteren naar ondernemers, bewoners en winkelend publiek. Een teleurstellende houding. Hopelijk neemt de gemeenteraad de aanbevelingen uit dit rapport wel serieus en gaat ermee aan de slag zodat de Kerkstraat een nieuwe impuls kan krijgen. Gezien de conclusie van het rapport verwacht de SP brede politieke steun.”

Voor de SP is het doen van onderzoek naar zaken die in de samenleving spelen van groot belang. Goed onderzoek, een gedegen analyse en een toetsing op de eigen politieke uitgangspunten, stelt een politieke partij in staat om onderbouwde standpunten in te nemen.

Lees hier ons rapport met de onderzoeksresultaten, alternatieven en aanbevelingen (PDF-link). Bekijk hier nog eens onze wenskaart met een boodschap horende bij de enquête uit december (PDF-link).

Doe mee en steun de SP. Nu is de tijd. Sluit je aan.
Onderzoeksrapport SP naar leefbaarheid en ondernemersklimaat Kerkstraat Tegelen (PDF)
07-03-2013: Website Omroep Venlo: [update] Kleine fracties bezorgd over leegstand Tegelen
20-12-2012: SP onderzoekt leefbaarheid en bereikbaarheid winkelgebied Tegelen