“Provincie moet uitbuiting Polen voorkomen”

18 oktober 2012

“Provincie moet uitbuiting Polen voorkomen”

caravan De SP wil dat de provincie de uitbuiting van Oost-Europese werknemers actief gaat bestrijden. Gisteren werden in Kessel twee caravans gesloten waar Poolse werknemers onder erbarmelijke omstandigheden leefden. Voor de SP is de maat vol. De partij wil dat de provincie werkgevers verbied om hun werknemers op eigen terrein te huisvesten en dat keihard wordt opgetreden tegen alle vormen van uitbuiting van buitenlandse werknemers.

SP-Statenlid Thijs Coppus: “Doordat werkgevers hun werknemers op het bedrijfsterrein kunnen huisvesten, komen veel buitenlandse werknemers amper in contact met de Nederlandse samenleving, hierdoor kunnen misstanden zoals uitbuiting lang voortwoekeren. Dit is slecht voor de integratie, zorgt voor moderne slavernij en oneerlijke concurrentie.”

protestProtest van vakbonden en Poolse werknemers tegen de uitbuiting.

De SP heeft het provinciebestuur regelmatig gevraagd om maatregelen te nemen tegen de uitbuiting van werknemers uit Oost-Europa. De partij wil strenge regels voor het huisvesten van deze mensen.
Coppus: “Tot op heden heeft dit geen resultaat gehad. De provincie staat er bij en kijkt er naar. Wanneer het provinciebestuur nu geen actie wil ondernemen en de huisvesting van mensen op het terrein van hun werkgever toe blijft staan, zal de SP met een initiatiefvoorstel komen.”

Lees ook: