Eindelijk antwoord op Floriadevragen

6 juli 2012

Eindelijk antwoord op Floriadevragen

Floriade_gebouw_logo_avond Het heeft even geduurd (wat heet, de vragen dateerden van 23-12-2011!) maar dan eindelijk antwoord van het college van B&W Venlo op onze vragen over de beloningen, uitgaven, kosten en bonussen. Alhoewel antwoorden, het is vooral nietszeggende nonsens, kennen een hoog “wij van WC-Eend”-gehalte en druipen van het wegkijken en afschuiven. Ontzettend jammer dat het rookgordijn rondom de Floriade alleen maar dikker wordt in plaats van dat men transparantie geeft.

In de antwoorden op onze vragen - die we zeven maanden geleden al stelden - zijn ook de vermelde bedragen te betwijfelen want we missen enkele kostenposten. Of het is met creatief boekhouden zo weggezet dat men dit (nog) niet op het directe conto van Venlo hoeft te schrijven? Vreemde gang van zaken.

Waarom had B&W zeven maanden nodig om onze te beantwoorden? Zo moeilijk waren ze niet, euros zeker wanneer men nu stelt dat de jaarrekeningen en jaarverslagen min of meer openbaar zijn. Dat werden ze pas onlangs, nadat er maanden druk op de Floriadedirectie is geweest, en dan nog maar gedeeltelijk. Van werkelijke transparantie en inzicht voor de controlerende gemeenteraad is nog steeds geen sprake, er blijven rookgordijnen opgetrokken worden. Onnodig en onhandig.

De brief van B&W met antwoorden op onze vragen kregen we trouwens enkel op papier per post toegestuurd en niet zoals gebruikelijk in PDF via e-mail naar de alle raadsleden en de pers. Ook staat de brief niet op de gemeentelijke website. Maar als men niet eens de juiste datum van onze vragen weet (er staat 7 juni, alsof ze pas vorige maand ingediend werden), en ze pas een maand later werden ingeboekt bij B&W (“was men vergeten” zei men bij navraag in januari 2012) dan worden we er niet geruster op.
Blijkbaar wringt er iets en gaat men liever lastige vragen uit de weg. Reden te meer om de gang van zaken rondom de Floriade in de gaten te houden.

Vanmiddag zou de Floriade-BV met wat cijfers komen over de eerste drie maanden, de halfjaarcijfers. We zijn benieuwd wat dat oplevert, of het enkel een pr-moment is struisvogels_horen_zien_zwijgen als zoethouder of dat er werkelijk inzicht komt in de betalende bezoekersaantallen. Als we op de helft zijn en de cijfers van betalende bezoekers tegen vallen, dan dient er snel een offensief te komen om die 2 miljoen betalende bezoekers die nodig zijn om minimaal quitte te spelen, ook binnen te halen. Anders zitten we als regio na 7 oktober als zoveelste Floriade op rij met een verlies, ten koste van welke bezuinigingen ditmaal?

floriade

Uiteraard wachten we eerst af waar de pr-machine van de Floriade-BV mee komt, dat analyseren, en eventueel daarna met vervolgvragen richting gemeente(n) en provincie stappen.

Update 6-7-2012: De Floriade BV maakte vandaag bekend dat ze 1,17 miljoen kaartjes heeft verkocht. Volgens de organisatie zit ze daarmee op de goede weg. Dat is hartstikke mooi en een goed vooruitzicht maar het blijft onduidelijk of het hier gaat om alle reeds verkochte kaarten inclusief vrijkaarten en gereserveerde tickets voor later dit seizoen of dat het gaat om de betalende bezoekers tot nu toe.

Door het positieve nieuwsbericht met de cijfers van vandaag lijkt er geen discussie meer mogelijk, tot het sluiten van de poorten. Dat is slim gespeeld door de Floriade maar toch wringt het waarom ze tot op vandaag geen enkele cijfers bekend wilden maken. Hiermee hebben ze speculaties veroorzaakt terwijl juist ingezet moet worden op positiviteit. En dat kan best met transparantie.

We hopen dat de Floriade op 7 oktober positief kan afsluiten en de 2 miljoen betalende bezoekers die nodig zijn om minimaal quitte te draaien ook passeren. floriade Mocht dat niet het geval zijn dan dient nu alles op alles gezet te worden om dat mogelijk te maken. Daarom heeft de SP al in april aan de wethouder laten weten te denken aan een mogelijk extra reclame-offensief. We zijn geen voorstander geweest van de komst van de Floriade maar nu die er is moet het wel een succes worden anders zitten we allemaal straks met een financieel tekort, en dat kunnen we niet hebben, bovenop de tientallen miljoenen die al bezuinigd moeten worden.

06-07-2012: Antwoord B&W op vragen SP: ‘Transparantie en salarisnorm Floriade?’ (PDF, let niet op het commentaar in de kantlijn)
06-07-2012: Website Omroep Venlo: 1,17 miljoen kaartjes Floriade verkocht
23-12-2011: Transparantie en salarisnorm Floriade?
30-03-2010: Raadsleden op bezoek bij Floriade