Gebak voor iedereen bij Sulzer in Lomm

8 februari 2012

Gebak voor iedereen bij Sulzer in Lomm

08-02-2012 Actie Sulzer Lomm 5 De gezamenlijke vakbonden waren met vier grote taarten, een gezellige kraam en vastelaovesmuziek uit de luidsprekers vandaag aanwezig voor het bedrijf Sulzer in Lomm. Met deze ludieke actie informeerde men het personeel over het eerder gepresenteerde alternatieve plan waarmee vele banen behouden blijven die nu op de tocht staan. De SP was bij de actie met morele steun.

Sulzer Eldim BV te Lomm is een bedrijf dat hoogwaardige onderdelen maakt voor gasturbines en vliegtuigmotoren. De directie en de Zwitserse leiding zijn van plan om de vier hoogwaardige productieafdelingen uit te plaatsen naar Hongarije om geld te besparen en meer winst te kunnen maken. Hierdoor zouden 50 tot 100 mensen ontslagen worden en opnieuw belangrijke kennis verdwijnen. Deze ontslagen komen trouwens bovenop de 85 ontslagen (waarvan 35 gedwongen) die in 2009 al vielen.

08-02-2012 Actie Sulzer Lomm 1 Zo'n 150 medewerkers waren bij de vakbondsactie als steun aan de OR.

Raadslid Alexander Vervoort: “Vakbonden en OR vrezen dat met het voornemen Alexander Vervoort van de directie het bedrijf in Lomm in een sterfhuisconstructie terecht komt en dus op den duur helemaal zal verdwijnen. Terecht dat men dus in actie komt om de banen hier te houden. De SP steunt de acties en ik heb dat in gesprekken met medewerkers vandaag ook duidelijk kunnen maken.”

Op 1 februari heeft de brainstormgroep aan de Ondernemingsraad (OR) en de directie het alternatieve plan voor Sulzer Eldim in Lomm gepresenteerd. Dit plan gaat uit van het behoud van meer productie en dus ook meer werk in Lomm. Volgens vakbonden De Unie en FNV Bondgenoten is er sprake van een goed doortimmerd plan dat kan zorgen voor dezelfde winst én een goede toekomst voor Sulzer Eldim in Lomm.

08-02-2012 Actie Sulzer Lomm 4 Toespraken van Jac Christiaens (links, FNV) en Dirk van Gestel (De Unie).

De vakbonden zijn van mening dat de brainstormgroep en de OR bijzonder goed werk hebben verricht met het alternatieve plan. Voor hun inzet werden ze vandaag bedankt door hen gebak aan te bieden op de parkeerplaats voor het bedrijf. De medewerkers waren nadrukkelijk uitgenodigd mee te genieten van een lekker stuk taart én om de OR te steunen bij het verdedigen van hun verbeterplan bij de directie.

08-02-2012 Actie Sulzer Lomm 2 Vervoort (rode jas) wordt innig omhelsd door een Sulzermedewerker.

Vervoort: “Bij deze koude temperaturen (min 6 graden Celsius) smaakte de taart en hete koffie heerlijk. Ik werd extra warm van de positieve reacties op de aanwezigheid van de SP. Minder positief waren de werknemers over de afstandelijke en bijna onverschillige reactie op onze brief van wethouder Satijn (VVD) die zich wel heel gemakkelijk liet afschepen door de Sulzerdirectie. Des te meer waardering ontving de SP, de enige partij die deze arbeiders een hart onder de riem steekt. Dit mogen de andere partijen en het college van B&W zich aantrekken. Ik heb Satijn herhaaldelijk aangespoord actie te ondernemen en dat blijf ik doen.”

08-02-2012 Actie Sulzer Lomm 3 Er was taart voor iedereen. Om je vingers bij af te likken, zo lekker.

Alle medewerkers van Eldim in Lomm verklaarden, nadat de verbeteringen werden voorgelezen, dat zij het plan om de vier afdelingen ‘sheet metal’ over te plaatsen naar Hongarije onuitvoerbaar en onverstandig vinden, maar de verbeteringen die de OR heeft bedacht steunen. De ongeveer 150 aanwezige werknemers kregen bijval van veel collega’s van het zusterbedrijf Elbar die ook voor korte tijd hun werk neerlegden en hun steun kwamen betuigen. Opvallend daarbij is dat ook de Elbardirectie voornemens is om werk naar Polen te verplaatsen…

08-02-2012 Actie Sulzer Lomm 5 De vier flinke taarten voordat ze aangesneden en verorberd werden.

Met het alternatieve reorganisatieplan van de OR bespaart Sulzer kosten, wordt de waarde voor klanten verbeterd en bouwt het bedrijf aan verplichting van zijn mensen, wat één van de kernwaarden van Sulzer is. Het managementteam wil nog niet reageren op het plan. Ook sloeg ze de aangeboden taart af. Vervoort: “Jammer, maar in hun ogen was er nog geen reden voor een feestje. Daar hebben ze deels een punt, eerst moet de directie het plan van de OR omarmen. Daar ligt nu de bal.”

12-12-2011: Terechte werkonderbreking Sulzer Eldim Lomm uit onvrede onderhandelingen
24-11-2011: Handtekeningenactie personeel roept directie Sulzer Eldim op tot behoud banen
16-11-2011: Knokken voor behoud van banen