Handtekeningenactie personeel roept directie Sulzer Eldim op tot behoud banen

24 november 2011

Handtekeningenactie personeel roept directie Sulzer Eldim op tot behoud banen

Eldim Vanmiddag heeft een delegatie van het personeel aan de directie van Sulzer Eldim te Lomm de petities aangeboden die de afgelopen twee weken zijn opgehaald. Met deze handtekeningenactie wil men de bedrijfsleiding op andere gedachten brengen en voorkomen dat werk uitgeplaatst wordt naar Hongarije. De SP en vakbonden FNV-Bg en De Unie ondersteunen deze actie volledig.

Eind oktober werd bekend dat het metaalbedrijf Sulzer Eldim B.V. in Lomm overweegt om vier afdelingen te verplaatsen naar Hongarije waardoor 50 tot 100 mensen ontslag boven het hoofd hangt. Deze ontslagen komen bovenop de 85 ontslagen (waarvan 35 gedwongen) die in 2009 vielen. Het bedrijf wil meer winst maken door te besparen op de loonkosten, en denkt dat te kunnen halen door werk naar Hongarije te verkassen.
Veel medewerkers vragen zich af of dit wel nodig is gasturbine en of er geen andere mogelijkheden zijn. Kan de werkgelegenheid behouden blijven? En als deze uitplaatsing doorgaat, wat volgt dan? Want na de ontslaggolf in 2009 en de plannen nu, leeft de vraag wat er nog over blijft van het bedrijf, en of dit niet het begin van het einde is van Sulzer Eldim te Lomm?

Enkele werknemers startten twee weken geleden een handtekeningenactie onder de ongeveer 300 mensen die in Lomm bij Sulzer Eldim werken. In die korte tijd tekenden 241 collega’s de petitie. Vanmiddag heeft een personeelsdelegatie deze petities aangeboden aan de directie, en daarbij haar zorgen geuit over de aangekondigde ontslagen en uitplaatsing.
De ondernemingsraad (OR) en vakbonden De Unie en FNV-Bondgenoten zijn in onderhandeling met de bedrijfsleiding over de toekomst van Sulzer Eldim in Lomm. Zij zien de handtekeningenactie van het personeel als een steunverklaring.

Naast de vakbonden en OR steunt ook de SP de werknemers. SP-raadslid Alexander Vervoort: “Het is jammer dat korte termijn Alexander Vervoort winst blijkbaar belangrijker is dan de jarenlange loyaliteit van de eigen medewerkers. De SP heeft vorige week de directie en de wethouder aangeschreven om het besluit te heroverwegen en het werk in Lomm te houden. We komen op voor de werkgelegenheid en al die mensen die nu in onzekerheid verkeren (waar gezinnen met kinderen achter schuil gaan). Samen met personeel, OR en vakbonden vecht de SP voor het behoud van banen en om de onzalige plannen van tafel te krijgen.”

De twee vakbonden en de OR zullen alle mogelijke scenario’s doorspitten, en hebben de directie op 10 november jl. opgeroepen om het voltallig personeel spoedig bij elkaar te halen om hen volledig te informeren en een reëel beeld te schetsen van de werkelijkheid.
Indien de directie deze week blijft zwijgen, dan zullen zij in de loop van de volgende week een grote personeelsbijeenkomst beleggen. Hardere acties zijn nog niet aan de orde maar als die nodig mocht zijn dan zal de SP die ondersteunen.

16-11-2011: Knokken voor behoud van banen
27-10-2011: Pamflet FNV Bondgenoten: 'Breekt gebrek aan investeringen Sulzer Eldim nu op?'
21-10-2011: Dagblad de Limburger: ‘Fors banenverlies bij Eldim Lomm’