Besluit 52 koopzondagen is een listige sluiproute

1 december 2011

Besluit 52 koopzondagen is een listige sluiproute

koopzondag Gisterenavond besprak de gemeenteraad de nieuwe winkeltijden en daarmee het aantal zondagsopenstellingen per jaar. Als een mak schaap liepen de fracties achter de neoliberale argumenten van de VVD aan. Alleen de SP doorzag het gegoochel met de toeristische status die de 52 koopzondagen mogelijk moet maken: “Winkeliers hebben nu ook al de vrijheid wanneer ze open willen gaan maar een sluiproute inbouwen, die ook nadelig kan zijn voor de kleine zelfstandige, gaat ons te ver”.

De discussie laaide op toen de Maasboulevard in 2010 opende en de winkels daar, tegen het geldende gemeentelijk besluit in, elke zondag open gingen. De winkeliersverenigingen waren uiteraard boos over deze ongelijkheid en eisten maatregelen of een nieuw beleid dat door iedereen nageleefd zou worden. De SP stelde er eind 2010 raadsvragen over. Maar de gemeente greep niet in, ze deed niets, waardoor de onenigheid en onduidelijkheid voortduurde.

Dat de gemeenteraad gisteren, 30 november, eindelijk een besluit nam komt omdat vóór 1 januari 2012 de koopzondagenregeling (door de herindeling met Arcen&Velden) opnieuw moest worden vastgesteld.
Raadslid Ton Heerschop: Ton Heerschop “Dit had allemaal al eerder geregeld kunnen worden maar toenmalig wethouder Verheijen (VVD, nu gedeputeerde in Maastricht) wilde er, met de verkiezingen van afgelopen maart in zicht, niet zijn vingers aan branden, en ook wilde hij geen partij kiezen in het conflict tussen de winkeliers (die onderling van mening verschilden, om het zachtjes uit te drukken). Dus kreeg Verheijens opvolger Satijn (VVD) dit dossier op zijn bordje. Hij wist de winkeliers wél op een lijn te krijgen, zowel over samenwerking als over openstelling lijken ze vooralsnog voorzichtig positief te zijn.”

De nieuwe regeling stelt winkeliers in de gelegenheid om iedere zondag, 52 keer per jaar dus, hun winkel te openen. koopzondag Maar dit is alleen toegestaan voor (delen van) de gemeente die vallen onder dit toeristische regime. Alleen voor Arcen gold de toeristische status. De gemeenteraad moest dus vrijstelling verlenen van het verbod om winkels op zon- en feestdagen geopend te hebben. Dit is alleen mogelijk wanneer aangetoond kan worden dat het toerisme een wezenlijke omvang heeft.

Heerschop: “De wethouder bedacht een sluiproute door de cijfers van Arcen, en daarmee de toeristische status, voor de hele gemeente te laten gelden. Een status die eigenlijk alleen geldig is voor delen van de Venlose binnenstad, Arcen, en Steyl (dat geeneens een winkel heeft!). De andere stadsdelen vertegenwoordigen geen zodanig toeristische aantrekkingskracht dat daarvoor elke zondag de winkels open mogen. Satijn Nu deze status voor de hele gemeente gaat gelden, omzeilt wethouder Satijn de wet en is het toch mogelijk om 52 koopzondagen te hebben. Slim maar een kortzichtige sluiproute omdat een volgend kabinet gaat beslissen of dit wel mag.”

Een raadsmeerderheid ging gisterenavond akkoord met de nieuwe regeling. Heerschop: “De SP heeft geluisterd naar de inbreng van de overige fracties. Het neoliberale gedachtegoed infecteert de raad driftig. Met niet onderbouwde argumenten als ‘Goed voor de economie, wat is er mis met geld verdienen, meer bezoekers en extra banen, fijn voor de studenten die dan van hun baan hun studie kunnen betalen’, loopt de raad als een mak schaap achter de VVD-ideologie aan. De SP wenst niet mee te doen aan zulke spelletjes, dit is een oneerlijke manier van politiek bedrijven en iemands wil er doordrijven.”

Heerschop: “Voor de SP is er niets mis met geld verdienen, maar er is wel iets mis met de gedachte dat als je maar meer dagen van de week open bent je ook meer omzet draait. Een euro is slechts eenmaal uit te geven. Geloof nu eens in de kracht van Venlo en creëer echte werkgelegenheid en geen pulpbanen van korte flexcontracten.”

Daarnaast maakt de SP zich zorgen over de positie van de kleine winkeliers en hun personeel. Voor werknemers en Loesje (kleine) middenstanders is belangrijk dat er een gezamenlijke dag is waarop de winkels in meerderheid gesloten zijn. Extra koopzondagen bevoordelen alleen de niet plaatsgebonden grote winkelketens die makkelijker extra personeel kunnen betalen. Het MKB heeft het al zwaar en wordt met deze regeling bijna gedwongen om elke zondag open te gaan, bang om omzet te verliezen aan de concurrentie. Een race naar de bodem ligt op de loer.

Kleinere koopcentra als Belfeld, Tegelen en Blerick hebben al aangegeven de nieuwe regeling niet over te nemen omdat ze tevreden zijn met de koopzondagen die er nu al zijn. Een nadeel van die opstelling is de blijvende onduidelijkheid bij de consument en men zich mogelijk wegcijfert. Koopzondag Echter, men beseft ook dat elke zondag open zijn onzinnig is omdat ze de concurrentie met andere stadsdelen niet zal winnen. De consument geeft zijn euro niet alleen maar één keer uit, maar ook geeft ze die euro maar op één plek uit.
De wethouder heeft toegezegd om volgend jaar het beleid te evalueren, zodat in kaart gebracht kan worden wat dit betekent voor de kleine winkeliers.

25-12-2011: RTL Nieuws: 'Meer koopzondagen dan kabinet wil' (tv-reportage, 2.11 minuten)
30-12-2010: Onduidelijkheid over proef met meer koopzondagen zorgt voor veel vragen
24-04-2010: Koopzondagen en ongelijke concurrentie