Raad met tunnelvisie wenst MFA op Ovaal

28 september 2011

Raad met tunnelvisie wenst MFA op Ovaal

MFA-Arcen-impressie Menig Arcenaar begrijpt niet waarom er wordt vastgehouden aan de locatiekeuze op het Ovaal terwijl men zou moeten weten dat men die locatie niet pruimt en er betere alternatieven zijn. Nu er dreigen enkele ‘gaten’ en leegstand in het dorp te ontstaan. Toekomstige problemen waar raad en college een oplossing voor moet vinden. Juist daarom pleitte de SP samen met GroenLinks voor een ruimtelijk dorpsonderzoek (quick-scan) om dergelijke problemen voor te zijn.

Een MFA vlak buiten het dorp en daardoor op termijn 5 gaten creëren in Arcen lijkt ons een ongewenste ontwikkeling. Dat moet beter kunnen; in plaats van het oprichten van 1 nieuw erg duur gebouw kan leegstand worden voorkomen wanneer bijvoorbeeld functies in huidige en leeg te komen gebouwen kunnen plaatsvinden.
Om Arcen leefbaar en aantrekkelijk te houden en om te voorkomen dat Arcen wordt opgescheept met toekomstige leegstand en plekken die niet ingevuld worden, diende de SP samen met GroenLinks een motie in voor een snel onderzoek (zogenaamde quick scan) in te stellen naar de ruimtelijke ontwikkelingen in de kern Arcen.

Doordat men zo’n beetje alle maatschappelijke en sportieve activiteiten in Arcen wil concentreren in de MultiFunctionele Accommodatie (MFA) ontstaat er leegstand in het dorp. Impressie_MFA De huidige sporthal, gemeenschapshuis en basisschool dienen gesloopt te worden. Voor het oude raadhuis en de voormalige Rabobank zijn nog geen oplossingen in zicht. Op de plek van de school zouden woningen moeten verrijzen, waarbij de kavelverkoop dient als financiering van de bouw van de MFA. Er is echter geen vraag naar die luxe kavels en daarnaast staan er in het dorp momenteel al zo’n 70 huizen langdurig te koop.
Een raadsmeerderheid van VVD, CDA, PvdA, LokaleDemocraten gaf vanavond echter die ongedekte cheque af, een cheque met spookgeld dat opgebracht dient te worden met nog te verdienen geld.

Woningcorporatie Woonwenz overweegt om niet meer te bouwen wanneer er verderop leegstand is en verpaupering op de loer ligt. Een terechte zorg waar B&W niet naar wil kijken. Met een knoepert van een tunnelvisie staart B&W zich blind op de MFA aan de zuidrand, wetende welke toekomstige problemen dit veroorzaakt en dat de tweespalt in het dorp aan houdt.

Door het uitvoeren van een quick scan wil de SP, samen met andere partijen, inzicht krijgen op de quickscan_loep ruimtelijke ontwikkelingen in de kern Arcen, waarin alle genoemde locaties worden betrokken, de huidige stand van zaken en eventueel bekend zijnde toekomstperspectieven worden beschreven en hierbij woningstichting Woonwenz, Dorpsraad Arcen en andere belanghebbenden als partners actief te betrekken.

Het is namelijk slim om nu al een oplossing in te leiden en na te denken over een goede invulling en inpassing voor geheel Arcen. Helaas, het college en daarmee de coalitiefracties houden vast aan de locatiekeuze aan de zuidrand voor dit MFA. En daarmee bemoeilijkt ze een gedegen inpassing voor het dorp.
B&W wil om diverse belangen nu een besluit nemen, wetende dat er bezwarenschriften en zienswijzen komen en daarmee de raad dit onderwerp opnieuw op het bordje krijgt. Daarmee schieten we niks op.

Er liggen diverse rapporten, brieven, petities, enquêtes, smeekbedes, en adviezen die allen schreeuwen om aandacht stapel_papieren en het gebruik van het gezonde verstand. B&W en de coalitiefracties zijn hier doof voor. Waarom? Steevast volgen er dan reacties over representatie, procedures, vertragingsangst, enzovoorts maar geen werkelijke reden. Uit het raadsdebat bleek dat vooral het CDA vurig wenst dat de MFA op het Ovaal komt, de andere fracties gaan daarin mee. Wat speelt er dat de keuze voor de MFA op het Ovaal (zeker voor het CDA) zo’n belangrijke is?

Veel vragen blijven onbeantwoord zoals de financiering, of de ruimtelijke onderbouwing wel klopt, of het juridisch wel allemaal in de haak is, waarom vergunningen gelden terwijl er nu op een andere plek gebouwd moet worden, of de gebruikers wel de kosten langdurig kunnen ophoesten, waarom eerdere besluiten niet werden gerespecteerd, waarom met vast houdt aan het besluit van de voormalige gemeente Arcen&Velden terwijl dat plan in de prullenmand ligt, waarom ineens Antares als bouwpartner opzij is geschoven?

Zorgvuldigheid is belangrijk en als dat betekent dat het allemaal wat langer duurt, dan is dat zo, we hebben het over een gebouw dat voor tientallen jaren gebouwd wordt. impressie_MFA Het Ovaal werd voorbestemd als evenemententerrein, het ontwerp MFA doet afbreuk aan de omgeving, de ruimtelijke onderbouwing laat steken vallen. De vraag is of de nu voorliggende (opgeschoven) locatie nog wel overeenkomt met eerdere procedures en ruimtelijke onderbouwingen.

De Commissie Ruimtelijke Kwaliteit houdt vraagtekens, en de Kwaliteitscommissie Limburg liet weten dat men het huidige ontwerp voor het MFA en de locatie daarvoor niet ziet zitten, het wordt tot op de grond afgebrand. Woorden van gelijke strekking werden eerder ook al geschreven door diverse andere instanties. Als zo’n belangrijk advies verschijnt, dan neem je dat serieus. Venlo legt het naast zich neer, ook dat is een keuze. Niet de onze.

Het draagvlak voor deze locatie ontbreekt. Tekenend zijn de cijfers van de in de afgelopen jaren gehouden enquêtes, en die spreken voor zich: steeds blijkt dat een overgrote meerderheid een MFA wil maar niet op het Ovaal aan de Zuidrand.

De huidige problemen in de basisschool met de winterkou, waarbij Wijdtveld kinderen met de jas aan in de klas zitten of lessen uitvallen omdat het te koud is, die verwarmingsproblemen zijn vrij eenvoudig op te lossen. Het is jammer dat de wethouder aan geeft niets te willen doen aan deze situatie die zeker nog twee winters zal voortduren. Een hele vreemde opstelling.

De SP heeft zich vanavond en ook twee weken geleden in de ‘oordeelsvormende vergadering’ de tong blauw gepraat, diverse vragen gesteld en alternatieven naar voren gebracht maar de coalitie heeft de rijen gesloten en is niet van plan om een millimeter aan te passen. Zonde en een vreemde starre houding.
Door het raadsbesluit nu (een verklaring van geen bedenkingen) betekent dat veel Arcenaren opnieuw moeten en zullen gaan procederen, hetgeen betekent dat het nog jaren kan duren voordat Arcen nieuwe accommodaties krijgt. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Lees ook: