Er wordt een loopje genomen met de Holleweg

29 september 2011

Er wordt een loopje genomen met de Holleweg

Hout-Blerick Woensdag stemde een raadsmeerderheid van CDA, VVD, D’66 voor de bouw van een woning aan de Holleweg-Bergmanshofweg in Hout-Blerick. Men trapte daarmee niet alleen tegen het zere been van de dorpsbewoners maar veegde ook eerder genomen besluiten van tafel. Een hele heisa over 1 bouwplan dat voor opschudding zorgde in het dorp en de gemeenteraad.

In mei 2010, tijdens de behandeling van het bestemmingsplan, vroeg de SP expliciet of er op het perceel aan de Holleweg/Bergmanshofweg in Hout-Blerick met bestemming ‘agrarisch met waarde’ wel bouw mocht plaatsvinden. Het antwoord van de wethouder was helder: “Volgens dit plan kan er niet gebouwd worden”. Toen bleek dat een Blerickse ondernemer daar toch een woning wilde neerzetten en een bouwvergunning aan vroeg, zorgde dit terecht voor nogal wat discussie in zowel de raad als in het dorp zelf.

hout-blerick

De Dorpsraad Hout-Blerick trok aan de bel want het kan niet zo zijn dat er gebouwd wordt op een landschappelijk belangrijk rivierduingebied dat beschermd is in het bestemmingsplan, en waarover in diverse rapporten, adviezen en het door de gemeente overgenomen Dorpsontwikkelplan gesteld wordt dat deze unieke plek onaangetast moet blijven. Hoe bestaat het dat er ineens wel van afgeweken mag worden? Boze tongen beweren dat er vriendjespolitiek en geld in het spel is maar hard maken kan men dit niet. Dit speelt ook geen rol; het idee dat er nu wel bouw wordt toegestaan vraagt om opheldering.

In september 2010 stelde de SP raadsvragen aan de wethouder wat er klopt van het bouwplan. De antwoorden daarop waren erg vaag, dus sprak de SP wethouder Twan Beurskens Beurskens (VVD) in een vergadering hierop aan. Opnieuw volgde een warrig betoog, de onduidelijkheid bleef bestaan. Daarop bedong de raad de unieke situatie dat over dit ene bouwplan niet het college van B&W (zoals gebruikelijk) maar de gemeenteraad een besluit zou nemen.

De dorpsraad kwam in actie, bestookte raadsleden met informatie poster en commentaar op verkeerde voorlichting in de raadsconsultatie. Ook hield ze een petitie in Hout-Blerick waarop 95% van de dorpelingen aan gaf dat men geen bebouwing aan de Holleweg wenst. De oude dorpskern hangt vol met protestposters.

Afgelopen woensdag boog de gemeenteraad zich opnieuw over de ‘Holleweg’. De diverse opstellingen van de raadsfracties waren minimaal opvallend te noemen. PvdA, GroenLinks en SP gaven duidelijk aan dat hier de belangen van burgers werden geschonden.
VVD en CDA wilden enkel naar de procedure kijken en niet naar de inhoud. Beide partijen hielden vol dat de procedure goed was doorlopen en ze daarom konden instemmen met het bouwplan. “Als men het er niet mee eens was moet de rechter maar uitspraak doen”, zo stelde de VVD die ook zei “meer vertouwen te hebben in de ambtenaren dan in de burgers”. Het CDA was juist zeer negatief over het ambtelijk apparaat, waarop de burgemeester zei dat in de raad ambtenaren zich niet kunnen verdedigen en het CDA voor klachten de wethouder dient aan te spreken, waarop het CDA verder zweeg...

Hout-Blerick.jpg

De SP gaf aan dat als een bestemmingsplan stelt dat er niet gebouwd mag worden en dat een jaar later toch gedaan wordt, de spelregels tijdens het spel worden veranderd. Waarom worden er adviezen en plannen overgenomen, en waarden in bestemmingsplannen vastgelegd, wanneer ze vervolgens met voeten worden getreden? Wat is de uitspraak van de gemeenteraad over bestemmingsplannen nog waard wanneer beide worden weggezet en niet serieus genomen?

Over een raadsconsultatie kan de gemeenteraad niet stemmen, ze kan alleen de wethouder advies meegeven die er in feite mee kan doen wat hij wil. Om dit te voorkomen brachten GroenLinks en SP samen een motie in zodat de raad toch kon stemmen over de kwestie-Holleweg. Een slimme zet waarmee de raadsfracties kleur moesten bekennen, via een hoofdelijke stemming.
Jammer genoeg werden er direct stalorders uitgedeeld bij CDA en VVD zodat deze rechtse partijen in de coalitie voor de bouw van de woning stemden. springbeek De belangen van het grote geld gaan bij die partijen en D’66 (dat ook voor bouw stemde en daarmee de raadsmeerderheid vergrootte) duidelijk voor de belangen van de normale burger. Horende doof en ziende blind voor eerder genomen besluiten en datgene wat men in Hout-Blerick wil!

De Dorpsraad dreigde met opstappen als het bouwplan goedgekeurd zou worden, want dan zou men hen niet serieus nemen en ontstaat er een vertrouwensbreuk. Direct na het raadsdebat legden de teleurgestelde bestuursleden hun functies neer.
De SP betreurt deze stap maar begrijpt ze volkomen. Wanneer andere belangen en geneuzel over procedures boven de inhoud, het algemeen belang en het natuurbelang staan, dan is er iets goed mis in politiek en bestuurlijk Venlo.

28-09-2011: Website Dagblad de Limburger: Omstreden bouw Hout-Blerick gaat door
25-11-2010: Raad beslist over bouwen aan Holleweg
30-09-2010: Wel of geen bouw Holleweg Hout-Blerick?