SP vraagt om harde aanpak overlast hangjeugd

12 augustus 2011

SP vraagt om harde aanpak overlast hangjeugd

hangjongeren De aanhoudende overlast van hangjeugd in Venlo-zuid zorgt voor grote onrust bij bewoners. De politie zegt weinig te kunnen doen en ook de onlangs ingestelde maatregelen bieden geen soelaas om de jeugd aan te pakken. Op dit moment is het vanwege de vakantie iets rustiger maar in feite gaat het in de Sloot van kwaad tot erger. Dit baart ons zorgen en we willen weten wat het college gaat doen om de situatie te normaliseren.

Al jaren heeft men in de omgeving Sloot, Venlo-zuid, last van hangjeugd. Het blijft hierbij niet bij alleen lawaai en hinderlijk gedrag. hangjeugd Volgens de buurtbewoners maken de jongeren zich schuldig aan verbaal en fysiek geweld, vandalisme en vernielingen, drugsdeals, bedreigingen, en diverse overtredingen. Bewoners voelen zich onveilig op straat en in huis, zijn bang voor represailles. Ze maken zich ernstige zorgen en zijn de terreur meer dan zat: “We willen uit de oorlogssituatie en willen de straat terug”, zo liet men de SP in een persoonlijk gesprek weten.

Alexander-Vervoort Onlangs was SP-fractievoorzitter Alexander Vervoort op werkbezoek bij de wijkagenten van Venlo-zuid, en kwam de overlastveroorzakende hangjeugd ook ter sprake: “De politie gaf aan met handen en voeten gebonden te zijn aan de wet en kan weinig veranderen aan de overlastsituatie. Ook de in juni ingestelde tijdelijke verblijfsontzegging en aanscherping van de APV geeft hen geen extra wapens in handen om de overlast terug te dringen. Daar komt bij dat de straatcoaches en het jongerenwerk niet of onvoldoende aanwezig kunnen zijn om de jongeren en hun gedrag te kunnen beïnvloeden. Dit baart mij, en de buurt, ernstige zorgen.”

Vervoort: “Ik heb hierover vandaag vragen gesteld aan het college van B&W want ik wil weten wat het gemeentebestuur concreet gaat doen om de overlast weg te nemen, en de wijk weer leefbaar te maken. De in juni ingestelde maatregelen leidden tot niets, dan moet er maar uit een sterker vaatje worden getapt om die rotjochies voor eens en altijd in te dammen.”

Vervoort: “Laten we wel wezen, wat in Venlo-zuid aan de hand is, hangjeugd was eerder ook al in andere wijken aan de orde. Dus moet er een gemeentebrede aanpak komen om overlast terug te dringen, en het bij de bron aan te pakken. De ingezette bezuinigingen op jongerenwerk, straatcoaches en politie is hierin een negatieve factor die ik het liefst teruggedraaid zie worden, in het belang van Venlo.”

Lees hier de vragen die de SP vandaag heeft ingediend. (PDF)

21-08-2011: Website L1: SP Venlo wil maatregelen tegen hangjeugd (artikel en radio-interview)
10-08-2011: Mee op patrouille met de wijkagent
07-06-2011: Website Omroep Venlo: 'Hangjongeren Venlo-Zuid aangepakt'