Buurten in Venlo-zuid

14 oktober 2010

Buurten in Venlo-zuid

buurten De SP staat er om bekend met regelmaat een buurt te bezoeken om van de bewoners te horen wat er goed gaat en wat er beter kan. Zo gingen we laatst op bezoek in Venlo-zuid, en wel in de omgeving Reigerstraat. Rotjochies en schooljeugd zorgen daar voor onnodige overlast.

De Reigerstraat loopt parallel aan de Emmastraat en ligt tussen de Zwanenstraat en Waterhoenstraat, aan de achterkant van College Den Hulster en Gilde Opleidingen. Het merendeel van de bewoners is best tevreden maar er zijn altijd wel zaken die meer aandacht verdienen. Er leven kleine frustraties in deze straat, en dan gaat het met name om de scholieren van scholengemeenschap Den Hulster die tijdens pauzes en vrije lesuren van school naar de winkels in deze buurt gaan, en dan door de Reigerstraat lopen, en het ‘vrij normaal’ vinden om het afval op straat of in de voortuinen te deponeren. Dit tot veel ongenoegen van vele buurtbewoners.

20-09-2010 buurten Reigerstraat Venlo-zuid1

Overdag is er een parkeerprobleem horen we van meerdere bewoners, dit begint al ’s morgens rond negen uur, als de school begint, zijn in een mum van tijd alle parkeerplaatsen bezet. “Als ik dan met mijn auto wegrijdt om boodschappen te halen, en dan weer terugkom, is er geen plaatsje meer om mijn auto te parkeren. Dan moet ik hem helemaal achterin in de straat neerzetten.”, vertelt een meneer met hartproblemen. Hij beseft dat het een openbare weg is en iedereen er zijn auto mag parkeren. Hij vervolgt: “Toch is het niet leuk, vroeger was dit geen enkel probleem, was er plaats genoeg. Het zijn leerlingen maar ook docenten van de scholen die hier hun auto parkeren in plaats van bij de school zelf. Maar die parkeerplek is aan de andere kant van de school en waarschijnlijk net iets te ver lopen…”

20-09-2010 buurten Reigerstraat Venlo-zuid4

Er bevinden zich enkele doorgangen in de Reigerstraat die in verbinding staan met de Emmastraat, die door jongeren veel worden gebruikt als de route naar het winkelcentrum. En dat gaat niet altijd geruisloos maar dat is niet het ergste probleem. Erger vindt men dat er jongeren bij zijn die in de achtersteegjes blowen, verpakkingsmateriaal achterlaten en tegen muren, schuttingen en tuindeuren plassen. Een mevrouw zegt hierover: “Ik word er gek van maar ruim het toch elke dag weer op. Je doet er niets aan en de scholen zijn ziende blind en horende doof.”

Denhulster

Tot voor enkele jaren geleden was er overleg tussen schooldirectie van Den Hulster en buurtbewoners maar sinds de komst van het Technodome (schakel tussen VMBO en MTS) is de situatie verergerd en is er geen overleg meer. “De scholen kijken er niet meer naar om. Officieel mogen brugklassers niet van het schoolterrein af maar niemand houdt hen tegen hoor, geen docent te zien.”, zegt een buurtbewoner teleurgesteld.

Een mevrouw heeft zo haar eigen oplossing: “Laatst was ik in de tuin en hoorde iemand tegen mijn achterdeur plassen, trok de deur open, die knul helemaal verschrikt, zei ik tegen hem dat ik echt niet onder de indruk ben van zo’n piemeltje. De boodschap is wel aangekomen denk ik.”

Sommige automobilisten die over de Emmastraat rijden nemen het niet zo nauw met de snelheid waardoor het voor ouderen en voor kinderen moeilijk wordt om over te steken, de verkeersdrempel die daar ligt heeft geen enkele impact en wordt gezien als een hobbeltje waar men zo overheen sjeest. Veel bewoners zien graag dat deze rimpel in het asfalt een echte drempel wordt.

20-09-2010 buurten Reigerstraat Venlo-zuid5

Nadat we de laatste bewoners hadden gesproken zijn we naar de speeltuintjes gegaan, hier zouden zich hangjongeren bevinden die voor overlast zorgen. Helaas op dat moment, als wij ons daar bevinden, is er niemand te zien. Wel spreken we een buurtbewoner die bevestigd dat men hier last van heeft. Hij en zijn buren gaan binnenkort een bouwlamp ophangen met bewegingsmelder waarmee men hoopt de hangjeugd en hun scooters weg te jagen in de late uurtjes.

Vlak bij een speeltuintje staat een oud ketelhuis genomineerd voor de sloop, aan de grote deuren hangen sloten om deze gesloten te houden. Dit hebben de bewoners zelf gedaan nadat er zich een gevaarlijke situatie ontstond met kinderen die zich in het pand bevonden. Een geruststelling is er; men heeft toegezegd dat het op korte termijn gesloopt wordt. De buurt hoopt dat dan het speeltuintje meteen uitgebreid wordt, zodat de kleine kinderen niet alleen meer plek hebben om te spelen maar ook meer in het zicht van de ouders zijn.

20-09-2010 buurten Reigerstraat Venlo-zuid320-09-2010 buurten Reigerstraat Venlo-zuid3

Links de bewuste poort met nu 4 hangsloten, rechts het hele ketelhuis.

Iedere buurt heeft z’n problemen maar we hoorden gelukkig van velen dat ze graag in deze wijk wonen. De klachten die we kregen hebben we doorgespeeld naar de wijkraad, gemeente, woningcorporatie en de scholen. Hopelijk trekken die hun plan zodat het nog prettiger wonen wordt in dit stukje Venlo-zuid.

Buurtonderzoek: De SP wil graag weten wat er speelt in uw straat. Lees de enquête en vul hem in.