Waarom doet Venlo niet mee aan rechtszaak voor behoud WSW?

14 juli 2011

Waarom doet Venlo niet mee aan rechtszaak voor behoud WSW?

rechtbank Gisteren werd bekend dat 23 gemeenten in een kort geding tegen de Staat eisen dat de bezuiniging van 158 miljoen euro op de sociale werkplaatsen (WSW) wordt terug gedraaid. We zijn verbaasd dat de gemeente Venlo niet genoemd wordt, zeker gezien het college meerdere keren heeft aangegeven actief op te treden tegen deze bezuiniging. Via raadvragen willen we hier opheldering over krijgen.

Op de website van L1 werd gisteren vermeld dat 23 gemeenten, in een kort geding tegen de Staat, eisen dat de bezuiniging van 158 miljoen euro op de sociale werkplaatsen (WSW) wordt terug gedraaid. De gemeenten hebben dit kort geding aangespannen samen met Cedris, de organisatie van de sociale werkplaatsen.
De rechtszaak is mede aangespannen door Venray en Heerlen, als enige Limburgse gemeenten. De SP vraagt zich af waarom de gemeente Venlo niet ook genoemd wordt. Dat zou namelijk wel logisch zijn, gezien de gedane uitlatingen van B&W over de bezuinigingen op de WSW.

In de raadsvergadering van 11 mei 2011 heeft de SP middels mondelinge vragen aangedrongen om een actieve houding van het college armoedewerktniet aangaande het bestuursakkoord tussen kabinet en VNG, en heeft hierin gevraagd om zich politiek uit te spreken tegen de dramatische gevolgen van dit akkoord voor mensen die werken bij de sociale werkplaats.
Het college gaf toen aan actief op te treden tegen deze bezuiniging en zich sterk te maken om de zorgplicht voor de kwetsbare mensen in de WSW te kunnen nakomen.

Of is Venlo enkel met woorden tegen deze bezuiniging en niet ook in daden? Redenen genoeg voor de SP om opheldering te vragen.
We willen graag weten of Venlo samen met de andere gemeentes ten strijde gaat trekken tegen de bezuinigingsmaatregelen op de sociale werkvoorziening?
Ook willen we weten wat het college effectief en concreet heeft gezegd of gedaan in de overlegrondes en de bijeenkomsten waar het bestuursakkoord en de WSW op de agenda stonden?
Daarnaast interesseert het ons wat het college in de toekomst gaat doen om de bezuinigingsmaatregelen op de WSW te stoppen en de zorgplicht voor de zwakkeren in de samenleving te waarborgen?

In de raadsvergadering van 11 mei 2011 antwoordde het college op vragen van de SP over het bestuursakkoord als volgt: [citaten] Bruls “Ook de gemeente Venlo vreest voor financiële klappen die ze, door de snelheid waarmee het akkoord ingevoerd moet worden, niet kan opvangen. Dit gaat zo niet. Als dit niet wordt aangepast dan wordt Venlo eigenlijk gevraagd om op fronten te bezuinigen waarop we niet verder kunnen of willen bezuinigen. In het akkoord staan best goede dingen maar op dit punt kunnen we niet instemmen. Tijdens het VNG-overleg op 8 juni dienen we een resolutie in die de VNG op roept terug naar de onderhandelingstafel te gaan. Als ze dit weigert dan stemt Venlo tegen het bestuursakkoord.”, aldus de reacties van burgemeester Bruls.

In de raadsvergadering van afgelopen juni gaf het college, op vragen vanuit de VVD, aan vast te houden aan de (bovenstaande) reacties gegeven op 11 mei.
Op 23 februari 2011 liet wethouder Testroote de raad weten de (op 24 november 2010) verworpen SP-motie toch uit te voeren. Deze motie riep op om niet te bezuinigen op de sociale werkplaats WAA.

Met dit bovenstaande allemaal in het achterhoofd zijn we benieuwd of het college van B&W nog steeds achter die gegeven reacties staat? En zo nee, wat dan de mening heeft doen veranderen?

Het kabinet-Rutte wil 30.000 mensen die sinds 1998 werken in de sociale werkplaatsen, herkeuren en zo richting 'normale bedrijven' te laten 'doorstromen'. armoedewerktniet In de praktijk wil dit zeggen dat deze mensen geen indicatie meer krijgen voor de sociale werkplaats, en er voor hen geen werk zal zijn in de ‘normale’ bedrijven, die door de crisis toch al zuinig zijn met het aannemen van personeel. Laat staan dat deze bedrijven de voor WSW’ers belangrijke begeleiding en sturing kunnen bieden.
Een bezuiniging aan de onderkant van de samenleving op een groep mensen die in sneltreinvaart richting bijstand zullen gaan, en daar jaarlijks ook nog eens 2000 euro mogen inleveren. Allemaal op kosten van de gemeenten!

Gemeenten doen er goed aan om samen te werken tegen de onzalige plannen van dit kabinet. Venlo hoort mee te doen aan dat verzet.

De SP is van mening dat er in de WSW/sociale werkplaatsen, en bij de WAA-groep in Blerick in het bijzonder, geen banen moeten worden geschrapt maar juist banen moeten worden gecreëerd. Er mogen geen ontslagen vallen bij de sociale werkvoorziening voor geïndiceerde werknemers, en deze mensen mogen niet onder het minimumloon verdienen.
Ook dient er gezorgd te worden voor een goede begeleiding en opleiding opdat de mensen in de WSW verder komen in het leven en hun werkcarrière. Juist omdat de WSW en de WAA een belangrijke partner is voor de gemeente Venlo.

Update: Inmiddels heeft de voorzieningenrechter in het kort geding de 23 gemeenten niet-ontvankelijk verklaard maar doet pas volgende week een echte uitspraak. De gemeenten zullen dan naar de bestuursrechter stappen. Wat de rechtbank ook beslist, onze vragen blijven rechtovereind staan. Het is aan B&W van Venlo om duidelijkheid te verschaffen.

Bekijk de actiewebsite 'Armoede werkt niet!'
12-05-2011: Ook Venlo stemt tegen bestuursakkoord
25-11-2010: Vakbonden en ‘links’ trekken samen op tegen bezuiniging op de WSW