Vragen gesteld over komst uitzetcentrum uitgeprocedeerde asielzoekers

7 juli 2011

Vragen gesteld over komst uitzetcentrum uitgeprocedeerde asielzoekers

AZC Als het aan het COA en minister Leers ligt, wordt het asielzoekerscentrum in Venlo omgebouwd tot uitzetcentrum voor gezinnen met kinderen. Voor de SP een ongewenste ontwikkeling. Venlo zegt hierover nog geen standpunt te hebben en ook nog geen verzoek te hebben gekregen maar intussen is er wel al diverse keren overlegd. Uit eigen onderzoek weten we intussen meer en via raadsvragen willen we weten wat er nu precies gaat gebeuren.

Enkele vrijwilligers werkzaam bij het asielzoekerscentrum (AZC) aan de Weselseweg stelden de SP onlangs op de hoogte van het voornemen van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) om het AZC in Venlo om te bouwen tot vertrekcentrum voor uitgeprocedeerde asielzoekers.
Nog tijdens ons onderzoek hiernaar lekte op 1 juli uit de ministerraad dat minister Leers uitgeprocedeerde asielzoekers ook wil onderbrengen in Venlo.
Dinsdag reageerde de wethouder hierop in een email dat Venlo hierover nog geen standpunt heeft ingenomen. Een dag later meldde Omroep Venlo “dat de gemeente nog geen officieel verzoek vanuit Den Haag heeft gehad”.

Onderzoek Uit ons eigen onderzoek en gesprekken met vrijwilligers/werknemers blijken andere zaken. Graag willen we deze tegenstrijdigheden opgehelderd hebben, en dus stelden we vandaag 25 vragen hierover aan het Venlose college van B&W.

Het aantal vluchtelingen dat in Nederland asiel aanvraagt daalt al jaren. Reden voor het COA om diverse AZC's te sluiten. Naast deze AZC’s, zoals aan de Weselseweg in Venlo, heeft het COA ook vertrekcentra van waaruit uitgeprocedeerden worden uitgezet naar land van herkomst. Vaak blijkt dit niet mogelijk omdat het land de mensen niet terug wil nemen (China bijvoorbeeld) of omdat de vluchtelingen geen paspoort of andere papieren hebben waaruit blijkt waar ze exact vandaan komen.
Terugsturen – ofwel uitzetten – betekent dan niet een enkeltje Schiphol maar de deur wijzen wetende dat deze mensen in de illegaliteit verdwijnen en een zwervend bestaan door Nederland gaan leiden.
Leers Dit is natuurlijk niet de juiste wijze om met uitgeprocedeerden om te gaan. Toch heeft CDA-minister Leers dit als speerpunt van zijn beleid gemaakt, onder druk van gedoogpartner PVV.

Nu wil minister Leers dat het AZC in Venlo, dat binnenkort zou sluiten, wordt omgebouwd tot een uitzetcentrum voor gezinnen met (kleine) kinderen. Het AZC zal volledig omgebouwd moeten worden want het moet van de minister nog soberder en de recreatieruimte dient te verdwijnen. En dat dus voor een centrum waar ouders met hun kinderen moeten verblijven, die dan niets te doen hebben.

Een gezin met kinderen dat is uitgeprocedeerd mag pas worden uitgezet nadat het jongste kind de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt. Intussen zijn de kinderen leerplichtig en worden onder meer op de Gemmaschool onderwezen. AZC_kinderen Moeten deze mensen al die tijd in een spook-AZC verblijven terwijl de kinderen inburgeren, en dus eigenlijk niet mee teruggestuurd zouden kunnen worden?
Het beleid van Leers lijkt er op uit om deze vluchtelingen simpel weg te pesten, in de hoop dat ze vanzelf verdwijnen. Niet naar land van herkomst maar op straat, in Venlo, in de illegaliteit dus.

Daarnaast zijn de extra kosten voor deze verbouwing onlogisch wanneer het AZC-Venlo binnen vier jaar toch dicht gaat. Ook onlogisch is de reisafstand tussen Venlo en Schiphol, dat zorgt voor extra stress, begeleiding/beveiliging en kosten. AZC_Venlo Blijkbaar wil het kabinet goede sier maken met cijfers van uitgeprocedeerde asielzoekers die zogenaamd zijn uitgezet maar hooguit de poort van het AZC, en niet Nederland, hebben verlaten.

De toenmalige wethouder stelde in 2006 nog dat de gemeente uitgeprocedeerde asielzoekers (niet zijnde illegalen) “van dak tot dak zal opvangen” en buiten een rechtelijke uitspraak “in alle andere gevallen treden en vangen wij op”. Met een uitzetcentrum in Venlo gaat de huidige wethouder het druk krijgen om alle buiten de poort gezette gezinnen met kinderen op te vangen…
We zijn benieuwd hoe de wethouder denkt dit in goede banen te leiden, en wachten zijn antwoorden op onze vandaag ingestuurde vragen af.

Lees hier de vragen die de SP vandaag heeft ingediend. (PDF)

Update 02-09-2011: Het College van B&W ziet af van opvang voor uitgeprocedeerde gezinnen met minderjarige kinderen in het asielzoekerscentrum AZC in Venlo. De gemeente geeft geen toestemming voor de huisvesting van deze groep asielzoekers. De SP is blij met dit besluit. Maar Venlo geeft wel aan dat “als de minister uitgeprocedeerde gezinnen verdeelt over meerdere centra in Nederland”, Venlo “bereid is om daar dan ook zijn aandeel in te nemen”. Dit is een vreemd addertje onder het gras. De SP houd de vinger aan de pols.

06-07-2011: Website Omroep Venlo: Uitgeprocedeerde asielzoekers wellicht naar Venlo
04-08-2006: SP Venlo tegen uitzettingen gezinnen met kinderen
08-02-2007: "Het Generaal Pardon?!" (bezoek aan AZC-Echt)