Economische chantage en bangmakerij

12 maart 2011

Economische chantage en bangmakerij

factsfigure De laatste cijfers van het Centraal Plan Bureau lijken bemoedigend. Rutte zit nog geen half jaar in het torentje en de economische groei in 2012 lijkt op 1,5% uit te komen, de werkeloosheid op 4%, het volume van de wereldhandel stijgt, én toch moeten we bezuinigen?! Mensen moeten toch tot anderhalf keer modaal inleveren terwijl alles in de positieve richting wijst? De reden is eenvoudig, het antwoord is macht!

Column door Ton Heerschop, raadslid voor de SP in Venlo

Mark Rutte (VVD) is premier maar wel eentje met een zeer mager mandaat. Hij is door een sluw kunstje van Maxime Verhagen (CDA) in een gedoogconstructie getrokken met de PVV van Geert Wilders. En dat allemaal door spierballentaal over enorme bezuinigen die zouden moeten waarbij leuke dingen voor de gewone man er niet in zitten. Die gewone man, ook vaak de 'hardwerkende Nederlander' genoemd, levert overigens wel een arbeidsproductiviteit om trots op te zijn, en is de kurk waar de Nederlandse economie op drijft. En juist die kurk sloopt men nu in Den Haag.

Het probleem zit hem in de werkeloosheid, dat is de achilleshiel van het liberale verhaal. Immers als een macht bepaalde hoeveelheid van de aangeboden arbeid werkeloos thuis zit dan zal het overige deel niet al te hoge looneisen stellen en dat is weer positief voor het bedrijfsresultaat, de aandeelhouders en uiteindelijk de bonus van de directeur. Met maar 4% is dat werkeloosheidspercentage te laag om de gewone man mee bang te maken. En dus blijft het motto ‘bezuinigen tot het gaatje’ want anders krijgen we zogenaamde “Belgische toestanden”, wat dat dan ook mag zijn...

En ondertussen krijgt de bankdirecteur weer zijn miljoenenbonus op basis van totaal foute producten als woekerpolissen en beleggingshypotheken. Bezuinigen we op de zwaksten in de samenleving zoals de mensen in de sociale werkplaatsen of leerlingen die zorg nodig hebben. Draaien vooral CDA-ministers onder Rutte sneller dan een windhaan bij windkracht tien en is de PVV sneller op weg naar de politieke elite dan een intercity met defecte remmen.

De gevestigde partijen hebben niet het lef om datgene aan te pakken waar het echt om gaat, namelijk de macht_Totaal enorme zelfverrijking van een klein deel van de samenleving en het gebrek aan solidariteit dat dit met zich mee brengt. Liberalen pronken graag met het gegeven dat 20% van de Nederlanders voor 80% van de inkomsten zouden zorgen, maar vergeet daar gemakshalve even bij te vermelden dat deze 20% ook 80% van de rijkdom én de macht in handen heeft.

Het is volslagen belachelijk om in Venlo te moeten bezuinigen terwijl er mensen in de Nederlandse samenleving een bonus krijgen die het tekort van onze gemeente drie keer kan opvangen. Dat is pervers, walgelijk en schandalig. Maar zowel VVD, CDA alsook de PVV werken hier 'gewoon' aan mee. Verdere bezuinigingen op het gemeentefonds zijn dan ook niet langer acceptabel. Een signaal dat glashelder moet doordringen tot de VVD-CDA-PvdA coalitie in onze gemeente.

09-03-2011: CPB: Kerngegevens concept-CEP 2011
24-02-2011: Opinie Financieel Dagblad: Rutte manipuleert de cijfers
03-06-2010: Venlo moet fors bezuinigen maar ten koste van wie?