Vragen stellen over het vragen stellen

1 februari 2011

Vragen stellen over het vragen stellen

Camera bewaking Als positief kritische partij wil je graag je controlerende taak in de gemeenteraad goed uitvoeren. Daarbij hoort het instrument van de schriftelijke vragen die de raad kan stellen aan het college van burgemeester en wethouders om opheldering of verduidelijking te krijgen. Dan is het wel zo handig als die vragen ook tijdig beantwoord worden. Laat daar B&W nu laks in zijn. Vandaag stelden we dan maar vragen hoe het zit met die vragen.

Alexander-Vervoort SP-fractievoorzitter Alexander Vervoort: "Er zijn schriftelijke vragen die de SP 23 en 36 weken geleden heeft ingediend. Van het college kregen we taal noch teken. Zo kunnen we ons werk niet doen, wordt de raad niet serieus genomen, en gehinderd in haar controlerende taak."

Nu hebben enkele partijen, met de SP voorop, al vaker aandacht gevraagd hoe het zit met de beantwoording van de door diverse raadsfracties gestelde vragen. Steeds hoorde de raad dat 'Men er achteraan gaat', het 'Serieus de aandacht heeft' en in december stelde de burgemeester nog dat "Voor het einde van de week de vragen beantwoord zijn". Intussen zijn weer anderhalve maand verstreken en nog steeds... niets!

Vervoort: "Het is een beetje van de gekke maar vandaag heeft de SP schriftelijke vragen gesteld over het uitblijven vragen van antwoorden op gestelde schriftelijke vragen. De SP heeft het college een ultimatum gesteld: vóór 01 maart 2011 dienen alle nog niet beantwoorde vragen te zijn beantwoord en de vragenstellers hiervan in kennis gesteld. Gezien de reeds lange wachttijd zijn we dan nog best coulant..."

Lees hieronder de brief die de SP-fractie stuurde:

Aan: College van B&W gemeente Venlo (via griffie)
Betreft: Schriftelijke vragen conform artikel 37 RvO
Onderwerp: Naleving termijn beantwoording schriftelijke vragen
Datum: 01 februari 2011

Geacht college,

De SP-fractie vraagt nogmaals aandacht voor het naleven van de procedureel vastgelegde beantwoordingtermijn van dertig dagen voor vragen ex. ‘artikel 37’ oftewel de schriftelijke vragen van raadsfracties aan het College. Met een blik op het jongste ‘Overzicht nog niet beantwoorden vragen’, trekt de SP opnieuw aan de bel. Want er zijn nog steeds 8 vragen van diverse fracties onbeantwoord waarvan de beantwoordingtermijn van 30 dagen ruim is verstreken.
Het is wel een vreemde situatie dat we middels schriftelijke vragen opheldering moeten vragen over de beantwoording van eerder gestelde schriftelijke vragen. Via onderstaande uiteenzetting geven we u graag aan waarom de SP opnieuw aandacht vraagt voor deze kwestie.

Het voorliggende probleem is al diverse keren aan de orde gesteld. In het presidium is dit onderwerp vaste prik, het fractievoorzittersoverleg sprak eerder haar verontwaardiging uit, alsook kwam dit aan de orde in de raadsvergadering van 15-12-2010. Tijdens het vragenhalfuur in die raadsvergadering gaf de voorzitter (burgemeester Bruls) het volgende antwoord:
Bruls“Laat ik zeldzaam kort zijn. Het antwoord is ja. Voor vrijdagmiddag 17.00 uur (17-12-2010, red.) hebt u antwoord op de vragen. Een en ander is geruime tijd geleden in het college geweest. Daarna is er schijnbaar iets misgegaan. De schuld ligt uiteraard bij het college. Ik heb eerder dergelijke signalen gehoord. Ik ga tot de kerst niet al mijn tijd spenderen om alle openstaande vragen boven tafel te krijgen maar ik wil het wel gerapporteerd hebben. De antwoorden komen zo snel mogelijk uw kant op. De termijnen moeten worden nagekomen.“
Deze toezegging is voor een deel ingelost maar nog steeds staan er dus langdurig vragen ‘open’.

Als voorbeeld stellen we twee vragensets waarbij de beantwoording al maanden uit blijft:
• Als het gaat om de SP-vragen van 24-08-2010 'Is Venlo ook opgelicht bij de verkoop van aandelen Bouwfonds?' zien we dat er 23 weken verstreken zijn. De SP vraagt zich af hoe lastig het kan zijn om binnen de ambtelijke organisatie en bij VNG dit vraagstuk boven tafel te krijgen?
• Als we kijken naar de SP-vragen van 25-05-2010 'Woonsituatie langs spoorweg Venlo' moeten we constateren dat de raad inmiddels 36 weken op het antwoord wacht. In december stelde de SP-fractie in de raad dat zelfs ProRail in september 2010 al een reactie * gaf naar een bewoner waar onze vragen onder meer op zijn gebaseerd. Volgens een tussenbericht (26-08-2010)van de beleidsadviseur zouden deze vragen “in de collegevergadering van 07-09-2010 behandeld worden”. Wat is het probleem bij de gemeente Venlo dat deze vraag onbeantwoord blijft?

In de conceptnotitie van het presidium (19-01-2011) over het proces van artikel 37 vragen staat:
“De processen rondom toezeggingen en artikel 37/37a vragen worden aangescherpt en opnieuw neergezet. Probleem bij de vragen is vaak onbekendheid met het proces en het ontbreken van bewaking van de voortgang op de afdeling.”

In dezelfde conceptnotitie stipt het presidium bij de procedure onder meer het volgende aan:
schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen 30 dagen (RvO) nadat de vragen zijn binnengekomen door het college.
Als deze termijn niet wordt gehaald dan wordt de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis gesteld, waarbij de termijn wordt aangegeven waarbinnen beantwoording wel zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord (RvO artikel 37, 2)
alle artikel 37 vragen worden voor verzending behandeld in het college van B & W. De organisatie dient hiermee rekening te houden in de beantwoordingstermijn
de vragensteller ontvangt een tussenbericht (per mail) als de termijn niet gehaald wordt

Voor het jongste ‘Overzicht nog niet beantwoorden vragen’ (per 28-01-2011) verwijzen we u graag naar de bijlage.

Met dit alles in het achterhoofd komt de SP-fractie tot de volgende vragen aan het College:

1. Wat is de stand van zaken in het naleven van de beantwoordingtermijn?

2. Heeft de burgemeester de “rapportage over alle openstaande vragen” gekregen?
Zo ja, welke actie wordt aan de hand van deze rapportage ondernomen?

3. Is het college (en daarmee verantwoordelijk voor het ambtelijk apparaat) bereid om in vervolg wel de beantwoordingtermijn van dertig dagen na te leven? Zo nee, waarom niet?

4. Wanneer worden de nog niet-beantwoorde artikel 37 vragen eindelijk in het College behandeld, en beantwoord?

5. Kunt u toezeggen (gezien de reeds lange wachttijd zijn we dan nog coulant) dat vóór 01 maart 2011 alle nog niet beantwoorde vragen zijn beantwoord en de vragenstellers hiervan in kennis zijn gesteld? Zo nee, waarom niet?

In afwachting van uw beantwoording, met vriendelijke groet,
Fractie SP-Venlo, Alexander Vervoort en Ton Heerschop

*) ProRail, bewoners, NS en gemeente Venlo liggen al decennia met elkaar in de clinch over de situatie aan dit stuk spoor in Blerick waarbij bewoners van het kastje naar de muur worden gestuurd en vooral ProRail en gemeente steeds naar elkaar wijzen. Dat zelfs ProRail binnen vier maanden (!) al reageerde maar de gemeente nog steeds niet, zorgt voor nog meer wantrouwen bij bewoners.

radiomicrofoon In het radioprogramma 'Markt 2' discussieerden SP'er Ton Heerschop, Luud Pieko (Belfeldse Democraten) en Joey Gommans (CDA) over het niet beantwoorden van raadsvragen door B&W (eerste 10 minuten), achterstelling Noord-Limburg, en de Statenverkiezingen. Het programma werd uitgezonden op 5 en 6 februari 2011. Het radiodebat kunt u ook hier downloaden en naluisteren (55 MB).