Bijdrage SP in de begrotingsbehandeling

5 november 2010

Bijdrage SP in de begrotingsbehandeling

Eurobiljetten Lees hier de volledige bijdrage van de SP-fractie op de begroting die vandaag besproken werd in de gemeenteraad.

Eerste termijn SP:

Voorzitter,
Mijn fractie heeft 5 minuten spreektijd. Gezien de begroting en de voorgestelde bezuinigingen heb ik zelfs aan een uur niet voldoende. Hoe dan ook, tot op het moment dat de SP in deze raad de absolute meerderheid heeft, probeer ik het vandaag op hoofdlijnen te houden en dat moet lukken binnen deze enkele minuten.

Alexander Vervoort Ik had voor vandaag 2 verschillende spreekteksten. Eentje om er vol in te knallen waarbij ik figuurlijk mijn geweer leeg schiet, en eentje waarin ik een stuk coulanter zal zijn. Welke tekst ik zou hanteren zou afhangen van de inbreng en voorstellen van de coalitiepartijen. De eerdere sprekers aangehoord heb ik nu een keuze kunnen maken. Om u gerust te stellen: Het is de coulantere versie geworden.

Voorzitter,
De regering legt de rekening van de crisis niet bij de stevige schouders, maar schuift ze door onder andere naar de Nederlandse gemeenten. Zo ook naar Venlo, dus een deel van de bezuinigingen is dit college gewoonweg niet aan te rekenen omdat zij gedwongen wordt door Haagse regels. Regels opgemaakt door partijen die ook in Venlo in de coalitie zitten, dat geeft te denken.
Want bezuinigen is een kwestie van de juiste keuzes maken en die maakt de SP dan voor de bouwstenen van de samenleving, namelijk voor de burgers die deze gemeente in leven houden. Maar nee, eerst moeten de gaten gedicht worden van alle prestigeprojecten en als er dan wat centen overblijven, kijken we eerst aan welke leuke speeltjes die nog besteedt kunnen worden. Mochten er dan nog kruimels over blijven, zien we wel of die nog naar de sociale zekerheid en voorzieningen kunnen.

zwembad Het zwembad in Steyl kan met enkele aanpassingen nog vele jaren mee.

De SP moet de wethouder sport in de eerste plaats bedanken. Met het besluit tot sluiting van zwembad Nieuw Steyl heeft de wethouder de creativiteit, u bent alle getuigen geweest van de stripverhalen van de Reddingsbrigade en alle overige acties. Daarnaast hebben we enkele malen al een volle bak gehad op de publieke tribune juist vanwege dit besluit en daarmee is maar weer eens aangetoond dat de burger betrokken kan is bij de politiek. En ook nog eens ruim 11.323 steunbetuigingen die men niet kan negeren.

De SP fractie is blij dat we samen met de verenigingen en gebruikers van Zwembad Steyl op de barricade zijn geklommen. Naar onze mening is politiek niet eens in de vier jaar even je best doen om de gunst van de kiezer te verkrijgen, maar juist een doorlopend proces dat veel onderhoud nodig heeft.
Politici moeten midden in de samenleving staan en die samenleving is dankzij actieve mensen naar de raad toegekomen en ik moet eerlijk zijn de raadsleden zijn ook naar het zwembad toegekomen. De SP fractie ziet dat als een succes! Zeker nu zo ongeveer de gehele raad een wedstrijd “zwembad redden” heeft ingezet! Wie de winnaar hier wordt daar zit mijn fractie niet mee, de echte winnaars zitten hopelijk in Nieuw Steyl!

De VVD heeft aangegeven dat ze als mediator, makelaar of koppelaar een private partij heeft gevonden om het zwembad te privatiseren. tegel-achterkamertjes En de wethouder heeft zich laten verleiden om in een achterkamertje in de Belfeldse Herberg hier aan mee te doen? Vraag aan de wethouder: Vindt u dat raadsleden een rol hebben om actief betrokken te zijn bij dit soort gesprekken?

Om te zorgen dat we in ieder geval de beslissing tot sluiting voor zijn, en verenigingen niet de nek omdraaien, heeft mijn fractie samen met de fracties van LD, GL, BD, D’66 en R'82 een amendement gereed om het onzalige idee van het binnen anderhalve maand sluiten van een zwembad niet daadwerkelijk te laten plaatsvinden.

De SP vindt het opmerkelijk dat de VVD, PvdA en CDA ieder aangeven dat men met een eigen voorstel komt. Dit is dan wel de manier om te zorgen dat zwembad Nieuw Steyl wél per 1 januari dicht gaat. Ik roep deze partijen op, kies of 1 alternatief of kies voor het voorstel van de oppositie dat exact hetzelfde zegt.

Politiek is in de basis keuzes maken, waar besteden we geld aan en waaraan niet meer? Vandaag zal duidelijk worden waar de meerderheid van de Venlose gemeenteraad voor kiest.

De afgelopen weken is al te zien welke richting een en ander op zal gaan. Bijstand De internetvergoeding voor minima moest snel van tafel. Op onze vraag of ook de gemeenteraadsleden dan hun eigen internetvergoeding van 35 euro per maand gaan inleveren, kwam slechts de reactie dat de SP een flauwe opmerking maakte. Maar het gaat natuurlijk in essentie wel om dit soort keuzes: Wel knijpen bij de bevolking maar een vergelijkbare regeling voor de gemeenteraadsleden lijkt ineens onaantastbaar?! Hoe ver kunnen politici van de mensen af staan?! Geef het goede voorbeeld en durf in eigen vlees te snijden.
We komen daarover met een voorstel.

Er zijn meer keuzes; gaan we voor een futuristische middenzaal bij de Maaspoort ja of nee? Gaan we de Maaspoort oppimpen ja of nee? Hoe gaan we om met de restanten van ‘Made in Venlo’? Laten we machines het groen snoeien of houden we toch vast aan natuurlijke begrazing? Sluiten we zwembad Nieuw Steyl ja of nee? Gaan we door met plastic te scheiden aan de bron of werkt dat eigenlijk niet, zoals voorspeld was?

De keuzes in de begroting zijn duidelijk. OR Veel maatregelen halen de sociale samenhang uit de woonkernen buiten Venlo, maar aan de prestigeprojecten mag nauwelijks gesleuteld worden. De gevels in de binnenstad worden opgeknapt omdat Venlo in 2013 de meest aantrekkelijke binnenstad moet hebben.
Voor dat geld had men bijvoorbeeld de zwembaden in de lucht kunnen houden of de schapenbegrazing kunnen behouden. Ook had men de keuze kunnen maken om minder te snijden in de budgetten voor minima of ouderen.
En dan ook; wel de gevels opknappen maar leegstand en wonen boven winkels blijven buiten beschouwing? Graag opheldering daarover.

Het college ontkent het feit van vergrijzing, ontgroening, ontvolking of krimp. De VVD riep straks al “Er zal geen krimp optreden”. Die ontkenning komt voort uit de angst voor deze scenario’s, terwijl het ook zoveel kansen biedt. Maar dan moet je wel het cement in de samenleving versterken en niet de voorzieningen uit de woonwijken slopen.

zwembadactie Na het inspreken van burgers op het sprekersplein van 7 oktober was duidelijk wat Venlo wil. Zij willen meer menselijkheid, meer aandacht voor hen en hun omgeving, minder prestige en meer prestatie. En dat vertaalt zich niet in staal, beton, asfalt of gelikte brochures.

Dit college echter hoort aan maar luistert niet. Of luistert maar handelt er niet naar. Daarmee vervreemd ze zich. Hoe schrijnend was het beeld op tv van een wethouder die toegeeft mensen met een probleem op te zadelen, en zegt dat hij een en ander kan uitleggen, waarbij vervolgens een moeder van drie jonge kinderen in beeld kwam die aangaf dat fietsen naar Blerick met drie kleine kinderen, met natte haren, in de winterse duisternis een hele opgave is…

Het zwembad in Steyl is voor de SP het voorbeeld over hoe omgegaan wordt met de burger. De coalitiefracties durven nauwelijks kritiek te leveren of te spuien. Al helemaal niet meer nu het natuurlijke overwicht van de rechtse combinatie CDA-VVD, met het vertrek van mevrouw Holla naar de PvdA, is verdwenen.

Bezuinigingen komen vanuit Den Haag en vanuit Venlo op onze burgers af, waarbij vooral de mensen aan de onderkant van onze samenleving dus dubbel gepakt worden. platzak Maar dit lijkt dit college niet te deren. Liever de schijn ophouden dat de belastingen niet omhoog gaan, terwijl aan de andere kant van de balans daarvoor flink gesneden moet worden om die belofte mogelijk te houden?

De begroting is in die zin helder dat het een aantal bezuinigingen in zich heeft die diep ingrijpen in het leven van mensen.
De ouderbonden trokken op naar dit stadhuis om te demonstreren tegen de maatregelen die dit college voorstelt. Ruim 11.323 steunbetuigingen om de raad te overtuigen dat het zwembad in Steyl open moet blijven. Dit alles met als resultaat een wethouder die probeert recht te praten wat krom is en die zichtbaar moeite heeft dit beleid nog te verdedigen.
We zeggen het niet snel maar we hadden het met de wethouder te doen. Vasthouden aan een beleid waar je als sociaal mens niet achter kan staan moet enorm moeilijk zijn.

Betreffende het kazernekwartier ziet de SP een zorgelijke ontwikkeling. Dit college wil deelnemen middels een aandelenconstructie binnen het te ontwikkelen multifunctionele VVV-stadion. Het college kiest ervoor om dubbel risico te lopen om dit megaproject ook weer te realiseren, niets geleerd van de crisis en tig voorbeelden in andere voetbalsteden?

lijnstad In februari beslist de raad over de plannen voor het kazerneterrein.

De SP is ontstemd op de wijze waarop dit college meent te communiceren, overleggen en met betrokkenen zegt alternatieven te bespreken. Een afwijzingsbrief versturen is geen overleg plegen. Dat is een kille manier van meedelen 'dat ze het maar zelf kunnen uitzoeken'. De overheid is er voor haar burgers, alles staat of valt met de benadering. Wanneer dit college op die manier denkt te kunnen communiceren dan moet ze niet vreemd opkijken wanneer ze zelf ook zo bejegend gaat worden. Wie kaatst kan de bel verwachten. U wekt zo onverschilligheid, individualistisch en egoïstisch denken in de hand.

Ten slotte voorzitter,
De SP kan niet leven en niet instemmen met bezuinigingen op sociaal-maatschappelijke zaken, het armoedebeleid, ouderenactiviteiten, voorlichting voor jongeren en gezinnen, groenonderhoud, en wijk-/stads-/gemeentelijke voorzieningen zoals sluiting van zwembaden en stadswinkels waarvoor geen alternatief meer is in de kernen.
Want nogmaals; de bouwstenen van onze samenleving zijn onze inwoners, niet de totempalen van de wethouders.

De SP heeft alternatieven, ook voor deze begroting, en we zullen middels moties en amendementen samen met andere fracties proberen een sociaal en inventief gezicht aan deze begroting te geven. Want kiezen we voor een sociale samenleving in Venlo of gaat het alleen over veel prestige en weinig prestatie?

(het gesproken woord geldt)

Tweede termijn SP:

Voorzitter,
We zien ruimte ontstaan voor enkele kleine verbeteringen maar de onrust is daarmee niet weggenomen.
Onze kritiek op de begroting blijft staan. We zijn blij met de paar toezeggingen die er gaan komen, zeker met de tijd die nu geboden wordt voor het zwembad, waarmee we hopen dat er in die periode er een definitieve oplossing zal komen. We komen hierop terug in de notitie zwemwater.

De SP maakt zich grote zorgen met name over datgene dat er in de toekomst nog op ons af komt, zowel in Venlo als vanuit ‘Den Haag’.
Als die bezuinigingen groepen in de samenleving onevenredig treffen dan doet mijn fractie hier de belofte dat de landelijke en lokale overheid de SP op haar weg zal vinden!
publieke tribune Zoals u heeft gemerkt gaat het in actie komen samen met de bevolking en het werk in deze raad, voor ons goed samen. Met de te verwachten bezuinigingen verwachten we dan ook dat het ons zal lukken om wat vaker een volle bak op de publieke tribune te hebben.

Wat betreft het zwembad vinden we het jammer dat het er zo geheimzinnig aan toe moest gaan. Waarom werden de overige raadsfracties niet hierbij betrokken? Onzekerheid is voor niemand fijn en de VVD heeft die onnodig en onnodig lang in stand gehouden.
Dat gesprekken en onderhandelingen in stilte moeten plaatsvinden begrijpen we. Al vaker is de term hier geuit “dat een broedende kip niet gestoord moet worden” , maar minimaal de fractievoorzitters inlichten dat er mogelijk iets in het vat kan zitten, zou erg netjes zijn geweest, en had veel onrust weggenomen.

Waar de VVD mee komt blijft schimmig, al hebben we wel een vermoeden maar de onduidelijkheid blijft. Want het lijkt een eenzijdige oplossing als er met maar 1 belangstellende gesproken wordt.
Dewekker wethouder zegt dat er meer belangstellenden zijn en daarmee is er waarschijnlijk dus ook meer tijd nodig. En dus vragen we steun voor het amendement van de gezamenlijke oppositie dat dit regelt; namelijk om alle alternatieven te onderzoeken, en in die tijdspanne de gebruikers tijd en gelegenheid te geven om alternatieven te bekijken.

Ook al is de zaak allang in beton gegoten en staat de oppositie opnieuw buitenspel, we handhaven ons amendement omdat we denken dat er veel meer tijd nodig is; ga niet over 1 nacht ijs! We zien wel wat in de ontstane belangstelling van enkele particulieren en bedrijven om iets met het zwembad te gaan doen. Sterker nog, dit geeft aan wat de dreigende sluiting heeft los gemaakt; dat velen zich geroepen voelen om tegen de sluiting te ageren.
Reddingsboei Het is prijzenswaardig dat ondernemers die een gemeentelijke voorziening willen redden, maar eigenlijk is het de wereld op z’n kop, zeker in deze crisistijd waarin overheden massaal bedrijven van faillissement moeten behoeden met staatssteun-constructies. Nog effe en de gemeente gaat met de buidel rond; ‘Help Venlo de bezuinigingen door’.

Ten slotte voorzitter,
Graag willen we direct op de hoogte gehouden worden door het college en de betrokken raadsleden van lopende en komende gesprekken betreffende overnames en andere plannen. Als degenen die de dreigende sluiting naar buiten brachten en mede de acties voedden, willen we het liefst aanschuiven bij de gesprekken dan wel onderhandelingen om mee te denken over realistische alternatieven.

Dan moet ons nog iets van het hart,
Bij haar aantreden stelde de coalitie dat ze de oppositie serieus zou nemen. Echter kunnen we het gevoel niet onderdrukken dat we deze dag deels ook schriftelijk af hadden kunnen doen. Alles wat de coalitie doet is goed en veel wat de oppositie doet kan niet. De discussie over de dekkingen geeft dit wel aan. Jammer maar erg helder dat voor de oppositie hier niks te halen valt...

radiomicrofoon In het radioprogramma 'Markt 2' discussiëren John Heuvelings (VVD) en Alexander Vervoort (SP) over de gemeentelijke bezuinigingen in de begroting, zwembad Nieuw Steyl, en de sluiting van de stadswinkels in Tegelen en Arcen. Het programma werd uitgezonden op 13 en 14 november. Het levendige en soms behoorlijk felle radiodebat kunt u ook hier downloaden en naluisteren (55 MB).

Reactie op blog: Marie-Christine Hulsbeck van Omroep Venlo vroeg zich na het begrotingsdebat in haar weblog af of burgers het begrepen hadden. De SP wil daar best antwoord op geven: Nee, ook wij moesten na afloop aan burgers uitleggen wat er nu besloten was.
blog In de blog neemt Hulsbeck het de partijen kwalijk dat ze niet met een goed overleg gezamenlijk een motie indienen. Ook daarin heeft ze gelijk, ook de SP snapt er geen moer van waarom de coalitie zo dichtgetimmerd is. Het College volgt met Noord-Koreaanse kadaverdiscipline de coalitiepartijen, of is het andersom?
In Venlo gaat het niet om de inhoud maar om wie de dikste heeft. De SP gaf aan het VVD-voorstel over zwembad Nieuwe Steyl te steunen als het beter was dan het onze. Maar de VVD wilde zelf scoren, met een fractievoorzitter die als een zonnekoning van Venlo alles wil bepalen. Profileren prima maar niet over de rug van mensen en verenigingen. De SP zal blijven hameren op het 'beton' tot de eerste stukken losbreken.

Nu is de tijd! Word lid van de SP!
Om de paar minuten een update wat in de begroting ter sprake kwam: weblog van Dagblad de Limburger
05-11-2010: Blog Omroep Venlo: 'Näöle in Venlo, een werkwoord dat werkt'
Voor de liefhebber: Programmabegroting Venlo 2011-2014 (PDF, download, 3,8 MB)
01-07-2010: Besluit over kadernota stelt enkel teleur