Het CDA en haar splijtzwam

19 augustus 2010

Het CDA en haar splijtzwam

wildersrutte Het CDA heeft het moeilijk, aan alle kanten wordt er aan haar getrokken. Ze is de sleutel tot elke serieuze formatie maar maakt onvoldoende gebruik van de mogelijkheden die dit haar biedt. De achterban mort over de ingeslagen koers. Het is niet fijn om op dit moment CDA’er te zijn.

Column door Ton Heerschop, raadslid voor de SP in Venlo

Toenmalig lijsttrekker, inmiddels wethouder, Jos Teeuwen opende in de media de strijd voor de gemeenteraadsverkiezingen omroepvenlo/nieuwsfotos/Politiek/Jos-Teeuwen-2CDA van afgelopen november met de tekst (zonder argumenten te benoemen) dat “De SP en PVV de samenleving verdelen.” En inderdaad, de PVV is het CDA aardig aan het verdelen.
Toegegeven, het CDA boekte net als de VVD bij de gemeenteraadsverkiezingen een (kleine) zege. Maar hoe duidelijk was het verschil een half jaar later bij de Tweede Kamerverkiezingen? Gehalveerd likt het CDA haar wonden, landelijk wil de VVD regeren maar kan dat alleen met gedoogsteun vanuit de PVV. Daarbij heeft deze eenmanszaak als ‘dé grote gedoger’ natuurlijk alle besluiten van een nieuw te vormen kabinet in haar greep.

Dat scenario van wel de wil opleggen maar zelf schone handen houden, geeft twijfel bij de hondstrouwe CDA-aanhang. Ook in Venlo zien we dat de christelijke waarden van het CDA doorlopend onder druk staan. In de behoefte om op het pluche te moeten, schoven PvdA en CDA graag aan bij het oppermachtige rechtse blok van ‘alleenheerser’ VVD. De VVD die alles denkt te kunnen bepalen kwam al enkele malen in aanvaring met de eigen coalitiegenoten in de Venlose raad. Maar in tegenstelling tot de PvdA heeft juist het CDA daar moeite mee!

De net benoemde jonge fractievoorzitter www.wiekiesjij.nl/media/politician/profiel_JPG_140x210_upscale_q85.jpg=Bob Vostermans Bob Vostermans zag al snel Beb Holla, het ‘sociale geweten’ van zijn fractie, uit frustratie opstappen. En nu moet dit “politiek talent” zich ineens worstelen door een landelijke verkiezingsnederlaag en een gespleten achterban die onzeker is over wel of niet in zee gaan met de PVV, en die niet weet hoe haar imago is onder de mensen?
Een enquête moet duidelijkheid brengen welke knauw het imago heeft, de aangedragen tips moeten licht brengen in de donkere kamer. Het zijn allemaal geen daadkrachtige handelingen en de twijfel na de dreun van juni speelt volop binnen het CDA, ook lokaal.

Burgemeester Bruls voelt zich geroepen om als (prominent?) Bruls CDA’er steun te geven aan onderhandelaar Verhagen in Den Haag. Een burgemeester die om partijpolitieke redenen zich mengt in een interne partijdiscussie over de vorming van een kabinet... Dan is in ieder geval duidelijk dat je minder burgemeester bent dan partijcoryfee, maar blijkbaar is de paniek binnen het CDA zo groot dat dit noodzakelijk is.

Voor veel partijen geldt dat het vertrouwen van de kiezer terug moet komen in de politiek. Dat lukt niet door weifelende politici of onduidelijke politieke keuzes. De mensen kunnen alleen vertrouwen krijgen in partijen en politici die er daadwerkelijk toe doen en er voor de mensen zijn.
Dat het sociale gezicht van het CDA verloren gaat - juist ook in Venlo - moet die partij met christelijke waarden zich stevig aantrekken. Het rentmeesterschap kan nooit tot wasdom komen als een samenleving wordt beroofd van de bescherming voor de zwakkeren, en graaiende witte boorden wil belonen.

PVV_CDA_VVD

Juist van je nederlagen kun je het meeste leren. Ook de SP kreeg drie klappen te verwerken. Was daar eerst de nederlaag bij de gemeenteraadsverkiezingen in maart, direct hierna kwam de leiderswissel Kant-Roemer, maar ook bij de Tweede Kamerverkiezingen verloren we. Toch geen paniek in de gelederen. Wel al na de eerste dreun de analyse gemaakt wat er is fout gegaan, en daarop bouwen we verder, het eerste succes zagen we alweer snel.

De huidige twijfel en gebrek aan richting in het CDA is in feite de doodsstrijd voor deze middenpartij. De partij lijkt alleen te kunnen overleven door een heldere keuze voor rechts of links. Dat wil zeggen op basis van haar christelijke en democratische waarden kan de partij kiezen voor samenwerking over links met PvdA, GroenLinks en SP. Binnen een sociale en menselijke uitweg uit de crisis schuiven we echt niet alle ellende door naar de volgende generatie. Trouwens, dat doet rechts al.

Het is om die reden dat ik het CDA oproep om vooral meer naar links te kijken. omroepvenlo/nieuwsfotos/Politiek/CDA-vlag Ook in Venlo kunnen via de linkerflank goede alternatieven worden voorgesteld tegenover de kille 'zoek het zelf maar uit' politiek van rechts. Als het CDA serieus naar deze oproep luistert, kan wethouder Teeuwen er nog wel eens achterkomen dat het de SP is die het CDA kan verbinden; een sociaal en menselijk alternatief ten opzichte van de huidige splijtzwam.

04-08-2010: ‘Rechts kabinet voorbode aanstaande politieke ramp’
02-08-2010: Roemer wil alternatief regeerakkoord