Hoeveel ambtenaren kan men echt missen?

8 juli 2010

Hoeveel ambtenaren kan men echt missen?

OR De Ondernemingsraad (OR) van de gemeente Venlo stuurde een brief waarin ze kanttekeningen plaatst bij een door de raad aangenomen voorstel, waarin Venlo de komende jaren met 100 ambtenaren extra moet worden ingekrompen. De brief van de OR en uitspraken van de burgemeester vandaag, zijn voor de SP-fractie aanleiding tot het stellen van vragen hierover.

Eind maart werd een motie aangenomen dat er voor moet zorgen dat de gemeente niet zo maar nieuwe vacatures plaatst bij elke werknemer die de ambtelijke organisatie verlaat. Ook dienen vrij komende formatieplaatsen slechts dan ingevuld te worden nadat nut en noodzaak is aangetoond en alternatieven niet voorhanden zijn. De SP steunde die motie om te voorkomen dat de gemeente na de herindeling een organisatie met meer managers dan uitvoerenden zou worden, en zodat de lopende reorganisatie op een goede manier afgerond kan worden.

Het voorstel van VVD-CDA-PvdA voor een verdere personeelsreductie dat op 30 juni door de gemeenteraad in meerderheid (minus SP) werd aangenomen, zouden er nog eens 100 voltijdsbanen moeten verdwijnen bovenop de 144 die al in de kadernota waren opgenomen. De OR heeft haar bedenkingen over de uitvoerbaarheid, maakt zich grote zorgen over de gevolgen die deze bezuiniging heeft voor de voortzetting van de reorganisatie, en daarmee de dienstverlening aan onze burgers. De SP is van mening dat zo'n reductie van 25% van het ambtelijk apparaat betekent dat er een ongewenste keuze gemaakt moet worden welke diensten aan de burger niet meer wordt uitgevoerd.

Woordvoerder Alexander Vervoort: Alexander Vervoort 2009 "We zijn bang dat de gemeente deze extra aderlating niet meer kan opvangen, en zorgt voor een verdere verschraling in de dienstverlening, service en het klantgericht werken." Als het slecht gaat in bedrijven dan snijden ze vaak als eerste in hun personeelsbestand. Vaak is dat een slechte keuze omdat daarmee onnodig jarenlange kennis en ervaring wegvloeit. Vervoort: "De overheid is geen BV maar een dienstverlener voor haar inwoners en partners. Nog verder snoeien in het personeel is dan misschien een liberaal stokpaardje maar zal op de lange termijn vooral extra kosten en problemen tot gevolg hebben. Ik betwijfel of de coalitie dit ook beseft."

Burgemeester Bruls gaf vandaag aan dat de berekening van de VVD (die met het voorstel kwam) niet klopt en onuitvoerbaar is. Vervoort: "Daar wil ik het fijne van weten. Klopt die uitspraak, is er een fout in de berekening, is de raad daarmee onjuist voorgelicht, waarom greep de wethouder niet krachtiger in? De kanttekeningen van de OR maken het aangenomen raadsvoorstel rijp voor de sloop. De terechte zorgen en onrust binnen de OR en de uitspraken van de burgemeester vandaag, zijn voor de SP-fractie aanleiding tot het stellen van vragen."

Hieronder kunt u onze vragen nalezen:

Aan: College van B&W Venlo, wethouder personeel en organisatie
Betreft: Schriftelijke vragen conform artikel 37 RvO
Onderwerp: Brief OR gemeente Venlo ‘extra bezuinigingen formatie FTE’
Datum: 8 juli 2010

Eerder deze week ontving de SP-fractie, net als de andere gemeenteraadsfracties, uw College, vakbonden, georganiseerd overleg en de pers, een brief van de Ondernemingsraad (OR) van de gemeente Venlo. De OR plaatst een aantal kanttekeningen bij het amendement ‘personele reductie’ van VVD-CDA-PvdA dat door de gemeenteraad in meerderheid (minus SP) werd aangenomen. Dit amendement stelt dat de formatie in Venlo over de komende jaren structureel met 100 formatieplaatsen (FTE) moet worden ingekrompen.
De OR heeft haar bedenkingen over de uitvoerbaarheid, maakt zich grote zorgen over de gevolgen die deze bezuiniging heeft voor de voortzetting van de reorganisatie (Expeditie Venlo), en daarmee de dienstverlening aan onze burgers.

De brief van de OR en uitspraken van de burgemeester vandaag, zijn voor de SP-fractie aanleiding tot het stellen van de volgende vragen:

1. Onderschrijft u de stelling van de OR dat de door het amendement aangeven extra taakstelling op formatieplaatsen, in 2014 zal leiden tot 25% minder ambtenaren?
Deelt u de mening van de OR dat deze operatie niet langer zonder gedwongen ontslagen kan worden uitgevoerd?
Zo nee, waarom niet?

2. Bent u met de SP van mening dat een reductie van 25% van het ambtelijk apparaat (100 FTE extra bovenop de 144 FTE die al in de kadernota was opgenomen) betekent dat er een keuze gemaakt moet worden welke dienstverlening aan de burger niet meer wordt uitgevoerd? Zo nee, waarom niet?

3. Bent u met de SP van mening dat op geen enkele wijze de basisdienstverlening van de gemeente door externe inhuur kan worden overgenomen? Zo nee, waarom niet?

4. Bent u het met de SP eens dat een dusdanige scherpe bezuiniging op het gemeentelijk ambtelijk apparaat zal leiden tot het onnodig wegvloeien van kennis en ervaring, en zal zorgen voor een stroever werkende lokale overheid, hogere werkdruk, toename van het ziekteverzuim en demotivatie, en een verschraling in de dienstverlening, service en het klantgericht werken? Zo nee, waarom niet?

5. Onderschrijft u de stellingen van de OR, dat het amendement in strijd is met de afspraken in het kader van de herindeling en de CAO, en contraproductief zijn betreffende de inspanningen die rondom ‘Expeditie Venlo’ zijn gedaan? Zo nee, waarom niet?

6. Is het juist dat de gemeenteraad een amendement heeft aangenomen dat gemaakte afspraken (herindeling, CAO, reorganisatie) teniet doet, en mogelijk een wettelijke basis mist? Zo nee, waarom niet?
Waarom heeft de wethouder de raad niet (nadrukkelijker) gewaarschuwd voor de gevolgen en de uitvoerbaarheid bij het aannemen van dit amendement?

7. Burgemeester Bruls sprak zich vandaag voor Omroep Venlo uit over het amendement: “Het is onmogelijk om de komende vier jaar honderd extra voltijdbanen te schrappen in de gemeentelijke organisatie zonder gedwongen ontslagen. Volgens Bruls kloppen de cijfers die de VVD gebruikte niet. Pas in 2020 zouden 200 ambtenaren zijn afgevloeid. Tot 2014 gaat het volgens de burgemeester om ongeveer zeventig ambtenaren. Het niet vervangen van die groep is bovendien al meegenomen in de bezuinigingsplannen van het college. Als de gemeenteraad tot 2014 toch honderd extra banen wil schrappen zijn gedwongen ontslagen onvermijdelijk, aldus Bruls. De burgemeester geeft verder aan dat er dan gesneden moet worden in belangrijke taken van de gemeente.” Zijn de uitspraken van de burgemeester juist, onderschrijft u deze, is het juist dat er een raadsbesluit is genomen op basis van verkeerde cijfers, en dat het amendement daarmee onuitvoerbaar is?

8. Op 26 maart jl. nam de gemeenteraad unaniem de motie ‘beheersing FTE’s en inhuurkrachten’ aan met deze oproep: “Vrij komende formatieplaatsen slechts dan in te vullen nadat, gemotiveerd, het nut en noodzaak is aangetoond en alternatieven niet voorhanden zijn”. Wat zijn de mogelijkheden om uitvoering te geven aan deze motie en het amendement ‘personele reductie’ van 30 juni jl., wat is realistisch gezien mogelijk?

9. Is het College nog steeds van plan om het amendement uit te voeren? Zo nee, waarom niet en bent u bereid dit toe te lichten aan de raad?

In afwachting van uw schriftelijke beantwoording, met vriendelijke groet,
Fractie SP-Venlo, Alexander Vervoort en Ton Heerschop

08-07-2010: website Omroep Venlo: "Bruls: Heuvelings gebruikt cijfers verkeerd"
06-07-2010: website Omroep Venlo: "OR fel tegen nieuwe bezuiniging ambtenaren"