SP: verbied huisvesting buitenlandse arbeiders op terrein werkgever

16 juni 2010

SP: verbied huisvesting buitenlandse arbeiders op terrein werkgever

arbeider De SP in Provinciale Staten wil dat er zo snel mogelijk een einde komt aan het huisvesten van buitenlandse werknemers op het terrein van het bedrijf waar ze werken. Directe aanleiding hiervoor is een onderzoek naar de werkomstandigheden in de champignonteelt.

Eerder heeft de SP-fractie in de gemeenten Venlo en Horst aan de Maas er al op gewezen dat huisvesting van buitenlandse werknemers op het bedrijf zelf ongewenst is vanwege de dubbele afhankelijkheid, die daarmee ontstaat voor de buitenlandse werknemers.

Situatie is onwenselijk
Thijs Coppus Volgens SP fractievoorzitter Thijs Coppus is het onwenselijk wanneer werknemers op het terrein van hun werkgever worden gehuisvest. Coppus: “Vaak moeten mensen aanzienlijke bedragen betalen voor een eenvoudig matras in een container. Bovendien worden mensen die op het terrein van hun werkgever verblijven, helemaal afhankelijk van hun werkgever, komen ze nauwelijks in contact met onze Nederlandse samenleving en is er van integratie geen sprake.”

01-06-2010 bezoek Team Handhaving 13 Bij een controle laatst bleek dat in deze kelder de bewoners ´hangen´ en zelfs hun eten bereiden. Mogelijk wordt er ook geslapen.

Mogelijkheid beperkingen op te leggen
De provincie kan gemeenten zowel mogelijkheden als beperkingen opleggen bij het maken van plannen voor de huisvesting van buitenlandse arbeidskrachten. “De provincie staat het toe dat bedrijven werknemers op eigen terrein mogen huisvesten.” Aldus Coppus. “De SP wil dat hier snel een eind aan komt en zal begin juli, tijdens de eerstvolgende Statenvergadering een voorstel indienen om hier een eind aan te maken.”

11-07-2010: SP Limburg: "Huisvest arbeiders niet bij de werkgever"
15-06-2010: L1: "SP: werknemers niet meer op terrein werkgever laten wonen" (interview Thijs Coppus)
15-06-2010: L1: "Veel fraude in champignonteelt" (radio en tv reportages)
15-06-2010: Dagblad de Limburger: "Fraude en onderbetaling in champignonteelt"