Ondanks overeenkomsten praat VVD niet verder met SP

24 november 2009

Ondanks overeenkomsten praat VVD niet verder met SP

VVD-logo Vanmiddag heeft Mark Verheijen, informateur namens de grootste partij, de SP laten weten niet met haar verder te gaan in de coalitieonderhandelingen. Ondanks dat de SP en VVD op veel punten elkaar konden vinden, acht de VVD de kans van slagen groter met CDA en PvdA.

De SP deed sinds jaren weer mee aan de gemeenteraadsverkiezingen en haalde op 18 november haar eerste 2 zetels binnen, boekte met 5,7% de op een na grootste winst en werd zodoende vijfde partij van nieuw-Venlo. Reden genoeg om aan tafel te schuiven voor een eerste oriënterend gesprek.
De VVD heeft als grote winnaar van de verkiezingen de opdracht om voor het einde van het jaar een coalitie te vormen voor de nieuwe gemeente Venlo. Lijsttrekker Mark Verheijen nodigde daarvoor alle in de raad gekozen partijen uit voor een eerste ronde van gesprekken. Afgelopen zaterdag ging zodoende ook de SP met de grootste winnaar in gesprek.

Verheijen gaf vanmiddag telefonisch aan dat het gesprek zaterdag jl. in een goede en constructieve sfeer verliep en hij blij is met de diverse suggesties van de SP voor zaken waarop wel en niet bezuinigd kan worden. Toch kiest de VVD nu om vervolggesprekken aan te gaan met CDA (dat een zetel won) en PvdA (verloor drie zetels). Verheijen: “Dit doet niets af aan de constructieve sfeer, de vele suggesties en de programmapunten waarop we elkaar kunnen vinden. De VVD denkt met CDA en PvdA een grote meerderheid te hebben dat een kans van slagen mogelijk maakt, hierin is voor nu geen ruimte voor de SP.”

Verheijen gaf aan dat hij het belangrijk vindt dat er op brede basis steun komt voor de nieuwe coalitie. De reden is duidelijk; er staan enorme bezuinigingen aan te komen en dan kun je met een te smalle coalitie te snel in de problemen komen. Daarnaast gaf Verheijen aan dat hij het belangrijk vindt dat ook de komende oppositie laat weten waar zij haar prioriteiten legt. De SP is blij met het open oor dat zij bij de VVD-delegatie heeft gekregen.

Eurobiljetten De SP hamerde in het eerste gesprek vooral op het behouden van de koopkracht voor de mensen die het al het moeilijkste hebben in onze samenleving. Daarnaast wil de SP de wijkagent ook echt terug in de wijken en het behouden of zelfs verder benutten van voorzieningen als bijvoorbeeld de Muspelheim en Zaal op de Heide. Ook de aanpak van bureaucratie en het beter verdelen van beschikbare gelden is een punt voor de SP.

Natuurlijk zijn er verschillen in de manier waarop de SP en de VVD de toekomst zien maar de SP benadrukte dat er soms moed voor nodig is om burgers op een andere wijze actief te laten deelnemen aan de samenleving. Bijvoorbeeld door een schijnvertegenwoordiging als wijkraden uit de lucht te halen. Daarvoor is een actief bestuur nodig dat gewoon ook naar de burger toe gaat en niet met de rug naar de burgers toe staat.

De SP begrijpt dat ze met haar twee zetels een kleine speler zou zijn in een coalitie en zei daarom zaterdag al dat ze geen wethouderspost zou claimen. De SP loopt niet weg voor haar verantwoordelijkheden en is bereid om deel te nemen in een coalitie. Maar we gaan niet in een coalitie zitten waarbij ego’s belangrijker zijn dan de antwoorden op de vragen waarvoor onze gemeente zich gesteld ziet. De SP wil meewerken om de stad menselijker en socialer te maken, geworteld in de samenleving en met de mensen.

Dat de VVD er voor kiest om met het CDA verder de gesprekken in te gaan verbaast ons niets. Het CDA is na de VVD de grootse partij en maakt een brede coalitie mogelijk. Wel verbaast het ons dat de PvdA opnieuw mag aanschuiven. De PvdA incasseerde een gevoelige nederlaag en verloor drie zetels. Toch mogen ze aanschuiven omdat ze “de afgelopen jaren al samenwerkten en bestuurservaring hebben”, aldus Verheijen.

Alexander Vervoort SP-lijsttrekker Alexander Vervoort: “De SP kan en wil haar verantwoordelijkheid nemen, heeft zich constructief opgesteld en geprobeerd om de sociale kaart uit te spelen. Intussen mag men flinke oppositie verwachten; kritisch, niet per definitie afwijzend, zullen we goede voorstellen steunen maar niet die kille bezuinigingen doorvoeren of die het mes zetten in broodnodige voorzieningen. De SP zal alternatieven aandragen voor vraagstukken waarvan zij ziet dat deze verkeerde of helemaal geen aandacht krijgen van de coalitie. We zullen ons houden aan de belofte aan onze kiezers, in coalitie of oppositie wij zijn er klaar voor!”

De VVD laat een kans lopen om de coalitie een sociaal gezicht mee te geven. Met een PvdA in de centrum-rechtse coalitie is dit niet gegarandeerd. De afgelopen jaren heeft de PvdA haar sociale karakter nauwelijks laten zien. De SP is bang dat dit nu helemaal afgeschud wordt. Dit vraagt om felle oppositie om de PvdA aan de linkerkant te krijgen en om het toekomstige beleid menselijk en sociaal te krijgen.

20-11-2009: Analyse verkiezingsuitslag
19-11-2009: SP opnieuw vertegenwoordigd in gemeenteraad